פולקסוואגן טאיגו VW Taigo במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-02-10

מזה מספר שנים שפולקסוואגן עוברת שינוי אסטרטגי, והפוקוס של היצרן הוא על דגמים כל-חשמליים, לצד רכבי פנאי, רובם קטנים, ורובם עדיין מונעי בנזין.
בין ה- T-Rocל- T-Cross נוסף לאחרונה שחקן חדש, Taigo, גם הוא רכב פנאי קטן אך בשונה מאחיו- הוא מתהדר במרכב קרוסאובר-קופה.
פגשנו את הגרסה הבכירה, לה מנוע 1.5 ל' ו-150 סוסים, כדי לבדוק מה חדש, וגם אם מה שנותר כשהיה – עדיין מוגדר כישן וטוב.
פולקסוואגן טאיגו Taigo - רקע
הטאיגו, דגם פנאי קטן (B-suv) של פולקסוואגן, נחשף בעולם תחת שמות נוספים כבר בשנת 2020, באירופה ב-2021, ואלינו הגיע במחצית השניה של השנה שעברה.
מדובר בדגם הנשען מחד על הדור השישי של דגם הפולו, מאידך על דגם הטי-קרוס, עם פלטפורמת MQB A0 של הקבוצה.
למרות הישענות על מכלולים מסוימים וחלקי מרכב הדומים בעיקר לפולו הקטנה, דווקא עיצוב חלקו האחורי של הטאיגו מאפשר נוחות ומרווח משופרים במושב האחורי, לצד תא מטען גדול משמעותית מזה שבפולו.
הדגם רואה לנגד עיניו מכוניות כמו טויוטה יאריס קרוס, ניסאן ג'וק או פיג'ו 2008 בתור התחרות העיקרית.
פולקסוואגן טאיגו Taigo – עיצוב חיצוני, מימדים
חזית הטאיגו פולקסוואגנית, עם חתימה שבכל זאת שייכת לטאיגו – הגריל מחולק בפס ניקל רוחבי שבמרכזו הסמל, ויחד עם קו מכסה המנוע הם ממשיכים בקווים מקבילים אל יחידות המטריקס לד שבגופי התאורה.
מהצד חישוקי 17" נאים, חלונות אחוריים כהים, פגוש קדמי עם עיצוב מעניין של יחידות תאורת הערפל ושפה קדמית, חיפויים שחורים לתחתית הדלתות (עליהם פסים מוכספים) וגם לבתי הגלגלים, לשם הקניית מראה קרוס-אוברי וקורות דקות (כולל האחוריות).
מאחור מראה ייחודי עם יחידות תאורה מחוברות בפס רחב, ובתוכו לדים אדומים ועדינים לרוחב. גם מאחור פסי ניקל רוחביים בפגוש למראה קשוח. ספוילר הגג גדול בניגוד לחלון עצמו. התפריט כולל גם מגב אחורי, שנעדר מסיבות שונות ומשונות מיותר מדי רכבים חדשים, כולל אלה בעלי 5 הדלתות.
המימדים של הטאיגו מציגים מרכב ארוך יחסית (4.271 מ'), בטח ביחס לפולו הקטנה, אך גם לעומת הטי רוק והטי קרוס; הרוחב, מאידך, שעומד על 1.757 מ', כמעט זהה לפולו אך צר במעט מאחיותיו הגבוהות; כצפוי מרכב פנאי קופה, הגובה נמוך מהן, ועומד כאן על מטר וחצי בקירוב.
בסיס הגלגלים עומד על 2.554 מ', אך מיד נראה שלמרות זאת- המרווח לרגלי הנוסעים מאחור- מפתיע.
פולקסוואגן טאיגו Taigo – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
בפנים עיצוב מוכר של המותג, עם אדפטציות עדכניות שמשכילות להשאיר את הנדסת האנוש המצוינת של רכבי המותג, הכוללת תפעול קל ואינטואיטיבי.
