סקודה סופרב 2.0 4x4 Laurin & Klement במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-05-21
סקודה סופרב 2.0 4x4 Laurin & Klement. צילום תמונות: טל אבן
דגם המנהלים של סקודה הפך להיות פופולרי ונחשק בשוק הישראלי מאז שהגיע לארץ לראשונה, לפני קרוב ל-25 שנים.
לקחנו את הגרסה החדשה במהדורתה החזקה, המאובזרת והיוקרתית, אך גם היקרה ביותר בהיצע.
מצאנו שניתן לנהוג בה בחליפת עסקים או בסרבל מירוצים, בהתאם למצב הרוח, ולמרות המראה והסאונד הסולידיים.
לפניכם המבחן המלא.
סקודה סופרב – רקע
הסופרב של סקודה, המוגדרת בישראל כרכב מנהלים, וכרכב משפחתי גדול מסגמנט D בשאר העולם, נחשפה בדור הנוכחי, הרביעי במספר, לפני כשנה וחצי, ולארץ הגיע הדור החדש של הדגם לפני כמה חודשים.
היצרן הצ'כי פעל כבר מהדור הראשון של הסופרב, שנולד בשנת 2001, תחת כנפי קבוצת פולקסוואגן, והשתמש במכלולים ובפלטפורמות של הקבוצה, בין היתר, בפלטפורמת ה- MQB כבר מהדור הקודם ובזה הנוכחי – בגרסת ה-evo המוארכת שלו.
הדור הרביעי של הסופרב, שמשווקת בשווקים מסוימים גם בגרסת סטיישן, שקיבלה בין היתר גרסאות פלאג-אין הייבריד PHEV שלא הגיעו לישראל, חולק לא מעט מכלולים עם הפאסאט של פולקסוואגן, דגם שהוחלף, הלכה למעשה, על ידי ה-ID7 החשמלי, שנבחן לאחרונה בפורטל גלגלים;
רבים אף רואים בסופרב חלופה אמיתית לפאסאט, במיוחד עבור אותם לקוחות שמעוניינים ברכב מנהלים מקבוצת VAG, שבקרבו מנוע שעדיין לא החליף את הבעירה הפנימית בזרימה של אלקטרונים.

סקודה סופרב L&K – עיצוב חיצוני, מידות
למרות דמיון רב לדגם המוחלף, מדובר במרכב חדש, המשתמש בקווים זוויתיים מבעבר, אך עדיין משדר שמרנות מכובדת. המרכב אף אווירודינאמי בכ-10% יותר מזה שהיה בדור השלישי של הדגם, עם מקדם גרר של 0.23cd.
מלפנים פנסי מטריקס לד מהדור האחרון, גריל מתומן חדש וגם הפגוש עוצב מחדש. שילוב פס הכרום הרוחבי בתחתית הפגוש ומכסה המנוע שמשתפל מטה, מוסיפים למראה שמשלב אלגנטיות ודינאמיות גם יחד.
מהצד חישוקים נאים (19" בגרסה הזו), חלונות אחוריים כהים מאד וקורות דקות- מוסיפים לקווים הדינאמיים. המרכב הוארך ב-4 ס"מ לעומת קודמו (4.91 מ' כעת), ואכן מהצד ניכר שהסופרב ארוכה, מה שמקנה לה נוכחות רבה על הכביש, כשגם שאר מידותיה נדיבות, עם 1.85 מ' לרוחב ובסיס גלגלים הנושק ל-2.84 מ'.


