סקודה אוקטביה המעודכנת במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-04-23

אוקטביה מוגדרת כמכונית משפחתית ולא כרכב פנאי אופנתי, וגם תגבור חשמלי שולי (מיילד הייבריד) לא הופך אותה להיברידית אמיתית.
אז איך, למרות זאת, נוצר כוח המשיכה האדיר שלה, דרך תקשורת ישירה אל לב הלקוחות, תוך שהיא תופסת את המדרגה השלישית והמכובדת בפודיום "הדגם הנמכר ביותר בישראל לשנת 2024"?
יצאנו למבחן ארוך, שמנסה לפצח את הנושא.
סקודה אוקטביה המעודכנת – רקע
אוקטביה הנוכחית, המשתייכת לדגם המשפחתי שהוא גם הפופולרי ביותר של סקודה, הוצגה לאחרונה כפייס-ליפט לדור הרביעי של הדגם, קרוב ל-30 שנים ומעל ל-7 מיליון יחידות שנמכרו ממנה ברחבי העולם, מאז נחשפה לראשונה, אי שם בשנת 1996.
השם אוקטביה שימש בעבר דגם ישן של המותג, משנת 1959, ולאורך 12 שנים הוצמד שם הדגם לרכב שונה בתכלית מאותה אוקטביה שאנו מכירים.
הדור הרביעי של האוקטביה הוצג בשנת 2020, ומלבד עדכוני עיצוב מקיפים, החידוש כלל גם טכנולוגיה עדכנית יותר, מסכים גדולים ומערכות בטיחות אקטיבית מתקדמות מבעבר.
הדגם הנוכחי, שהוא מהווה כאמור פייס-ליפט לדור הרביעי, הוצג אשתקד.
סקודה אוקטביה המעודכנת – עיצוב חיצוני, מידות
האוקטביה החדשה שומרת על איזון שבין הצורך המתבקש בעדכוני עיצוב לעומת הגרסה הקודמת, לבין קווים שעדיין יהיו מזוהים מייד עם סקודה בכלל, ועם האוקטביה בפרט.
התוצאה הסופית היא רכב נאה עם עיצוב מכובד למדי, עם מידות ופרופורציות טובות, אך עדיין – אין כאן, ובמכוון, מהפכות עיצוביות לעומת הדגם המוחלף.
בחזית עיצוב מחודש לגריל, לפנסי החזית – להם חתימת לד יום מובהקת יותר, וגם הפגוש עוצב מחדש.
מהצד ניתן להבחין בחישוקי 17" עם עיצוב מחודש, קורות דקות, וחלונות אחוריים כהים (בגרסה הנבחנת).
מאחור ישנה הדלת החמישית המבריקה, שמאז ומתמיד הקנתה לאוקטביה יתרון משמעותי ביכולת האחסון ובגישה לציוד שהעמסתם. העיצוב הוא של רכב סדאן, אך הדלת החמישית מקנה לו את הכינוי "Lift back".
מעבר לכך, פנסי הלד האחוריים עודכנו, וכך גם עיצוב הפגוש האחורי, שממשיך להסתיר את צמד פתחי המפלט, הנמצאים משמאל.
המידות נותרו דומות למדי לדגם הקודם, עם 4.7 מ' לאורך, 1.83 מ' לרוחב וגובה בן 1.47 מ'. המרחק בין הסרנים עומד על 2.67 מ'.
סקודה אוקטביה המעודכנת – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
המושבים נוחים מאד, גם אם הצבעים שנבחרו עבורם, כמו ברוב תא הנוסעים – מעט קודרים, למעט שבירות מרעננות של פסי רוחב בגווני אלומיניום או שחור מבריק- בדש בורד ובדלתות.
לוח המחוונים האנלוגי הפך עם העדכון לדיגיטלי 10", ובגרסת הסטייל הגבוהה הוא אמנם בגודל דומה (תוספת סמלית של רבע אינץ'), אך הוא עשיר יותר בצבעים ובתצוגות.
