סקודה פאביה במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-10-13
הסופר מיני הקטנה מבית סקודה התייצבה למבחן בכתום שמח, ברמת גימור גבוהה ועם מנוע שלא מתקשה לייצר ביצועים נמרצים נוכח משקל הנוצה של הדגם.
יצאנו להכיר אותה.
סקודה פאביה - רקע
הפאביה החלה דרכה לפני 25 שנים ויצאה ממפעלי סקודה, כמחליפת דגם הפליסיה, אך מאחר שהיתה סקודה שייכת לקונצרן פולקסוואגן כבר משנת 1991, מדובר היה ברכב שניחן באיכויות גרמניות ולא צ'כיות כבעבר, מה שאף זיכה את הדגם בפרסים כמו "רכב השנה" באירופה בשנה שהוצג; מאז, לא פחות מ-4 וחצי מיליון פאביות שטפו את כבישי העולם.
פאביה חולקת לא מעט מכלולים עם אחיותיה מבית, בעיקר סיאט איביזה ופולקסוואגן פולו.
הדגם יוצר בדור הראשון לא רק כסופר מיני האצ'בק, אלא קיבל בנוסף גרסאות של סטיישן וסדאן.
הדור הנוכחי, הרביעי, הושק לקראת סוף 2021 והוא מבוסס על הפלטפורמה שמשרתת גם את דגמי הקאמיק והסקאלה מבית.
מימדי הפאביה הנוכחית צמחו משמעותית לעומת הדור השלישי, לרבות בסיס גלגלים שהתארך בכמעט 10 ס"מ תמימים, והמרכב הנוכחי גדול ומרווח בהרבה מקודמיו.
העיצוב גם הפך אווירודינמי יותר, עם מקדם גרר שירד מ- 0.32 ל- cd0.28, מהטובים בסגמנט.
סקודה פאביה – עיצוב חיצוני, מימדים
הפאביה היתה מאז ומתמיד פרקטית למדי בקבוצת הסופר מיני, רק שכעת, הדור הרביעי צמח באופן משמעותי כאמור לעומת קודמו. זה מתבטא בתוספת של 11.5 ס"מ לאורך לכדי 4.108 מ' ו- 5 ס"מ לרוחב (1.78 מ'). הגובה נותר כמעט זהה לדור הקודם (1.46 מ').
עיצוב הפאביה שמרני אך נאה למדי, בחזית יחידות תאורה עם פסי לד, גריל שחור עם פסים אנכיים ואחד תחתי בו משולבים פנסי ערפל.
מהצד חישוקי 17", קורות דקות המאפשרות ראות מצוינת החוצה וסרחי עודף מינימאליים.
מאחור יחידות תאורה המזוהות מאד עם המותג, חלקו התחתון של הפגוש בשחור וספוילר גג.
התוצאה הכללית בוגרת ונאה מאד, וממש כמו התחושה ממושב הנהג, נדמה שמדובר ברכב גדול מכפי שהוא באמת.
סקודה פאביה – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
המושבים בפאביה נוחים ומרווחים, ולמרות שימוש בחומרים לא אלסטיים וכהים בדש בורד ובדלתות בעיקר, יש כאן לא מעט טקסטורות, חומרים מסוגים שונים וקווי תפירה, הנותנים מראה נאה למדי ומעניין, אותו מגבים גם פסי תאורת האווירה בגרסה שאיתנו.
התא כולו מרגיש מוצק, איכותי ועמיד, עד רמת התחושה של כפתורי הגלגל האיכותיים. המסך הראשי לא גדול במונחים של היום (8.25"), אך הוא אינטואיטיבי מאד לשימוש, סביבו כפתורי מגע והוא עשיר בצבעים.
לוח המחוונים הדיגיטלי הוגדל בגרסת ה"סטייל" שאיתנו (10.25"), גם הוא רב תפריטים ותצוגות.
תפעול בקרת האקלים, כמו גם תפעול עוצמת השמע, נעשים בכפתורים רגילים ובגלגלים והם נוחים מאד לשימוש.
כרגיל ברכבי קבוצת פולקסוואגן, הנדסת האנוש פשוט מצוינת, וקל מאד להתרגל לתפעול המערכות השונות אחרי תקופת לימוד קצרה במיוחד.
לצד ההגה נמצאת ידית קטנה לתפעול בקרת השיוט האדפטיבית, בלם היד נותר בידית מכאנית.
---
מאחור מורגשת מיד התוספת שניתנה לאורך בסיס הגלגלים, המקום לרגליים טוב לסגמנט וזה של הראש – מצוין. הפתעה מרעננת היא פתחי מיזוג אחוריים, שלרוב נעדרים מקבוצת הסופר מיני. 2 מבוגרים צפויים לשבת כאן בנוחות וללא תלונות.
תא המטען אף הוא נדיב מידות לסגמנט (343 ל'), סף ההטענה מעט גבוה ורצפתו נמוכה.
מתחת לרצפתו תמצאו גלגל חלופי קטן.
סקודה פאביה – אבזור, מחיר
הדגם שאיתנו, ברמת הגימור הגבוהה Selection Style, מתומחר ב-134,490 ₪.
יש כאן כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמה אחורית וחיישנים מלפנים ומאחור, בקרת אקלים דו אזורית (כאמור, עם פתחי מיזוג אחוריים), קישוריות לאנדרואיד ולאפל, מראות צד מתקפלות חשמלית, חלונות כהים מאחור, חיישני גשם ואורות ועוד.