גם מאחור יחידות תאורת לד עם אנימציות של אורות בכיבוי והדלקה, שלא נכנעו, וטוב שכך, לאופנת הפס האדום שמחבר ביניהן.
המראה סולידי ולא מתחכם, יש כאן דלת חמישית אחורית סופר-יעילה, ההופכת את הגדרת המרכב ל"ליפטבק", ועל החלון מונח מגב אחורי חיוני, שמסיבה כלשהי נעדר ממכוניות רבות, וצריך היה להיות מותקן על כל רכב, גם אם הוא בתצורת סדאן.
כיתובים זעירים, נחבאים אל הכלים כמעט, של 4x4, המופיע על הדלת האחורית, ו-Laurin &Klement על הכנפיים הקדמיות, מבחינים באופן ויזואלי (מלבד החישוקים כאמור) את הסופרב השרירית הזו מאחיותיה, והמלאכה נשארת רק למביני דבר;
בנוסף, 2 יציאות המפלט החבויות מאחורי הפגוש האחורי, הפונות מטה אל עבר הכביש- מספרות חלק מהסיפור ומשהו על הפילוסופיה שמאחורי גרסת הסופרב הזו, ואת שאר החלקים נגלה מייד- תוך כדי תנועה;
יש כאן מנוע חזק, הזהה לזה המותקן גם בגרסת ה-RS של האוקטביה וב- GTI של פולקסוואגן גולף- שתיהן מתהדרות בשתי יציאות מפלט עגולות (מלבניות באוקטביה) ועבות;
סקודה העדיפו לוותר במקרה של הסופרב החזקה על חולצה ללא שרוולים, ולכסות את השרירים שלה בקפוצ'ון, קצת כמו בסרטוני המתיחות הויראליים של אנטולי, המנקה הצנום לכאורה והמתחזה, שמניף בקלילות משקולות כבדות מאד בחדר הכושר, מול עיניהם המשתאות של השרירנים שמסביב;
כך גם כאן - משום זווית של המרכב לא תגלו סממן ספורטיבי, בטח שלא באופן מוחצן, ולא תחשבו שמדובר ברכב מהיר ויכולתי באופן מיוחד, עד שתנסו להיצמד לזנבה של הסופרב הזו בכביש המפותל.
וזה אולי סוד הקסם של גרסת ה- L&K.


סקודה סופרב L&K – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
תא הנוסעים בסופרב קיבל עדכונים רבים יותר מהחיצוניים, הן בטכנולוגיה והן בעיצוב; גם איכות החומרים מצוינת, ונראה ששופרה לעומת הדור הקודם. הרכב הנבחן מצויד בריפוד פנימי מעור בגוון קוניאק מחמיא.
הדש בורד עשוי מחומרים יוקרתיים – עץ, עור וניקל, וביניהם שזורים פסי תאורת אווירה מגוונת, שהופכת מרהיבה בחשיכה. במרכזו של הדש בורד ניצב מסך 13" חדש, לצידיו פסים אנכיים ומעט גסים למראה, עשויים פלסטיק שחור, המסווים את פתחי המיזוג בצדדים, המשולבים בהם.
בדומה לתא הנהג בקודיאק החדש, גם כאן תמצאו מתחת למסך המרכזי 3 כפתורי גלגל גדולים עם פעולות מתחלפות, כשעל כל כפתור גלגל מסך קטנטן בגודל של 3.2 ס"מ, עם תצוגה דיגיטלית;
זה אמנם מצריך הורדת מבט או ספירת לחיצות כדי לדעת מתי הכפתור משפיע על מה שתרצו מהאופציות השונות, עדיין, זה עדיף אלפי מונים על תפעול דרך המסך הראשי.
ואכן, הכפתור המרכזי עובר בלחיצות בין 4 פונקציות שונות לבחירה - שליטה בעוצמת המזגן, בעוצמת השמע במערכת של Canton המצוינת שפה, לה 14 רמקולים פלוס סאב וופר, כיוון יציאות מיזוג האוויר וגם בין תוכניות הנהיגה.
בנוסף, ניתן להגדיר את הכפתור המרכזי שישמש בסיבוב לטובת הגדלת או הקטנת מפת הניווט שבמסך המרכזי.
בשני כפתורי הגלגל הקיצוניים ישנה שליטה בטמפרטורת בקרת האקלים, כמו גם בחימום ואוורור המושבים הקדמיים.
בנוסף, בין כפתורי הגלגל מסתתרים כמה כפתורים פיזיים לתפעול הפשרת אדים, סירקולציה של האוויר ועוד; במרכז הקונסולה תאי אחסון, מחזיקי כוסות ומשטח טעינה אלחוטית לנייד.
גם ההגה המעוטר בכיתוב L&K מציג סידור נוח של כפתורים, שקל לתפעלם בעת נהיגה.
לצידיו ידית תפעול ההילוכים, בצד השני תפעול בקרת השיוט האדפטיבית ומעליו כפתורים לתפעול ידני של הגיר.
לוח המחוונים דיגיטלי (10.25"), התצוגות המתחלפות ברורות ומתכתבות היטב עם הנדסת האנוש המצוינת.