אחד העניינים שעבורם נחכה לעדכון התוכנה הבא, שלדברי נציגי היבואן – יגיעו בקרוב, הוא המילים בעברית בלוח המחוונים שנכתבו הפוך, ועל כן הודעות שונות המתקבלות בעת נהיגה- פשוט אינן קריאות.
מסך המולטימדיה שודרג אף הוא וגדל לכדי 10", רק חבל שנותרו שוליים שחורים, רחבים ומבוזבזים, כך שתמונת המסך בפועל קטנה משמעותית משטח הפנים הכללי שלו.
המסך עצמו מהיר תגובה ועשיר בגוונים, יש בו כמה קיצורי דרך חיוניים לפונקציות מרכזיות, והוא מתממשק אלחוטית לאנדרואיד ולאפל קארפליי. מערכת הסאונד כאן טובה, כשהיא מגובה ב-8 רמקולים.
כמו בכל קבוצת רכבי פולקסוואגן, שקעי הטעינה והזרמת המידע עברו לטייפ C, ובסקודה הגדילו לעשות והוסיפו שקע בבסיס המראה הפנימית, לטובת מצלמת דרך.
בכלל, סקודה מגדילה תמיד לעשות ומוצאת פתרונות טובים – חלקם מקוריים ורובם פרקטיים להפליא, כמו אותו שקע טעינה למצלמה שהוזכר, מטריה שנמצאת בדופן דלת הנהג או גלגל חליפי בגודל מלא. זה האחרון הפך נדיר עד מאד בתעשייה, ושרד אולי בכמה כלי רכב המיועדים לשטח טכני קשוח.
מתחת למסך נמצאת השליטה בווליום בהסטת האצבע, פתרון מוצלח הרבה פחות מכפתור גלגל קטן ויעיל. מתחתיו שמחתי לגלות כמה כפתורים פיזיים לגישה מהירה למסך המטפל בבקרת האקלים, וקיצורי דרך להפשרת אדים בחלונות וגם לסייען חנייה.
פתחי המיזוג המרכזיים מעט נמוכים מדי, מתחתיהם משטח טעינה אלחוטית לנייד, וקונסולה מרכזית עם בורר ההילוכים הקטן, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, ותאי אחסון לכוסות וכמה נוספים בין המושבים.
ההגה נוח לאחיזה וגם הכפתורים שעליו אינטואיטיביים לשימוש, מאחוריו כפתורים לשליטה בגיר וידית המופקדת על בקרת השיוט.
איכות החומרים באוקטביה החדשה שופרה והיא טובה מאד. המשטחים השונים נעימים יותר למגע מבעבר, מרגישים יותר אלסטיים ופחות נוקשים, ושמים דגש על קיימות ומחזור חומרים.
---
מאחור מרווח מאד גם למבוגרים – המרווח לרגליים גדול, במיוחד לשני היושבים הקיצוניים, ובטח ביחס לנתון הממוצע בלבד של בסיס הגלגלים. המרווח לכתפיים ולראש מצוין אף הוא לקטגוריה.
מול הנוסע האמצעי ישנה אמנם מדרגת הינע, אך כאן תמצאו פתחי מיזוג ושקעי טעינה; במרכז משענת הגב ישנה משענת יד מתקפלת עם מחזיקי כוסות.
כמו מלפנים, גם כאן תמצאו חלונות גדולים וגם בהיעדרו של גג שמש – האווירה כאן מוארת.
מאחור כאמור אחת מהפנינים ונקודות החוזקה של האוקטביה – תא מטען בנפח 553 ליטרים, שעצם פתיחה עם דלת חמישית- יוצרת חלל העמסה פשוט ענק ונוח מאד לגישה. סף ההעמסה גבוה אך לא מדי, ומתחת לרצפה, כאמור, גלגל חלופי בגודל מלא.
סקודה אוקטביה המעודכנת – אבזור, מחיר
באוקטביה יש בחירה בין 3 רמות גימור. הכניסה- Selection מתחילה ב-168 אלפי שקלים (או 3,500 שקלים פחות למנוע חלש יותר הנמצא בהיצע), ועד 192 אלפי שקלים לגרסה הבכירה – Style. הגרסה הנבחנת – Ambition מתומחרת ב- 178,500 ₪.
