סמארט #3 במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-09-04
סמארט הציגה את השינוי הדרמטי בקונספט מוצריה – כשאת מקומם של כלי הרכב העירוניים, הדו-מושביים והקצרצרים - תפסו רכבי פנאי משפחתיים וחשמליים.
השינוי, שהחל עם דגם ה- #1, ממשיך כעת ה- #3, שאמנם מתבסס עליו, אך מציג מרכב גדול יותר במראה פנאי קופה.
פגשנו אותו למבחן דרכים.
סמארט #3 – רקע
מדובר בדגם שגם הוא, כמו דגם ה- #1, מהווה פרי שיתוף פעולה בין מרצדס לג'ילי הסינית, ולמעשה, הדגם משתמש בפלטפורמה מבית ג'ילי, וחולק אותה עם כלי רכב נוספים השייכים למותגי הקונצרן, כמו זיקר X ו-וולוו EX30.
הדגם החל להימכר בסין באמצע השנה שעברה, באירופה נמכר מתחילת 2024 ואצלנו החל להימכר רק לאחרונה.
התחרות העיקרית של ה- #3, שלא מבית, היא בעיקר אקספנג G6, קיה EV6 וטסלה מודל Y.
סמארט #3 – עיצוב חיצוני ומימדים
דגם ה-#3 מציג עיצוב מוקפד יותר מאחיו הקטן, עם מרכב פחות ריבועי ויותר דינאמי. יש לו יציבה ספורטיבית יותר בהיותו נמוך ורחב יותר, כמיטב המסורת עם דגמי הפנאי במראה קופה.
המידות עומדות על 4.4 מ' לאורך, 1.556 מ' לגובה ו-1.844 מ' לרוחב. בסיס הגלגלים נאה, עם 2.785 מ'.
העיצוב אף מזכיר, ולא במקרה, עיצובים אחרונים מבית מרצדס, בעיקר מסדרת EQ החשמלית, דרך פנסים צרים מלפנים ומאחור, המחוברים ביניהם בפס לד שהוא צר מהם.
רכב ההדגמה צבוע באפור מט, שמוסיף לא מעט עניין לקימורים העגלגלים שפוגשים את קרני השמש, מזוויות שונות.
מלפנים גריל שחור בחלקו התחתון של הפגוש, מראה עגלגל ונאה למדי, וגם יחידות תאורת המטריקס לד מעוצבות כמעין טיפות מוארכות.
מהצד קורה אחורית אלכסונית שסוגרת מראה של חופה עם הדלתות, ידיות שקועות לדלתות, חיפויים שחורים לבתי הגלגלים ולוגו גדול של סמארט על הכנף הקדמית.
החישוקים הקלים בקוטר 19", העיצוב שלהם מכסה את שטח פני הגלגל כמעט לחלוטין, למען שיפור האווירודינמיות וצריכת החשמל המופחתת, כשהרוח חולפת מעליהם, אך המראה שלהם מזכיר מעט כיסויי גלגלים מברזל, "טסות", ולא חישוקים מסגסוגת קלה.
חישוקים אלה שייכים לגרסת הפרימיום שאתנו. גרסאות אחרות זכו לחישוקים נאים יותר בעיני.
מאחור עיצוב נאה והרמוני, המתכתב היטב עם העיצוב הקדמי.
פתיחת תא המטען מתבצעת על ידי לחצן הנמצא באות a של Smart, תחילה השתמשתי בתפריטי המסך ובכפתור המרכזי בשלט העגול של הרכב, עד שאשתי גילתה, באופן מהיר משהו, את הלחצן הנחבא.
סמארט #3 – עיצוב פנים, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
הכניסה פנימה מזכירה מחד את סביבת הנהג בדגם ה- #1, מאידך, יש כאן ניסיון א-לה מרצדס ליצור את אפקט הוואוו ולשדר אווירת יוקרה, דרך תאורת אווירה עשירה וססגונית, אפילו בחלק מהרמקולים הנהדרים מבית Beats (13 במספר), מסכים מוארים, פתחי מיזוג עגולים ומושבים דו גוניים.