---
מאחור ישנה מדרגה גבוהה במרכז, אולם בסיס הגלגלים הגדול, יחד עם תכנון חכם של תא הנוסעים, יוצרים מרחב מעולה לרגליים, וגם לראש ולכתפיים יש מספיק מקום – אפילו לשלושה מבוגרים. המושבים כאן נוחים ובסיס המושב ארוך באופן יחסי.
מול הנוסע המרכזי ישנם פתחי מיזוג ובקרת אקלים נפרדת, עם שליטה בטמפרטורה אך לא בעוצמה. בנוסף יש כאן 2 שקעי טעינה, תאי אחסון בגב המושבים הקדמיים, וגם הצללה נגללת לחלונות הצד וגם לחלון האחורי.
וסקודה, כמו סקודה, דואגת לפתרונות קטנים אך חכמים בכל פינה ועבור כל אחד מהנוסעים:
בדפנות של הדלתות שמלפנים כיסים למטריות, במראה המרכזית מותקן שקע לחיבור מצלמת דרך, בתא האחסון הגדול בין המושבים מלפנים יש מתקן מיוחד למשקפיים, מגש קטן נשלף לחפצים קטנים ואפילו יחידה מלבנית עטופה לבד מיוחד – לצורך ניקוי יעיל של המסכים מטביעות אצבעות ואבק.
בנוסף, במשענת המרכזית מאחור תמצאו מחזיקי כוסות וגם מחזיק טלפון נייד או טאבלט, עם מספר זוויות להנחה. כמו כן – על גב משענות הראש של המושבים הקדמיים יש מתקנים להנחה של טאבלט או מכשיר נייד.



---
תא המטען כולל נפח של לא פחות מ-595 ליטרים, אך מעצם קיומה של דלת חמישית נוצר מפתח פשוט עצום, ומדובר באחד מתאי המטען הטובים בתעשייה כולה, בטח לרכב נוסעים פרטי.
המפתח רחב וסף ההטענה לא גבוה, ועדיין יש כאן גלגל רזרבי מוקטן, שבמרכזו שוכן הסאב וופר.
גם כאן, סקודה דאגה לנו לפתרונות חכמים – כמו רשתות אחסון רוחביות, מעין שמיכה לפיקניק, תוחמים המוחזקים בסקוטש לבסיס התא, כדי לקבע חפצים כמו ארגזים או מזוודות שלא יזוזו שם, ואפילו- משטח מתקפל עליון, הנפתח למעין ערסל קטן, עליו ניתן להניח חפצים קטנים שמשקלם לא חורג מ-3 ק"ג. מבריק.

סקודה סופרב L&K – אבזור, מחיר
גרסת ה-1.5 מגיעה עם הנעה קדמית ו-3 רמות גימור (Selection, Advance, Style) ומחירם 202.5, 220 ו- 231.5 אלפי שקלים, בהתאמה.
גרסת הכניסה כוללת כניסה והנעה ללא מפתח, קישוריות אלחוטית לאנדרואיד ואפל, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, גם ללא ידיים, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, קיפול חשמלי למראות, מושבים קדמיים מחוממים עם תפעול חשמלי חלקי ועיסוי.
גרסה זו מגיעה עם חישוקי 17" ומסך מולטימדיה בגודל 10", המחובר ל-8 רמקולים.
הגרסה הנבחנת, שמחירה 284 אלף שקלים מוסיפה, לצד מה שצוין, גם מצלמות 360 מעלות, חנייה אוטומטית, תצוגה עילית על השמשה הקדמית, שלדה דינאמית ומתלים אדפטיביים. גג שמש, שלא נאמר פנורמי, נעדר מהתפריט באופן מפתיע.