גרסת הסלקשן הבסיסית מגיעה עם הנעה בכפתור, מראות צד מתקפלות חשמלית, חיישני תאורה וגשם, מצלמה אחורית, חיישני רוורס וחישוקי 16".
הגרסה הנבחנת מוסיפה זיהוי קרבה לרכב וכניסה ללא מפתח, תפעול חשמלי של תא המטען עם מחוות רגל, חישוקי 17" וחיישני חנייה קדמיים.
בדגם הסטייל תקבלו בנוסף תאורת אווירה, חישוקים בעיצוב שונה, שילוב בד ועור במושבים ומסך המולטימדיה גדל ל-13".
סקודה אוקטביה המעודכנת - בטיחות
כלל רמות הגימור מאובזרות ב-10 כריות אוויר, אך רק רמת הגימור הבכירה, סטייל, מקבלת ציון בטיחות 6 מתוך 8, לעומת הציון הלא מרשים 3- בשאר רמות הגימור, וזאת בזכות מערכת שקיימת רק בה – זיהוי רכב בשטח מת ומניעה אקטיבית מהתנגשות.
בכל רמות הגימור יש מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום – גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, התרעה על היסח דעת נהג ובלימת חירום מקפיצת דופק- בנסיעה לאחור.
זו האחרונה עובדת בהיפר, ולא רק באוקטביה, אלא בשלל מכוניות מודרניות המצוידות במערכת הזו; למה צריך לבלום באופן היסטרי את הרכב בעת נסיעה לאחור, כשנעשה זיהוי של שפת המדרכה הנמוכה, כאובייקט בו אתם עלולים להתנגש? מיותר ובעיקר מבהיל.
סקודה אוקטביה המעודכנת – מנוע, הנעה, צריכת דלק
מנוע הבנזין המוכר של הקונצרן בנפח 1.5 ל' מוגדש, הוא מפיק 150 כ"ס והמומנט בן 25.5 קג"מ.
בדור החדש המנוע תוגבר במנוע חשמלי זעיר, שהופך את האוקטביה למיילד הייבריד MHEV עם הספק זהה למה שהיה בעבר, והסיוע החשמלי בא לידי ביטוי בעיקר בסטארט/ סטופ, ובשיוט מהיר ורגוע במיוחד, המסייע למנוע הבנזין לנוח ולשפר את צריכת הדלק הכוללת.
הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 8.5 שניות, ההנעה קדמית והגיר דו מצמדי DSG בן 7 יחסי העברה קדמיים.
יצוין כי קיימת גרסת כניסה עם מנוע בנפח דומה המפיק 115 כ"ס בלבד, ומומנט בן 22.43 קג"מ. הזינוק הקלאסי אורך כאן 10.6 שניות.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 5 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם 20 ק"מ לליטר.
בפועל, שיוט מנומנם הציג 18-19 ק"מ לליטר, גם בזכות פעולת החשמל שמחליפה כאן לפרקים את מנוע הבנזין, וטווח כולל קרוב ל- 900 ק"מ פר מיכל הדלק הלא גדול שנמצא פה (45 ל');
שילוב שכלל בין היתר נהיגה עירונית, דינאמית ופקקים, עצר את הצריכה הממוצעת הכוללת בסוף המבחן על 15.1 ק"מ לליטר, וזה נתון מכובד למדי.
סקודה אוקטביה המעודכנת – נוסעים
בהתנעה השקטה נוכח המנוע החשמלי הזעיר, כך גם בזמינות הכוח העירונית, שנדמה שהיא מיידית מבעבר, גם אם בורר מצבי הנהיגה לא נמצא במצב לספורט. הנסיעה אף היא שקטה ונעימה, המתלים רכים באופן יחסי, ומתמודדים היטב עם שיבושים באספלט ועם פסי האטה. בורות של ממש ופסי הרעדה כבר יורגשו יותר בתא הנוסעים.
הראות החוצה מצוינת, והתמרון בכרך נעים וקל. לבלמים פעולה שאינה תמיד לינארית, אולי בשל שילוב שני המנועים, וצריך להתרגל לאופן פעולתה.
תפעול המסך הראשי אינטואיטיבי, כך גם לוח המחוונים והתצוגה שעליו דרך הכפתורים שעל ההגה, לרבות נטרול מהיר של מערכות בטיחות שעלולות לעבוד בהיפר ולהציק – כמו צליל ההתרעה על חריגה ממהירות תמרור. הנטרול נעשה דרך המסך הראשי, אך גם בפעולה מהירה דרך לוח המחוונים עצמו.
מחוץ לעיר ניכר כי למנוע יש מספיק אנרגיות כדי לעמוד במשימות יומיומיות הצפויות לו מהנהג המשפחתי, התאוצה נחושה וקצב איסוף המהירות מספק. כאן המתלים הרכים נוחים ברוב המקרים, ורק כביש גלי יגרום לנדנוד קל מצד המרכב.
בשיוט נינוח צריכת הדלק מתמתנת באופן מרשים כאמור, והאוקטביה גומעת מרחקים ללא בעיה, תוך מתן נוחות מצוינת לנוסעים.
בכביש המפותל הנהיגה באוקטביה מהנה, שם מתגלה הגה מדויק, גם אם מעט קל מדי, האחיזה בו מעולה. רמת האחיזה של הצמיגים באספלט גבוהה מאד, והאוקטביה יכולה לצלוח עיקולים מהירים ללא דרמות ויבבות מצד הצמיגים, הרבה בזכות פלטפורמת ה- MQB המוצלחת של הקונצרן. זוויות הגלגול מורגשות מעט בשל המתלים הרכים, והבלמים נושכים היטב- גם לאחר פעילות אינטנסיבית יחסית.
סקודה אוקטביה המעודכנת - מסכמים
האוקטביה חשובה מאד עבור סקודה, בתור הבסט-סלר שלה לאורך שנים, ובשל קהל נאמן וגדול, שמלווה אותה לאורך דורות הדגם ולאורך השנים.
כעת היא קיבלה עדכוני עיצוב קלים מבחוץ ומשמעותיים יותר בתא הנוסעים. לכך התווספה מערכת הנעה מיילד הייבריד ששיפרה מעט את הביצועים וגם את צריכת הדלק- שהגיעה למקום מרשים למדי; המרכב נותר מרווח ונוח למשפחה, ותא המטען נותר חוזקה אמיתית.
בצד הפחות נציין רמת אבזור שהיא מספקת בלבד, כך גם אוסף מערכות הבטיחות האקטיביות, שחסרות (בגרסה הנבחנת) בעיקר את נושא הטיפול, הפסיבי והאקטיבי, בגילוי רכב בשטח מת.
במכלול הדברים ובבחינת סך התועלות, האוקטביה מהווה פתרון תעבורתי מצוין למשפחות, במיוחד לאלו שיסכימו לוותר על האופנתיות שברכב פנאי, ובתמורה יקבלו, בין היתר, תא מטען- שקשה למצוא כמותו בסגמנט.
בתור הדגם השלישי הנמכר ביותר בישראל בשנה החולפת, ניכר שהאוקטביה אכן נותנת פתרון מצוין למשפחות רבות שמחפשות את הפתרון הפרקטי ביותר.
SKODA OCTAVIA 1.5 Ambition
מחיר (₪) | 178,490 |
אורך (מ') | 4.698 |
רוחב (מ') | 1.829 |
גובה (מ') | 1.471 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.669 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,380 |
נפח תא מטען (רגיל / כשהמושבים מאחור מקופלים) (ל') | 553 / 1,503 |
מרווח גחון (ס"מ) | 14.3 |
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן) | 20 / 15.1 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 1,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | טורבו, מנוע חשמלי, מיילד הייבריד MHEV 48V |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7 DSG, קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 150 |
מומנט (קג"מ) | 25.5 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.5 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
2 / 100,000 ניתן לרכוש אחריות לשנה שלישית בתמורה לאלף ₪. |