אגב, אתם לא צריכים לרכוש לעצמכם רולס רויס כדי למצוא מטריה מקופלת בדופן דלת הנהג, גם בפאביה הקטנה שלכם זה קיים.
ישנה אפשרות לרכוש בנוסף חבילה של גג, חישוקים ובתי מראות בגימור שחור או כסוף.
סקודה פאביה - בטיחות
רמת הגימור מקבלת ציון בטיחות 6 מתוך 8, והיא כוללת 9(!) כריות אוויר, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם בפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי ומניעת התנגשות ברכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג והיסח הדעת, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
סקודה פאביה - מנוע, הנעה, צריכת דלק
הפאביה מציעה 2 מנועים – האחד בן 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטרים, המפיק 150 כוחות סוס ו-25.5 קג"מ. השני, בן 3 צילינדרים, זה שאיתנו כאן, בנפח 1.0 ליטר, והוא מפיק 115 כ"ס. המומנט עומד כאן על 20.4 קג"מ. שני המנועים מוגדשי טורבו.
בשני המקרים ההנעה קדמית והמנוע משודך לתיבה דו מצמדית עם 7יחסי העברה קדמיים.
התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות בדגם החזק יותר, 9.8 שניות בדגם הנבחן.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת של דגם ה-1.0 עומדת על 18.5 ק"מ לליטר (17.8 בדגם ה-1.5), בפועל, בשיוט רגוע תגיעו לנתון הרשמי של היצרן, וללא מאמץ מיוחד. נהיגה יותר מאתגרת ועירונית תניב ממוצע סביב 12.5 ק"מ לליטר, ובסה"כ בימי המבחן, הממוצע נקבע על 15.8 ק"מ לליטר בנזין.
סקודה פאביה - נוסעים
הישיבה הנוחה, התפעול האינטואיטיבי והראות הטובה החוצה מאפשרים הסתגלות מהירה.
הפאביה מכוילת באופן שאינו רך מדי, וספיגת ליקויי הכביש טובה. המנוע פועל חרישית והבידוד מצוין.
הגיר מאפשר תגובה מהירה ונחושה למצערת, והוא פחות הססני מכפי שפעל בדורות קודמים של ה-DSG, עדיין, זחילה בפקק מלווה במעט קפיצות ונקישות קלות מהחלפת ההילוכים, אך לא במידה שתפריע לנהג או למי מהנוסעים.
המנוע מבצע היטב מטלות עירוניות של האצה והשתלבות, ההגה קל והמצלמה יחד עם סוללת החיישנים מאפשרים תמרונים קלילים.
בשיוט מחוץ לעיר הפאביה מפתיעה בשקט ששורר בתא הנוסעים, ובמהירויות גבוהות נרשמו מעט מאד רעשי כביש מהגלגלים ואוושת רוח קלה.
למנוע הליטר יש אוויר לנשימה להאיץ ולעקוף, גם במהירות גבוהה, וגם תחת מאמץ קולו- גרגור של שלושת הצילינדרים- כמעט שאינו נשמע. הנוחות כאן טובה מאד וגם גיהוץ פגעי הכביש.
כשהכביש הופך מפותל, מגלים רמת אחיזה גבוהה, רכינת גוף מתונה והגה מתקשר יחסית. במעלה ההר ניכר כי מנוע ה-1.5 ירגיש כנראה נמרץ יותר ויאפשר קצב גבוה.
סקודה פאביה - מסכמים
סקודה פאביה במהדורתה הנוכחית נותנת תמורה טובה.
כסופר מיני היא גדולה ומרווחת, תא הנוסעים גדל משמעותית וכך גם תא המטען.
היא תתאים במיוחד לזוגות צעירים או מבוגרים, או למשפחות קטנות.
היא מאובזרת היטב, אינטואיטיבית מאד לשימוש ולתפעול, היא בטוחה ובנוסף קיבלה עיצוב נאה ובוגר.
מנוע הליטר חסכוני מחד, ומגיב ומבצע כשנדרש ממנו מאידך, וחוויית הנסיעה כאן שקטה ונעימה. הביצועים צפויים לספק את הרוב המכריע של קהל היעד.
תא הנוסעים נעים ומסוגנן, רק חבל שאין כאן שימוש בחומרים מעט יותר רכים למגע.
עם 135,000 שקלים היא לא זולה, הפאביה בגרסתה הזו, היא נמצאת בגבול העליון של סגמנט הסופר מיני, ואף עומדת תקציבית מול רכבי פנאי קטנים כמו הקאמיק.
למרות זאת, ניכר שסך מעלותיה ימשיכו למשוך את קהל היעד הנאמן שלה לאולמות התצוגה של סקודה.
Skoda Fabia 1.0 Selection Style
מחיר (₪) | 134,490 |
אורך (מ') | 4.108 |
רוחב (מ') | 1.78 |
גובה (מ') | 1.463 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.552 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,250 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 343 / 1,153 |
מרווח גחון (ס"מ) | 13.8 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 15.8/18.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין טורבו, 1,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 3 |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7 דו מצמדי, קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 115 |
מומנט (קג"מ) | 20.39 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 9.8 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
2 / 100,000 ניתן לרכוש אחריות שנה שלישית באלף ₪ |