סקודה סופרב L&K – בטיחות
הסופרב קיבלה בכל הגרסאות ציון בטיחות 7 מתוך 8, באמצעות 10 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, זיהוי ומניעת התנגשות ברכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב ומרכוז.
בנוסף, תמצאו גם אזהרה מפני הסחת דעת נהג, אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, זיהוי תמרורים ועוד.

סקודה סופרב L&K – מנוע, הנעה, צריכת דלק
מנוע הסופרב הבכירה בנפח 2 ליטרים מוגדש, הספקו 265 כ"ס והמומנט – 40.8 קג"מ.
שלא כמו המנוע הפחות חזק בסדרה – שם הנפח הוא 1.5 ליטרים, מוגדש טורבו, ההספק עומד על 150 כ"ס והמומנט – 25.5 קג"מ, המסתייע גם במנוע חשמלי זעיר (מיילד הייבריד MHEV), כאן בגרסה החזקה- ההספק מופק ממנוע הבנזין בלבד.
בניגוד להנעה הקדמית אצל האחיות מבית שהוזכרו, שכאמור משתמשות במנוע הזה, ההנעה כאן כפולה והיא מורידה את הכוח מהגלגלים לכביש באופן יעיל מאד. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 5.7 שניות והגיר הוא אוטומטי דו מצמדי DSG בן 7 יחסי העברה קדמיים.
צריכת הדלק המוצהרת הממוצעת עומדת על 12.8 ק"מ לליטר. בפועל, המבחן הארוך שכלל לא מעט שיוט בכבישים מהירים, תנועה עירונית ומעלה הררי, הסתכם ב- 11.1 ק"מ לליטר.
שיוט רגוע במיוחד הצביע על 13.2 ק"מ לליטר, מאידך, תנועה בקצב מהיר ציינה בין 7 ל-8 ק"מ לליטר.

סקודה סופרב L&K – נוסעים
אני מניע ומקבל אותי סאונד רגיל, אולי רגיל מדי, של מנוע 2 הליטרים. שלל הכיוונים של המושב מאפשרים למצוא תנוחת נהיגה אופטימלית.
התא נראה יוקרתי והמגע במשטחים השונים נעים. רוב המשטחים אלסטיים.
בעיר המתלים האדפטיביים במצב קומפורט מאפשרים נסיעה נוחה מאד, וגם מעבר מעל לפגמים בכביש עובר בשלום.
הנדסת האנוש מצוינת, ואפילו התמרון של המרכב הגדול מתבצע בקלות, בסיוע מערך החיישנים והמצלמות סביב.
גם במהירות עירונית ניתן להתרשם מהכוח הרב של המנוע, והניתוק המיידי מהמקום מתאפשר בזכות ההנעה הכפולה; ללא סחרור גלגלים ובלי דרמות.


---
מחוץ לעיר הנוחות אף משתפרת, והסופרב הזו מתגלה כשייטת אוטוסטרדות מחוננת: רמת ה-NVH נמוכה, בידוד הרעשים מצוין, והתחושה סלונית.
כוח המנוע מאפשר עקיפות קלילות, והאצות מהמקום או תוך כדי תנועה חזקות מאד, מאידך, נטולות דרמות, ובמרבית התנאים – התאוצה כוחנית אך לינארית.
בנהיגה הדינאמית הסתקרנתי לבדוק מה קורה כששותלים מנוע של ספורטיבית תוססת במרכב של רכב מנהלים.
מצב הנהיגה ספורט שומר עדיין על סאונד סטנדרטי מהמנוע ומהאגזוזים, משהו שמתכתב היטב עם הצניעות והשמרנות הוויזואלית של הדגם הזה, המופגנת החוצה בקווי המרכב.
גם אם הסאונד הקרבי מגיע כיום, באופן חלקי בכל אופן, מרמקולים – זה עדיין מכניס לאיזשהו מצב רוח קרבי. זה לא קיים כאן בסופרב, והיא כאילו אומרת – "חביבי, אני יודעת לנוע מהר, אולי מהר מכפי שתדע לנהוג אותי, אבל אל תצפה לדרמות ספורטיביות שטותיות של ילדים, לא זו הכתובת".
אז כן, אין כאן באק-פיירים, סאונד רועם מסונתז או אמיתי, או פיצוצים בהעברות ההילוכים, אבל יכולת ההאצה, אחיזת הכביש כפולת ההנעה הפנומנלית, יכולת העברות המשקל המהירות, ריסון השלדה וזוויות הגלגול הנמוכות נותנות לך את החוויה הספורטיבית כולה, רק בלי המניירות מסביב.
העברות ההילוכים מהירות, למנוע יש עוצמה מספקת וקל מדי לנוע עם הסופרב הזו בקצב גבוה במיוחד בכבישים המפותלים. הסופר סופרב הזו באה לעבוד, מבלי לנסות להרשים מישהו על הדרך.



