סוללה לרכב חשמלי
תחזוקת רכב
מור זוהר ו 2024-10-13
כמה עולה סוללה לרכב חשמלי? ואיך אפשר להאריך את תוחלת החיים של הסוללה? כל הפרטים בכתבה הבאה.
הסוללה היא לב ליבו של כל רכב חשמלי. סוללה לרכב חשמלי אחראית על אגירת אנרגיה ואספקת אותה אנרגיה למנוע הרכב, בזמן נסיעה.
הסוללה היא המערכת החיונית, העיקרית והיקרה ביותר מבין מכלול הרכיבים הקיימים בכל רכב חשמלי. היא מיוצרת לרוב על בסיס ליתיום, מתכת קלה ויקרה, האידיאלית לביצועים ברמה גבוהה, ומאוחסנת בתוך מארז אטום, הממוקם בחלקו התחתון של הרכב.
ברכישת רכב חשמלי, תקבלו אחריות נרחבת לסוללה לתקופה של כ-8 שנים לפחות, ולפי קילומטראז׳ של 150,000 ק״מ לפחות.
ועדיין, רבים רוכשים רכב חשמלי ומודאגים מקיבולת סוללה לרכב חשמלי, גודל הסוללה וטווח הנסיעה. כל אלו משפיעים השפעה ישירה על ביצועי הרכב, שהם ההבטחה הגדולה של רכב חשמלי.
בכתבה הבאה נצלול לעומק העניין, נכיר את טווחי הנסיעה ברכבים חשמליים, נלמד כמה עולה סוללה לרכב חשמלי, ואיך ניתן לשפר את אורך חיי הסוללה.
סוללה לרכב חשמלי - טווחי נסיעה
סוללה קטנה לרכב חשמלי כוללת קיבולת של 45-40 קוט"ש, ומציעה טווח נסיעה רשמי של כ-300 ק"מ. ברכבים חשמליים חדשים ומתקדמים, כדוגמת סמארט #3, נמצא סוללה עם קיבולת של 75-60 קוט"ש, וטווח נסיעה רשמי של 500-400 ק"מ.
כמה עולה סוללה לרכב חשמלי?
מחיר סוללה לרכב חשמלי משתנה בין היצרנים השונים ודגמי הרכבים השונים. עלות סוללה לרכב חשמלי נעה החל מ-10,000 ש״ח לרכבים קטנים ומשפחתיים, ויכולה להגיע לכ-250,000 ש״ח ויותר ברכבי יוקרה.
בנוסף לעלות רכישת סוללה, יש לקחת בחשבון גם את מחיר החלפת סוללה לרכב חשמלי, המתייחס לעבודת ההחלפה ולזמני העבודה, כך שסך הכל, מדובר בהוצאה המתחילה בכמה עשרות אלפי שקלים ויכולה להגיע לעלות של מאות אלפי שקלים.
אם אתם מודאגים מהספקי וטווחי הנסיעה של סוללת הרכב או שאתם רוצים להפיק ממנה את המיטב, הנה כמה טיפים שימושיים שיסייעו לכם בנושא:
כך תאריכו את תוחלת החיים של סוללה לרכב חשמלי:
● הגבילו את טעינת הסוללה - לנסיעות יומיומיות והשימוש השוטף, מומלץ לא להטעין סוללה לרכב חשמלי במלואה, אלא עד 80%-90% בלבד. לטווח הארוך, טעינה מלאה של הסוללה עלולה לפגוע בביצועי הסוללה ולקצר את חייה.
כשאתם מתכננים נסיעה ארוכה וצריכים זמינות מלאה של אנרגיית הסוללה, הטעינו את הסוללה במלואה.
● הפחיתו את השימוש בעמדות טעינה מהירות - טעינה מהירה מספקת פתרון זמין ומהיר לסוללה מרוקנת, לעיתים אין ברירה וחייבים לעצור ולהטעין. אך לטווח הארוך, טעינה ממושכת בעמדות מהירות פוגעת בתפקוד ובביצועי הסוללה. איך זה קורה?
הטעינה בעמדה מהירה מתבססת על זרם גבוה המחמם את הסוללה בזמן הטעינה. לקראת סיום הטעינה, הזרם הופך לאיטי ומתבצע איזון תאים. אופן פעולה זה עשוי להקטין את אורך חיי הסוללה.
