קיה KIA EV3 בהשקה ומבחן דרכים ראשוני
רכבים חדשים
טל אבן ו 2025-09-09
קיה KIA EV3. צילום תמונות: טל אבן
חברת טלקאר השיקה אתמול את קיה EV3, רכב פנאי חשמלי וקטן השייך לסגמנט SUV-B.
הרכב זכה בתואר "רכב השנה בעולם לשנת 2025" (ע"י WCOTY), הוא מציג גרסה עם טווח מוצהר מרשים של קרוב ל-600 ק"מ, משתמש בחלק מהטכנולוגיה של האח הגדול – EV9, ונצמד לתג מחיר המתחיל מ-165 אלפי שקלים.
נהגנו בו וחזרנו עם הרשמים.

קיה EV3 – רקע
דגם הפנאי הקטן והחשמלי מבית קיה הושק במדינות נבחרות בעולם כבר בשנה שעברה, ומאז הפך ללהיט מכירות. לארץ הוא הגיע באיחור, הרבה בשל אותו הביקוש העירני, בעיקר במדינות אירופה, כך היבואן; הדגם משמש אח קטן לנירו החשמלי, ל-EV6 ול- EV9, שנבחנו בגלגלים.
מדובר ברכב המבוסס על דגם הקונספט שהוצג כשנה לפני כן, והוא משתמש באלמנטים עיצוביים שנלקחו מרכב הפנאי החשמלי הגדול של קיה – ה- EV9; פלטפורמת הדגם מושתתת על זו המודולרית הגלובלית של היצרן, בארכיטקטורת 400v.
בפנים הרכב נעשה שימוש נרחב במיוחד בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה, ותא הנוסעים מודרני וטכנולוגי, הכולל מסך רחב מאד של 30".


קיה EV3 – עיצוב חיצוני ומימדים
פילוסופיית העיצוב "Opposites United" של קיה משלבת ערכים מנוגדים של טבע ומודרניות כדי ליצור שלם הרמוני. מדובר בשילוב בין "פני הנמר" למראה הדיגיטלי בחזית, לצד פנסי לד אנכיים, מלפנים ומאחור, שמדמים מפת כוכבים.
בפועל "פני הנמר" מתקבלים מפנסי הלד הצרים מלפנים המונחים באלכסון, חזית אטומה במראה של לוע נמרי ואפילו מראה של ניבים בצדדים.
מהצד ישנן חצאיות לדלתות וחיפויים זוויתיים של בתי הגלגלים – להקניית מראה קשוח, לצד חישוקי 17" במראה ייחודי עם צורות גיאומטריות וחלונות אחוריים כהים. בין קורה C ל-D יש פס שחור מבריק דקורטיבי, המונח במאוזן, לטובת מראה של גג צף;
סרחי העודף בשני קצוות הרכב – מינימאליים, וקווים ריבועיים מאחור ומלפנים- וביניהם חזית וחלק אחורי אנכיים- משלימים מראה קשוח.
מאחור יחידות תאורת לד המזוהות אף הן עם הקווים החדשים של המותג, דלת אחורית בולטת ופגוש עם גימור כסוף ושחור - להשלמת מראה קרוס-אוברי.
מידות ה- EV3 הן 4.3 מ' לאורך, 1.85 מ' לרוחב וגובה בן 1.56 מ'. מרחק הסרנים עומד על 2.68 מ'.



קיה EV3 – עיצוב פנימי, איכות חומרים והנדסת אנוש
בפנים החומרים מרשימים למראה, אך לא כולם מרשימים למגע, חלקם עשויים מפלסטיק פשוט, ובאופן כללי- כמעט שאין בתא הנוסעים חומרים רכים או אלסטיים.
לרוחב הדש בורד נמצא מסך רחב מאד (30"), ממש כמו זה שמותקן ב-EV9 הגדולה והיוקרתית, הכולל לוח מחוונים 12.3", תצוגה לבקרת האקלים בגודל 5" ומסך ראשי 12.3". המסכים בעלי גרפיקה טובה וברורה, והם מגיבים היטב לכל לחיצה.
מתחת למסך הראשי, כמו ב-EV9,ישנם כמה כפתורי מגע המסודרים על פנל של הדש בורד, וניתן לקבוע את מידת הרגישות שלהם, כדי להימנע מלחיצות אקראיות לא רצוניות; אהבתי את הכפתורים הפיזיים הנמצאים כאן – לטובת ווליום בכפתור גלגל, וגם לטובת תפעול בקרת השיוט הדו אזורית.
ההגה קטום קלות בתחתיתו, עליו כפתורים נוחים לשימוש, ומאחוריו כפתורים השולטים במידת הרגנרציה.
לצידו של ההגה ידית לתפעול הגיר וגם כפתור להפעלת ולהפסקת פעולת המנוע.
יש כאן לא מעט תאי אחסון, ומלבד אלה שבדלתות ותא הכפפות – גם בתא שבין המושבים, לפניו, וגם בתחתית הקונסולה המרכזית.


---
מאחור הישיבה נוחה בעיקר לשניים מבוגרים, בשל התא שבין המושבים הקדמיים המשוך לאחור. כאן תמצאו רצפה שטוחה, ישנו מקום לאחסון וגם פתחי מיזוג אחוריים. שקעי טעינה נמצאים בגב המושבים הקדמיים, באופן די נוח ונגיש ליושבים מאחור. המרווח לראש ולכתפיים טוב – כאמור לשני מבוגרים או ל-3 ילדים או בני נוער.
תא המטען נדיב בגודלו יחסית לסגמנט (460 ל'), ומתחת לרצפתו יש ערכת ניפוח. לדגם יש גם תא מטען קדמי קטן למדי – בנפח 25 ליטרים, לטובת כבל לטעינה בעיקר.


קיה EV3 – אבזור ומחיר
הדגם מגיע לארץ ב-3 גרסאות – 2 רמות גימור (EX, פרימיום) לגרסה עם הטווח הסטנדרטי (SR), וגרסת Executive, לה סוללה בקיבולת גדולה יותר וטווח מורחב.
המחירים הם 164,900 ו- 169,900 ₪ לשתי רמות הגימור בטווח הסטנדרטי, בהתאמה, ו- 186,900 ₪ לגרסה הבכירה.
האבזור הסטנדרטי כולל ממשק אלחוטי לאפל ולאנדרואיד, בורר מצבי נהיגה, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, חיישני גשם, אורות וחנייה היקפיים, מצלמה אחורית, כניסה ללא מפתח וקיפול מראות צד חשמלי.
גרסת הפרימיום (הנבחנת) מוסיפה חלון בגג, כוונון חשמלי למושב הנהג והמושבים עטופים בעור מלאכותי.
גרסת הלונג ריינג' הבכירה תוסיף משטח טעינה אלחוטית לנייד, חישוקי 19" ומגש נשלף בקונסולה המרכזית.

קיה EV3 – בטיחות
הדגם קיבל ציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, סיוע במניעת התנגשות קדמית, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, מניעה אקטיבית מהתנגשות ברכב בשטח מת ובלימה אוטומטית לאחור.
יש בנוסף בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באור גבוה, סיוע בשמירה על נתיב, התרעה על היסח דעת ועייפות נהג, סיוע בנהיגה בכביש מהיר, סיוע במניעת התנגשויות בתנועה חוצה מאחור ולפני צמתים ועוד.



קיה EV3 – מנוע, הנעה, צריכת חשמל וקיבולת סוללה
ה EV3 מבוססת על הפלטפורמה המודולרית הגלובלית החשמלית (E-GMP), ומשתמשת בטכנולוגיית הסוללות מהדור הרביעי של קיה.
בדגם ה-EV3, ה- SR Standard Range)) מוצע עם סוללה של 58.3 קווט"ש, והגרסה ארוכת הטווח (LR) מצוידת בסוללה של 81.4 קווט"ש.
לשתי הגרסאות מנוע המפיק 204 כ"ס ומומנט של 29 קג"מ. ההנעה קדמית בכל הוורסיות, והתאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת 7.5 ו- 7.9 שניות בהתאמה.
טווח הנסיעה המשולב המוצהר של גרסת ה- SR עומד על 432 ק"מ, ובעיר הטווח המוצהר לגרסה זו עומד על 577 ק"מ.
בדגם LR עם הסוללה הגדולה יותר הטווח המשולב המוצהר מטפס ל- 589 ק"מ, ובנסיעה עירונית ניתן להגיע לטווח מוצהר של עד 759 ק"מ.
בפועל, נהיגה קצרה יחסית – בת מספר מצומצם של מאות קילומטרים- הניבה תוצאה פחות מרשימה. המבחן נעשה בדגם עם הטווח הסטנדרטי, והממוצע בתום המבחן הראה על 330-350 ק"מ של טווח ריאלי.
יחד עם זאת, רוב המבחן נעשה במהירות גבוהה בכבישים בין עירוניים, הידועים בתור זוללי חשמל, בטח ביחס לנהיגה בעיר.
קצב טעינת הסוללה הוא עד 150 קוו"ט, ומשך הטעינה המהירה המוצהר מ-10% עד 80% נערך תוך 29 או 31 דקות (בהתאם לגודל הסוללה). עוד מוצהר על ידי היצרן, כי ניתן להוסיף כ- 200 ק"מ לטווח הנסיעה ב- 15 דקות בלבד.
בלוח המחוונים מופיע בכל עת הטווח המקסימלי והמינימלי האפשרי בהתאם לסגנון הנהיגה, לצד חישוב טווח מבוסס על יעילות הנהיגה בפועל.