סקודה סופרב L&K – מסכמים
הסופרב נתקלת בלא מעט משוכות, הקשורות לענף הרכב בכללותו; זה לא עניין של מה בכך להמשיך להיות דגם כה מבוקש, בעידן בו יש העדפה של חשמל, או לפחות סיוע חשמלי- על פני בנזין, לצד העדפה של רכבי פנאי גבוהים על פני רכבי מנהלים סלוניים בגובה רגיל.
יחד עם זאת, הסגמנט חי ובועט, במיוחד אם לוקחים בחשבון מכירות גם מתחרות טבעיות של הסופרב, הגם שהן היברידיות כיום - יונדאי סונטה וטויוטה קאמרי.
הסופרב אלגנטית מאד ועשויה היטב. היא איכותית, מאובזרת, בטוחה ולמרחב הפנימי שלה כמעט שאין תחרות בסגמנט, במיוחד כשמוסיפים את תא המטען האדיר שלה, עם הדלת החמישית המופלאה.
הנדסת האנוש שלה טובה מאד ברובה, והיא משדרת אווירת פרימיום אמיתית לכלל הנוסעים שלה.
עם זאת, דגם ה-2.0 הנבחן לא מיועד לכל אחד. הוא חזק מאד ויכולתי, ההנעה הכפולה שלו נהדרת, ורק לקוחות שלא רוצים מרכב צעקני, אלא להיפך – מרכב שמרני שלא משדר ספורטיביות בשום צורה כמעט, עשויים לבחור בו.
מעבר לכך, מי שיקנה את ה- L&K עדיין מחפש רכב יכולתי, שיודע לנפק ביצועים ספורטיביים מאד במחי לחיצה על הדוושה, גם אם את אלה הוא יספק באופן מעונב מעט וגם כאן – באופן לא צעקני (תרתי משמע). אותם לקוחות יכולים למצוא בסופרב 2.0 פרטנרית מוטורית מצוינת.
זאת, כמובן, אם שאלת המחיר שמתקרב ל-300 אלפי שקלים ואגב כך מתרחק ב-50 עד 80 אלפי שקלים משאר דגמי הסופרב, לא מהווה מכשול עבורם, ולא מוסיף למשוואה אלטרנטיבות חדשות אליהן הסופרב מתחילה להתקרב במחיר.



SKODA SUPERB 2.0 L&K
| מחיר (₪) | 283,990 |
| אורך (מ') | 4.912 |
| רוחב (מ') | 1.849 |
| גובה (מ') | 1.49 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.837 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,808 |
| נפח תא מטען / כשהמושבים מאחור מקופלים (ל') | 595 / 1,745 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 13.9 |
| צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן) | 12.8 / 11.1 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,000 |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, טורבו |
| תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7 DSG 4x4 |
| הספק מנוע (כ"ס) | 265 |
| מומנט (קג"מ) | 40.8 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 5.7 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
2 / 100,000 ניתן להרחיב לשלוש שנים תמורת 1,000 ₪ |