לכן, שמרו את האפשרות של טעינה בעמדה מהירה למקרה חירום, נסיעות ארוכות וטיולים, ולא לשימוש השוטף.
● הימנעו מחשיפת הרכב לתנאי טמפרטורה קיצוניים בזמן חנייה - סוללה לרכב חשמלי ידועה ברגישות לתנאי חום וקור קיצוניים, ועלולה להיפגע מחשיפה ממושכת למצבים אלה בזמן חנייה.
במהלך חנייה בתנאי קור קיצוניים, מומלץ להטעין את הרכב על מנת לאפשר למערכת בקרת הטמפרטורה להיכנס לעבודה. ישנם דגמי רכבים בהם מערכת זו מופעלת באופן אוטומטי. במקרה ההפוך של תנאי חום קיצוניים, הפתרון הוא פשוט יותר: החנו את הרכב בחנייה מוצלת.
● אמצו נהיגה מתונה וחסכונית - רכב חשמלי עם יכולות האצה וביצועים מרשימים יכול בהחלט לפתות נהגים רבים לנצל את מלוא הפוטנציאל ולהפגין נהיגה מהירה וחוויתית, אך לא בהכרח בטוחה וחסכונית.
בדומה לרכב עם מנוע בעירה פנימית, גם ברכב עם הנעה חשמלית, נהיגה מתונה היא נהיגה חסכונית. האצות חדות, בלימות פתע, ומהירות נסיעה קבועה של מעל 100 קמ״ש הם מתכון לבזבוז אנרגיה בסוללה, ולפגיעה באיכות הסוללה ובתפקודה לאורך זמן.
לכן, אמצו לעצמכם סגנון נסיעה ממותן ומבוקר,זה ישתלם לכם גם בסוללה חסכונית ושמורה לאורך זמן, וגם בנסיעה בטוחה ושמירה על חייכם.
סוללה לרכב חשמלי - כלים ופתרונות לחידוש האנרגיה
במקביל לשמירה על אורך חיי הסוללה, ישנם כמה כלים ופתרונות חלופיים בשוק:
ראשית, כדאי לדעת: מרבית הרכבים החשמליים כיום מצוידים במארזי סוללות, המספקים החלפה נקודתית של סוללות תקולות, ללא צורך בהחלפה מלאה של כל מערך הסוללות ברכב. כך, יצרני הרכבים השונים דואגים שעלות החלפת הסוללה תהיה כרוכה בהוצאה נמוכה ונקודתית, המתייחסת לנזק שנגרם לסוללה בלבד.
בנוסף לפתרונות טעינה לטווח הארוך, קיימים בשוק מגוון פתרונות למצבי חירום בהם נתקעים באמצע הדרך ללא סוללה. למשל, שירותי טעינת חירום המגיעים עד אליכם, תחנות כוח ביתיות וניידות, הנטענות באמצעות לוחות סולאריים ויכולות לספק אנרגיה חלופית במקרה הצורך, ועוד.
פתרון מתקדם נוסף: במקום לחפש סוללה ניידת לרכב חשמלי, ניתן להצטייד במטען נייד. מטען נייד לרכב חשמלי זהו מכשיר קטן ונייד, המתחבר לכל שקע חשמלי זמין ומציע טעינה של רכב חשמלי בכל מקום וזמן, ללא תלות בעמדת טעינה ציבורית. קיימים מטענים ניידים בעוצמות ובמתח משתנים, והמחירים בהתאם. עלות מטען נייד נעה בין 10,000-3,000 ש״ח, בהתאם למאפיינים שתבחרו.
לסיכום, אם אתם נוהגים ברכב חשמלי חדש, התעודדו וזכרו שהטכנולוגיה לצידכם: סוללות חדשניות ועמידות, אחריות נרחבת לסוללה, מארזי סוללות רזרביים, והיצע של כלים וטיפים לשמירה על אורך חיי הסוללה, כל אלו יבטיחו לכם שימוש ארוך טווח בסוללה לרכב חשמלי, ושנים רבות של נסיעות וטיולים. נסיעה בטוחה!