קיה EV3 – נוסעים
המושבים נוחים למדי והראות החוצה טובה, בעיקר לפנים, הרבה בזכות חלונות זקופים ומרכב גבוה.
כבר בתחילת תנועה בעיר מגלים שההגה מסתיר מעט את החלק של מסך בקרת האקלים הנמצא בין המחוונים לראשי; הרגנרציה כוללת גם מצב של נהיגה בדוושה אחת- עד עצירה מוחלטת.
המתלים רכים ומאפשרים נוחות נסיעה מצוינת בעיר וגם בכביש המהיר; יחד עם זאת, זוויות גלגול גבוהות, ורכינת מרכב לפנים בבלימה – בכל זאת המתלים מתמודדים עם 2 טונות של משקל עצמי- מעודדות הרבה פחות לנהיגה נמרצת ודינאמית.
בידוד הרעשים מוצלח והנסיעה שקטה למדי גם בשיוט מהיר, ואין את היללה החשמלית שיכולה לעייף, בעיקר בהתנהלות עירונית.
המנוע עוצמתי מספיק עבור הרוב המכריע של מצבי הנהיגה והכבישים, הקיה הקטנה מאיצה היטב ונותנת תחושת ביטחון בעקיפות מהירות; גם דוושת הבלם מרגישה טבעית ולינארית יחסית בפעולתה.



קיה EV3 – מסכמים
קיה EV3 מביאה איתה בשורה בדמות רכב פנאי קטן ומעוצב היטב, פנים וחוץ, בעל טכנולוגיה עדכנית ומסכים גדולים, רמת בטיחות גבוהה וטווחים, המוצהרים בכל אופן, חריגים בקטגוריית הרכבים הזו.
בצד הפחות מרשים נציין שכפי הנראה יש פער לא קטן בין הטווח המוצהר לזה שבפועל, רק שנושא זה צריך להיבדק לעומק בהמשך. כמו כן, הייתי שמח אם חומרי תא הנוסעים היו מעט יותר רכים ונעימים למגע, ולא רק כאלה המשדרים עמידות ואסתטיקה.
עם זאת, המוניטין של קיה, ההצלחה של הדגם באירופה, והשקט שיינתן לנהג בכך שיש מותג חזק מאחוריו, שישמור היטב על ערכו ויהיה אמין – לצד תמחור הוגן, יכולים למשוך את קהל היעד, ובהמוניו, אל אולמות התצוגה של קיה.




KIA EV3 PREMIUM
| מחיר (₪) | 169,900 |
| אורך (מ') | 4.30 |
| רוחב (מ') | 1.85 |
| גובה (מ') | 1.56 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.68 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,845 |
| נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') |
460 / 1,251 (+25 מלפנים) |
| מרווח גחון (ס"מ) | 14 |
| טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 432 / 340 |
| הספק מנוע (כ"ס) | 204 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 7.5 |
| קיבולת סוללה (קווט"ש) | 58.3 |
| משך טעינה ביתית AC (10%-80%)(דק') | 320 |
| משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 29 |
| קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 100 / 11 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / ללא הגבלה |
|
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
7 / 150,000 |

אודות המחבר
טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.
לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.
מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.
מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור.