לוח המחוונים הדיגיטלי גדול (10.25"), נהיר ורב תצוגות, כולל מחשב דרך ואופציה להופעת מפת הניווט. מסך האינפוטיינמנט הראשי, הגם שאינו גדול במונחים של היום (8")- עשיר בצבעים, מהיר תגובה ואינטואיטיבי מאד לשימוש, כפי שהתרגלנו כאמור מרכבים נוספים מקבוצת VAG.
מתחתיו לוח פיקוד בטאץ' המוקדש כולו לבקרת האקלים, משיכות האצבע פחות אינטואיטיביות לתפעול לעומת כפתורי הגלגל הפשוטים שהיו בעבר, אך קל להתרגל אליו.
ידית ההילוכים, הכפתורים שלצידה (עזרי חניה, בורר תוכניות הנהיגה ועוד), וידית בלם היד המכאנית מוכרים לנו מזה דורות של רכבי פולקסוואגן, במסגרת "זה עובד – אל תיגע בזה", ובמסגרת כך – גם כאן עלולה להתבצע העברה למצב S במקום D בשוגג, במשיכה אחת יותר מדי של בורר ההילוכים כלפי מטה.
עוד במסגרת "הישן והטוב" תקבלו ידית בלם יד מכאנית ולא כפתור חשמלי, כיוונון ידני מלא למושבי הנהג והנוסע, בורר מצבי תאורת החוץ ואורות הערפל בכפתור העגול והמוכר שמשמאל להגה ועוד; יהיו שירימו גבה על כך שבפולקסוואגן החליטו להשאירם כמו במכוניות המותג מלפני עשור לפחות, אחרים יגידו שיש בכך הרבה חן ואופי שמאפיינים את רכבי המותג גם היום.
הבד שעל המושבים משולב בגימור דמוי עור שנמצא גם על ההגה הקטום, שמאחוריו כפתורי תפעול הגיר, אך החומרים בעיקרם נוקשים. כך גם על הדש-בורד ובדלתות, וגם הגוון הכהה שלהם לא מוסיף לקבלת תחושה אוורירית או מהודרת בתא, יחד עם זאת, החומרים איכותיים ברובם ועמידים לאורך שנים ארוכות .
---
מאחור מרווח טוב לברכיים, בטח לאור נתון בסיס הגלגלים העומד על 2.55 מ' בלבד. למרות מרכב הקופה, מדובר במרווח מפתיע גם לראשי היושבים שכאן, וכל עוד גובה היושבים אינו עולה על 1.85 מ', הראש לא יפגוש את תקרת הרכב.
יחד עם זאת, 3 מבוגרים ירגישו צפיפות בכתפיים, לא משהו חריג לקטגוריה ולאור רוחבו של הטאיגו. מלכתחילה זה לא ייעוד הטאיגו. לקוח הטאיגו הטיפוסי יאכלס בו מקסימום 2 זוגות מבוגרים, 2+2, או 3 ילדים מאחור, ובשני המצבים הללו המושבים מאחור יהיו בהחלט מספקים.
פתחי מיזוג נעדרים מכאן, אך צמד שקעי טעינה נמצא בגב הקונסולה המרכזית.
---
מאחור תא מטען שגם הוא מכובד ומפתיע (440 ל'), בטח לרכב פנאי קופה קטן, בו הגג משתפל כלפי מטה, מה שלרוב מגיע על חשבון ראשי הנוסעים מאחור וגם על חשבון גודל תא המטען, שני אירועים, שבחוכמה רבה מצד המעצבים- נעדרים מתפריט הטאיגו.
המפתח שלו רחב, לרצפה 2 מצבים וזו הנמוכה מאפשרת לאחסן פה לא מעט ציוד לקראת הטיול של המשפחה הצעירה.