יש כאן תחושת מרחב, כאילו מדובר ברכב גדול מכפי שהוא בפועל. המושבים מעור בחום ושחור, העיצוב שלהם נאה במיוחד, ויש כאן אפילו מעין ניטים בוהקים בפינות הפסים התפורים במושבים.
הקונסולה המרכזית הצפה עשויה ממספר חומרים, בעיקר פלסטיים, ולברכי הנהג והנוסע משטח רך יותר עם תפירה סביבו ותאורת אווירה. גם בדלתות וברוב המקומות מסביב יש ריפוד רך למגע.
יצוין, כי הקונסולה הזו נראית מרשימה למדי, אך היא עשויה מחומר פחות מרשים, וכל השענות קלה עליה מלווה במעיין חריקות מצקצקות של פלסטיק קשיח.
במרכז ישנו תא אחסון, מתחת לקונסולה תא אחסון נוסף וגדול, וגם שקעי טעינה, מעליהם מחזיקי כוסות ומשטח טעינה אלחוטית, שניהם עם תריס גלילה לכיסוי.
מימין להגה הקטום ידית הילוכים נוחה לשימוש, אליה התרגלנו ראשית ברכבי מרצדס ואחר כך בשלל כלי רכב, חשמליים ברובם.
על ההגה נמצאים כפתורים עם שימוש מתחלף, בעיקר אלה מימין – בין נתונים אודות מחשב הדרך, המוזיקה המתנגנת ושליטה בהעברת רצועות השירים, ולעיתים גם לשם כיוון מראות הצד או גובה הקרנת הנתונים הרחבה (10"), שעל גבי השמשה הקדמית.
מאחורי ההגה לוח מחוונים נמוך למדי אך רחב (9.2"), ורוב האינפורמציה פה היא בפונטים קטנים, עוד משהו שדי התרגלנו למצוא בתעשייה, בעיקר החשמלית.
הדש בורד עשוי אף הוא ממספר חומרים- מעור ותפרים, דרך ניקל ועד פלסטיק הממשיך את קווי הקונסולה המרכזית.
המסך הראשי (12.8") מגיע עם צבעים עשירים וחיים, הכוללים גם אנימציות, והחיה התורנית היא נמר.
מסך זה, כמו רבים מהמסכים החדשים, ניחן בהמון מסכי משנה ופונקציות, ולוקח לעיתים כמה פעולות עד שתגיע לפיצ'ר שחיפשתם, כיוון פתחי המיזוג למשל. אפילו שליטה בטמפרטורה שבבקרת האקלים דורשת כניסה למסכים בתוך מסכים. מצד שני, המסך עובד מצוין והוא מהיר תגובה.
כן יש גם מסך יעיל עם קיצורי דרך, כדי להפוך את משימת החיפוש למעט פחות מורכבת בעת נהיגה.
מתחת למסך הראשי, ישנם כמה כפתורי מגע לגישה מהירה כמו מיזוג מקסימלי, מצבי נהיגה (חסכוני, רגיל וספורטיבי), בקרות בטיחות אקטיביות ועוד. מצוין.
גם מאחור המושבים נאים, מולם לוגו סמארט המוטבע על גב משענות הראש הקדמיות, פתחי מיזוג ושקעי טעינה.
המרווח לרגליים טוב, הרבה בזכות רצפה שטוחה ובסיס הגלגלים הנדיב, כך גם המרווח לראש, למרות מרכב כמו-קופה.
מעל הנוסעים גג פנורמי עגלגל וגדול, וכאן הוא מגיע ללא כיסוי פנימי. זה נותן תחושה אוורירית בנסיעה לילית או במזג אוויר חורפי, אך עלול להעיק בחום ובשמש הישראלית.
תא המטען בעל נפח הטענה ממוצע בלבד (370 ל'), סף ההטענה נוח ורחב ואינו גבוה. יש כאן שקע 12 וולט ומתחת לרצפתו כמה תאי אחסון, כולל עבור כבל הטעינה.
מלפנים יש תא אחסון קטנטן נוסף ולא מאד פרקטי.
סמארט #3 – מחיר ואבזור
הגרסה שאיתנו, Premium, מתומחרת ב-224,900 ₪, בין גרסת ה- Pro Plus, לה אבזור עשיר מעט פחות וגם טווח מוצהר הקצר ב-20 ק"מ, והיא עולה 204,900 ₪, לבין הגרסה החזקה, Brabus, לה 2 מנועים ו-428 כ"ס, ומחירה 249,900 ₪.
גרסת הפרימיום כוללת בנוסף לאמור לעיל גם מראות צד מתקפלות חשמלית ועם זיכרונות, חימום למושבים הקדמיים, להם כיוונון חשמלי, זיכרונות וeasy access -, חיישנים היקפיים ומצלמות 360, כניסה והפעלה ללא מפתח, הפעלה עם פקודות קוליות, דלת תא מטען חשמלית עם הנפת רגל, הקרנת לוגו סמארט על הקרקע ועוד.
סמארט #3 – בטיחות
גרסת הפרימיום מקבלת ציון בטיחות של 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, לרבות בפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי ומניעת התנגשות ברכב בשטח מת, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית, אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת ועוד.
סמארט #3 – מנוע, הנעה וצריכת חשמל
המנוע הבודד בגרסת הפרימיום מפיק 272 כוחות סוס. המומנט עומד על כ-35 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.8 שניות וההנעה היא אחורית. המשקל העצמי עומד על 1,885 ק"ג.
קיבולת הסוללה שכאן עומדת על 66 קווט"ש, והיצרן מצהיר על טווח חשמלי מירבי בין טעינות של 455 ק"מ.
בפועל, טווח הנסיעה הממוצע פר טעינה נקבע על 375 ק"מ. בנהיגה מאומצת יותר זה ירד לכיוון 345 ק"מ. בנהיגה שלווה במיוחד ובשיוט נינוח, חצינו במעט את קו ה-400 ק"מ פר טעינה.
קצב הטעינה כאן מהיר ועומד על 150 קווט"ש בטעינה מהירה, וקצב נאה של 22 קווט"ש בטעינה ביתית, קצב כפול ממה שמציעות רוב המתחרות.
סמארט #3 – נוסעים
כבר בתחילת הדרך ישנו ערב רב של צלילים ואזהרות קוליות, חלקן נשמעות כקרפדה מקרקרת, האחרים מצפצפים.
האחת מטפלת בעניין חריגה מהמהירות המופיעה בתמרור – וזה מטופל, בכל הפעלה מחדש, על ידי לא פחות מ-5 לחיצות, חלקן לאחר שגוללים בתפריט למטה, והכל כדי לנטרל אותה. מייגע.
האחרת מתריעה על סטיה מנתיב. האמת, קצת קשה לעקוב, וזה מעט כמו סיפור "זאב, זאב". עם אינטנסיביות כזו, אתם לומדים להתעלם מהצפצופים, או לנטרל את פעולתם, וחבל.
המתלים עובדים מצוין, גם מעל לפסי הרעדה שלרוב מלווים בחבטה. השהייה בתא הנוסעים והתנועה בעיר נעימות מאד, מערכת הסאונד של Beats נהדרת, הבידוד האקוסטי מרחשי העיר מצוין, והמנוע מפתיע בתגובתו המיידית והנמרצת, במצב נהיגה חסכוני או רגיל. מצב ספורט הופך את דוושת התאוצה לרגישה יותר מדי, ופחות נוח להתנהל איתה בעיר.
יחד עם זאת, יש פה רמות רגנרציה שונות , גם הן נשלטות דרך המסך, וגם מצב דוושה אחת, שיביא עד עצירה מוחלטת ברמזור, וקל להתרגל לכך.
תמרונים הופכים קלילים עם החיישנים והמצלמות סביב, להן המון אפשרויות כיוונון וזוויות תצפית, וגם הראות החוצה מצוינת.
כמו במרצדס, גם כאן תאורת האווירה מרהיבה, אפילו במושב מאחור, בעיקר בשעות החשיכה.
---
מחוץ לעיר, נהנים מהתצוגה העילית שהיא נהירה ורבת אינפורמציה. הנוחות כאן אפילו מתעלה עם המתלים המצוינים, וכך גם רעשי הכביש– הנשמרים ברמה סבירה מאד, ודי שקט בתא הנוסעים. הנסיעה עצמה חלקה מאד.
כוח המנוע מפתיע, והתאוצות מהמקום או בעת עקיפה פשוט נהדרות. זה גורם לי לחשוב שעבור רכב חשמלי, זה המנוע המאוזן ביותר;
יש לו את הפאנץ' שאולי מעט חסר למנועי 204 כוחות הסוס שיש לרבים מהרכבים החשמליים החד מנועיים, ויחד עם זאת, אין בו את העוצמה הברוטלית, שלא מתאימה לכל אחד, ובטח שלא לראש ולצוואר של כל אחד, שיש בהנעות כפולות המנועים, שם ישנם 500 סוסים ויותר, או 428 במקרה של גרסת הבראבוס בסמארט #3.
התאוצה שכאן, 5.8 שניות למאה, מספקת ויותר מזה בשביל הרוב המכריע של הנהגים, ועבור הרוב המכריע של הסיטואציות בכביש או השימושים בפועל.
בכביש המפותל ההנעה האחורית יכולה להיות שובבה ולהוציא את הישבן מעת לעת. יש כאן מספיק כוח כדי לשגר את הסמארט בסוף הסיבוב, אך ההגה לא מתקשר במיוחד או נותן תמונה לגבי מיקום הגלגלים וזה גורם לך להוריד קצב. השלדה לא רוכנת יתר על המידה ורמת הביטחון גבוהה, כל עוד לא תגזימו.
סמארט #3 – מסכמים
הסמארט #3 נותן חבילה אטרקטיבית. הוא נהנה מעיצוב חיצוני הכולל גם אלמנטים המקשרים אותו למרצדס, העיצוב הפנימי אף הוא מרהיב וגם המרווח מאחור טוב.
קצב הטעינה מצוין, האבזור עשיר וגם חבילת הבטיחות, לרבות מערכות אקטיביות, ברמה גבוהה.
בצד הפחות נציין תא מטען שאינו מיועד לצרכים משפחתיים מלאים, איכות חומרים לא אחידה בתא הנוסעים, צפצופי יתר המאפיינים לא מעט רכבים חדשים, כמו גם תפעול שנעשה ברובו דרך המסך, אך זו אופנה שרוב היצרנים מנסים, או נאלצים להתיישר לפיה, למרות שתפעול נטול כפתורים בעת נהיגה הוא די מסורבל, הרבה יותר משימוש בכפתורים פיזיים.
תמחור ה-#3 שם אותו בתחרות ישירה בעיקר מול ה-Y של טסלה וה- G6 של אקספנג, אבל הזיקה למרצדס שיש לסמארט עשויה לתת את האקסטרה מייל עבור רבים, שמתלבטים לגבי הבחירה בסגמנט.
SMART #3 PREMIUM
מחיר (₪) | 224,900 |
אורך (מ') | 4.40 |
רוחב (מ') | 1.844 |
גובה (מ') | 1.556 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.785 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,885 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') |
370 / 1,160 (+15 מלפנים) |
מרווח גחון (ס"מ) | 16 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 455 / 375 |
הספק מנוע (כ"ס) | 272 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 5.8 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 66 |
משך טעינה ביתית AC (10%-80%)(דק') | 180 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 30 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 150 / 22 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / ללא הגבלה |
משך אחריות על סוללה / מערכת מתח גבוה (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
8 / 200,000 8 / 160,000 |