קיה ספורטאז' מציעה עיצוב מרשים, סביבת נהיגה נוחה, מרחב מפנק, תא מטען גדול, אבזור נאה ותא מטען מרווח. אומנם קיה ספורטאז' 1.6 ל\' נחשבת מעולה, אך כאן נתמקד בדגם אטמוספרי (בעל מנוע לא מוגדש) של 2.0 ל\'בגרסת הבסיס אורבן, וזאת כיוון שמציע את המחיר המשתלם ביותר. האבזור מרשים, הביצועים תומכים בצורה הולמת צרכי נהיגה יומיומיים ואילו הצמיגים שמציעים דופן גדולה (ביחס לגרסאות היותר יקרות), גם כן תומכים בחוויית נהיגה מרשימה.
קטגוריה: פנאי/שטח
לאחר שבשנת 2015 הושק הדור השלישי שהציע מחיר טוב וזכה למעמד של כבוד בשוק הרכב הישראלי, הרי שעתה מגיע אלינו הדור החמישי. הדור החמישי של קיה ספורטאז\' הוצג לראשונה ביוני 2021 והשיווק בארץ החל ממרץ 2022, כאשר צפויים להגיע ארצה מנוע 1.6 ל' דיזל עם 136 כ"ס, מנוע 1.6 ל\' טורבו בנזין עם 180 כ"ס, גרסאות 2.0 ליטר אטמוספריות, ואף צפויות להגיע גם שתי גרסאות היברידיות. אחת רגילה בעלת 230 כ"ס ושנייה נטענת בעלת 265 כ"ס.
קיה ספורטאז' 2023 מגיעה אלינו עם גרסאות בעלות שינויים משמעותיים ואילו העיצוב הרבה יותר מרשים והרבה פחות שמרני, ביחס לדגמים הקודמים. הדור החמישי מציג בסיס פלטפורמה חדש, אותו ניתן למצוא גם ביונדאי טוסון. כמו כן, סביבת הנהג שודרגה בצורה מרשימה, גרסת מנוע 2.0 ל', מגיעה אלינו עם מנוע משודרג (שמוביל לחיסכון אדיר בצריכת הדלק), ואף התיבה האוטומטית מובילה לפעולה הרבה יותר חלקה.
לצד דגם של 1.6 ל' מבוסס על מנוע טורבו בנזין, קיים דגם אטמוספרי (בעל מנוע לא מוגדש) של 2.0 ל'. תחילה, גרסת 2.0 ל' נמכרה רק ברמת אבזור "אורבן", אך בתוך מספר חודשים נוספה רמת אבזור "טופ". מבחינת הבדלים, נציין שגרסת אבזור "אורבן" נמכרת ב169,000, כ9,000 ש"ח פחות ביחס לגרסת הטורבו שגם כן מציעה רמת אבזור "אורבן". בעד המחיר הזה נקבל את רשימת האבזור הבאה: חישוקי 17 אינץ', בלימה אוטונומית, מפתח חכם, ניטור אקטיבי של שטחים מתים ומערכת תיקון סטייה.
עם זאת, אם נבחר לשלם מאה אלף שקלים נוספים, עבור גרסת ה"טופ" 2.0 ל', נהנה מגג זכוכית, ואם נתמקד בגרסת "פרמיום", נשלם כ200 אלף ש"ח מעל הגרסה הבסיסית, ופה כבר נקבל חישוקי 18 אינץ', בקרת שיוט אדפטיבית, ריפוד עור רך ואפילו אוורור במושבים הקדמיים.
קיה ספורטאז' נמנית עם רכבי השטח הקומפקטיים/רכבי פנאי.
אנשים שמחפשים רכב עירוני קטן ממדים שמציע מבחר עשיר של פינוקים.
אם נתמקד בקיה ספורטאז' 1.6 ל' טורבו, נמצא את המפרט הבא: היא באורך של 452 ס"מ, ברוחב של 187 ס"מ, בגובה של 165 ס"מ ושוקלת רק כ1,558 ק"ג. בעלת מנוע בנפח של 1,598 סמ"ק ובעלת מנוע טורבו בנזין. מציעה 4 צילינדרים, בעלת הנעה קדמית, הסל"ד להספק מרבי עומד על 5500 והמומנט המירבי עומד על 27.0 קג"מ. מגיעה ל201 קמ"ש, מציגה 7 הילוכים ובעלת תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמד.
הדגם החמישי של קיה ספורטאז' מגיע אלינו לאחר מתיחת פנים משמעותית. הפרופורציות מושכלות, העיצוב דינאמי וסך האווירה שהרכב משדר אלגנטי ונעימה. עם זאת, אם נעצור להשוות את העיצוב שבין הדגמים השונים, נמצא שביחס לדגם האטמוספרי שנחשב הרבה יותר יוקרתי, דגם הטורבו פחות מרשים. עם זאת, גם אם נתמקד בעיצוב הבסיסי של דגם הטורבו, נמצא קווים נועזים שמייצרים הופעה חדשה. נוסף לכך, ראוי לציין מערך שליטה מרשים, פקדי מגע של בקרת אקלים נוחים לשימוש ויחידות תאורה בעיצוב חדשני.
קיה ספורטאז' מפגינה חוסן מבני משמעותי. הבלמים עובדים היטב והיא בעלת יכולת דינאמית טובה. כל עוד אין שיבושי דרך משמעותיים, קיה ספורטאז' חולפת בצורה חלקה על פני פגמים קלים בדרך עירונית, כולל על פסי האטה. באשר לרעשי הכביש, הם אינם מורגשים, וניתן לעבור בנוחות בין כביש האספלט לכבישי עפר. שורה תחתונה, האחיזה מרשימה, היכולות דינאמיות והתנהגות הכביש טובה.
אם נבחן מה מציעה קיה ספורטאז' 1.6 ל' טורבו בגרסת אורבן, נמצא מערכת שמע מקורית (כולל שליטה מההגה), דיבורית בלוטות' + Android Auto + Apple CarPlay, מסך מולטימדיה, בורר מצבי נהיגה, לוח מחוונים הכולל מסך דיגיטלי בגודל 4.2 אינץ', מערכת ניווט מובנית, חלונות חשמליים, בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור, חישוקים קלים, פנס ערפל, חיישני תאורה, מחשב דרך, הגה וידית הילוכים מצופים בעור, בלם חניה חשמלי כולל Auto Hold, מסילות גג, מערכת מולטימדיה עם מסך 12.3 אינץ', מראות צד חשמליות מחוממות וחלונות אחוריים כהים.
קיה ספורטאז' עברה בהצלחה מבחני ריסוק, זכתה בלא פחות מ5 כוכבי בטיחות. מציעה הציע עשיר של מערכות הגנה. כולל תיקון סטייה מנתיב, מערכת בלימה אוטונומית, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, נעילת ביטחון לילדים (בדלתות האחוריות), אזורי קריסה וספיגה, מעטפת פלדה להגנת תא הנוסעים, משבת מנוע מקורי, מערכת למניעת התנגשות קדמית ועוד.
הדור החמישי של קיה סופרטאז' מציג מנוע 2.0 ל' משודרג. בין היתר הבלוק המנועי קל ב23 ק"ג מהמנוע הקודם (עשוי מאלומיניום), מאופיין בהזרקה ישירה ואילו משכי הפתיחה ותזמון השסתומים ורסטילי. אם כל זאת לא מספיק, נוסיף שהתיבה האוטומטית מובילה לפעולה הרבה יותר חלקה, ואילו המערכת ההיקפית (משאבת שמן ומערכת קירור) שודרגה באופן שמסייע לחסוך בצריכת דלק.
מבחינת ביצועים, מנוע 2.0 ל' (156 כ"ס) מוביל לתגובות חדות, כאשר התיבה האוטומטית שצמודה לו עובדת מעולה. התיבה האוטומטית מציעה 6 הילוכים, פלוס הנעה קדמית. הרכב מאיץ מ0 ל100 קמ"ש בתוך 11.4 שניות ומגיע למהירות מרבית ששל 181 קמ"ש. עתה, אם נשווה למנוע טורבו בנזין 1.6 ל', נמצא שהוא מגיע ל180 כ"ס, התיבה הדו מצמדית מגיעה עם 7 הילוכים, הרכב מאיץ מ0 ל100 קמ"ש בתוך 8.8 שניות ומגיע למהירות מרבית של 201 קמ"ש.
כאן נציין שכל עוד סל"ד המנוע גבוה, הביצועים לא פחות ממעולים. מעבר לכך, ראוי לציין שהמנוע מגיב במידי ללחיצה על המצערת, התיבה פועלת באופן חלק ונעים בתנועה עירונית ואילו צריכת הדלק נחשבת מעולה.
מבחינת טווח נסיעה בדגם החשמלי, נמצא שטווח הנסיעה עומד על 70 ק"מ, ומבחינת צריכת דלק, גרסת הטורבו בנזין מובילה עם 12.3 ק"מ לל', כאשר גרסת הבנזין האטמוספרית מובילה מעט אחריה, עם 11.2 ק"מ לל\', ועם 13 ק"מ לל\' במצב שיוט - בהתאם למבחן דרכים.
מהרגע שמתיישבים מאחורי ההגה של קיה ספורטאז' זוכים בתחושה נעימה שמשדרת רמה מאוד גבוהה. מרווח הישיבה בהחלט מספק, האבזור עשיר והעיצוב מודרני ונוכח.
היושבים מאחור כלל אינם מקופחים, נהנים מתנאים משודרגים. נהנים ממרווח נאה עבור הרגליים, ממרחב ישיבה מרשים, ישנה אפשרות לכוון את המסעד של הגב, קיימים פתחי אוורור ואף ניתן לשלוט מאחור על הטמפרטורה של המיזוג.
תא המטען מציע נפח גדול (591 ל'), ואף נוחות מלאה מבחינת הטענה ופריקה.