פולקסוואגן טאיגו Taigo – אבזור, מחיר
הטאיגו מגיע ברמת אבזור אחת בלבד המלווה את 2 המנועים, Style. לרשותנו התייצבה הגרסה הבכירה (מנוע בנפח 1.5 ל') שמחירה 174.9 אלפי שקלים. גרסת הכניסה (1.0 ל') מתומחרת ב- 160.9 אלפי שקלים, לפני צבע מטאלי ורישוי.
רמת הגימור האחידה גבוהה, וכוללת גג שמש גדול (אך לא פנורמי), חיבור אלחוטי לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דו אזורית, מצלמה אחורית וחיישני חנייה היקפיים, בורר מצבי נהיגה, קיפול חשמלי למראות הצד, חיישני תאורה וגשם, תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטית ועוד.
פולקסוואגן טאיגו Taigo - בטיחות
הטאיגו זכה לציון בטיחות 6 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בלימת חירום – גם לאחור, וגם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, זיהוי ומניעה אקטיבית מהתנגשות ברכב בשטח מת, מניעה אקטיבית של סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי עייפות אצל הנהג, שליטה אוטומטית באורות גבוהים ועוד.
הפעלת המערכות העיקריות (בעיקר בקרת השיוט האדפטיבית) נעשית מהכפתורים שעל ההגה, ובצורה נוחה לתפעול. שאר המערכות מופעלות דרך מחשב הדרך שבלוח המחוונים.
פולקסוואגן טאיגו Taigo – הנעה, מנוע, צריכת דלק
הטאיגו מגיע כאמור עם שני מנועי בנזין לבחירה – הקטן בן 3 צילינדרים בנפח 1.0 ל', הספקו 115 כ"ס והוא מייצר מומנט של 20 קג"מ. התאוצה כאן מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 10.2 שניות. צריכת הדלק המשולבת המוצהרת – 5.8 ליטרים עבור כל 100 ק"מ.
המנוע החזק יותר, זה שאיתנו כאן במבחן, כולל 4 צילינדרים, מפיק 150 כ"ס והוא בנפח 1.5 ל'. המומנט בן ה-25 קג"מ מגיע מוקדם – כבר ב-1,500 סל"ד.
התאוצה כאן מעמידה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-8.2 שניות; שני המנועים משודכים לתיבה דו מצמדית רובוטית DSG בת 7 הילוכים קדמיים.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת כאן עומדת על 5.9 ליטרים לכל 100 ק"מ. בפועל – קל להגיע לצריכה קרובה לכך (הגעתי לצריכה של 6 ליטרים עגולים ל-100 ק"מ)- אבל רק בשיוט רגוע בכביש המהיר.
נהיגה בשאר תנאי הדרך, הכוללים זחילה עירונית, פקקים, מעלה הררי ונסיעה מהירה בכביש המהיר, "מקלקלת" מעט את הממוצע. המבחן הסתיים לאחר מאות קילומטרים עם ממוצע כולל של 7.2 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם 13.8 ק"מ לליטר בנזין.
פולקסוואגן טאיגו Taigo – נוסעים
כבר במהירות עירונית מרגישים שהמנוע מפיק תגובות זריזות, וגיר שלרוב פועל במהירות, הגם שזחילה מלווה לעיתים בקפיצות קלות ובנקישות, המאפיינות גירים דו מצמדיים.
המתלים מכוילים באופן מדויק, ופגמים בכביש עוברים בשלום תחת הגלגלים, מבלי שתהיה תנודתיות יתר ו"תחושת "ספינה", אך גם מבלי שעניין זה ילווה בחבטות בגלל נוקשות יתר מצידם.
המושבים עצמם נוחים וגם תנוחת הנהיגה הגבוהה במעט מרכב סופר מיני תורמת לתחושת השליטה והביטחון.
החיישנים והמצלמה האחורית עובדים היטב בתמרון העירוני, במיוחד כשקוטר הסיבוב אינו קטן במיוחד (11 מ').
מחוץ לעיר מתגלה בידוד טוב מרעשי רוח וכביש, וגם המנוע לא נשמע כמעט, למעט תחת מאמץ וגם אז קולו נעים לאוזן. מידת הנוחות גבוהה, ופעולת המתלים גם כאן - מצוינת.
המנוע יכולתי במידה רבה ובכל מהירות כמעט, ההילוכים עוברים בקצב מהיר, במיוחד עם תפעולם הידני מהכפתורים שמאחורי ההגה; אין כאן התפרצות כוח המאפיינת רכב ספורטיבי, אך מעצם העובדה שחשתי שלטאיגו יש DNA משותף עם הפולו GTI שהיתה ברשותי בעבר ניתן להסיק, שהטאיגו 1.5 מהנה למדי לנהיגה, ונותן תחושות של קלילות כוחנית ודינאמיות.
בכביש הדינאמי ניתן ליהנות מתגובתיות של המנוע וגיר שששים לטפס במעלה הסל"ד, וגם ההגה המדויק מתקשר באופן שהופך נדיר בימים אלה. רמת האחיזה גבוהה, וגם העברות המשקל נעשות באופן בוגר ומקנה ביטחון.
יחד עם זאת, ההגה מרגיש שהוא מעט קל מדי, וגם מעבר ל"ספורט" במצבי הנהיגה- לא יוצר תחושה שונה מהותית משאר המצבים.
פולקסוואגן טאיגו Taigo - מסכמים
פולקסוואגן הוציאה גרסה מעט יותר סטייליסטית לאחיות מבית – הטי רוק והטי קרוס, בתצורת SUV קופה קטן ומסוגנן.
המהנדסים והמעצבים שהיו אמונים על תכנון הטאיגו הגדילו לעשות בכך שהעיצוב החיצוני לא פגע במרווח הראש ליושבים מאחור, ויחד עם זאת, נשמר תא מטען שימושי וגדול.
באופן מסורתי, גם תא הנוסעים איכותי למדי גם אם הגוונים שנבחרו עבורו מעט קודרים, והנדסת האנוש מצוינת.
לארץ מגיעה רמת גימור סטייל שהיא גבוהה למדי גם ברמה הבטיחותית, יחד עם זאת, חובבי הטכנולוגיה והאבזור עלולים לחוש בחסרונם של מושבים עם תפעול חשמלי ובלם יד המופעל בכפתור.
מנוע ה-1.5 ליטרים מאפשר לטאיגו הזו להיות זריזה וכמעט ספורטיבית, ועדיין לשמור על צריכת דלק נמוכה באופן יחסי.
במחיר של 175 אלף שקלים, הטאיגו 1.5 אינה זולה, והיא מתמודדת על כיסו של הלקוח המתלבט כעת לא רק בינה לבין מתחרה טבעית כמו היאריס קרוס, אלא שתחום ההתלבטות גולש כיום יותר מתמיד גם אל עבר משפחתית היברידית טיפוסית כמו קורולה או אלנטרה, וגם לכיוונים חדשים כמו מכונית כל-חשמלית, משפחתית (צ'רי אריזו) או פנאי קטנה (אטו 3, ג'ילי למשל).
אך בסופו של יום, הנעת הבנזין החסכונית של הטאיגו והיסטוריית המותג- צפויות להמשיך ולמשוך לאולמות התצוגה של פולקסוואגן קהל קלאסי ונאמן למותג, לצד קהלים חדשים שמגיעים ממותגים אחרים, כאלה שעדיין לא בשלים או מתלבטים לגבי תצורות הנעה חלופיות לבנזין.
VOLKSWAGEN TAIGO 1.5 STYLE
מחיר (₪) | 174,900 |
אורך (מ') | 4.271 |
רוחב (מ') | 1.757 |
גובה (מ') | 1.497 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.554 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,292 |
נפח תא מטען (רגיל / כשהמושב האחורי מקופל) (ל') | 440 / 1,222 |
מרווח גחון (ס"מ) | 16.8 |
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן) | 16.94 / 13.8 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 1,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' DSG 7, קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 150 |
מומנט (קג"מ) | 25 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.2 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |