סיל יו BYD Seal U DM-I במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-01-08
חידושים טכנולוגיים מופיעים לא רק במסכים מסתובבים או בתאורת אווירה מקפצת, אלא גם בצורות ההנעה.
דגם ה- Seal U DM-i של BYD הוא רכב היברידי פלאג-אין, רק שבניגוד למתחרים בקטגוריה, למנוע הבנזין כאן 2 תפקידים- האחד לשמש כגנרטור המייצר חשמל עבור הסוללה, והשני- ככוח עזר המניע את הגלגלים.
יצאנו לבדוק איך זה עובד בפועל, ועד כמה הצהרת הטווח המשולב של "מעל לאלף ק"מ" ריאלית.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - רקע
המותג BYD נחת בישראל לפני מעט יותר משנתיים, ותוך זמן קצר הפך ללהיט מכירות, באמצעות ה- Atto 3 בעיקר, שהפך לדגם הנמכר ביותר בישראל בשנת 2023 וגם ב-2024.
דגם ה-Seal U, חלק מסדרת האוקיינוס של המותג, ידוע גם בשמו המקורי – Song plus – בעיקר בשוק הסיני.
מדובר ברכב פנאי קומפקטי/ גדול המשווק כיום בגרסת פלאג אין חדשנית, הנמצאת כאן במבחן הדרכים שלפניכם, וגם בגרסה כל-חשמלית.
BYD היתה הראשונה לפתח גרסאות פלאג-אין הייבריד כבר ב-2008, וגם טכנולוגיית ה-DM-i היא הנפוצה ביותר בתצורת הנעה היברידית זו, עם כ-4 מיליון כלי רכב שאימצו אותה בכבישי הגלובוס.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - עיצוב חיצוני, מידות
הסיל U פלאג-אין דומה מאד לאחיו הכל-חשמלי, שעשה עלייה כ-3 חודשים לפניו. ההבדלים מתמקדים בגריל הקדמי, שמחליף את המשטח האטום של הגרסה החשמלית, ובעיני חזית הפלאג-אין נאה מזו הכל-חשמלית.
כמו בסיל סדאן שנבחנה בעבר בגלגלים, גם כאן החזית בנויה מיחידות תאורת לד מרשימות, אף משתפל מטה עם כיתוב גדול של שם המותג, פסי לד ופגוש דומיננטי עליו פסי כרום רוחביים.
קו חלונות הצד גבוה, אותו מקיפה מסגרת כרום, המעטרים גם את חצאיות הרכב, קורות דקות וטוויסט מעוצב בקורה D.
מאחור חלון נמוך, עליו ספוילר גג, ודמוי דיפיוזר מוכסף, שבמרכזו פנס רוחבי המקנה לו מראה של מעין חיוך יחד עם פנסי הלד הצרים מאחור, המחוברים ביניהם בפס לד אדום ודק.
מימדי הדגם מכובדים, כך גם המראה הכללי הנאה וההרמוני, המשמר את המוטיבים של סדרת האוקיינוס המותגית.
אורך המרכב עומד על 4.78 מ', הרוחב 1.89 מ' והגובה 1.67 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 2.765 מ'. תא המטען מכיל 425 ליטרים, המרחבים לכדי 1,440 ל' עם קיפול המושבים מאחור.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - עיצוב פנימי, איכות חומרים והנדסת אנוש
תא הנוסעים של הדגם משדר יוקרה: מסך מולטימדיה 15.6" ואחד נוסף כלוח מחוונים (12.3"), קונסולה מרכזית רחבה, עליה בורר הילוכים קטנטן, מעוצב בקריסטל שקוף ונוח לתפעול, סביבו כמה כפתורי מגע המשמשים קיצורי דרך חיוניים להפעלת ולכיבוי בקרת האקלים, שליטה בעוצמת השמע של המערכת, בתוכניות נהיגה, בחירה בין מצב חשמלי להיברידי, כפתור הנעה ועוד.
המושבים הכהים שכאן, עוטים עור טבעוני ועליהם תפרים בגוון כחול בהיר (שוב – מוטיב של אוקיינוס). כך גם חלקים נוספים כמו דיפוני הדלתות, תא האחסון בין המושבים הקדמיים, הקונסולה המרכזית ועוד.
פתחי המיזוג המרכזיים נמוכים מעט, מתחתיהם צמד משטחי טעינה אלחוטית ומתחת לאלה – מקום נוסף לאחסון- מתחת לקונסולה הצפה. יחד עם הגה מסוגנן ותאורת אווירה מגוונת, האווירה מזמינה ועשירה.
החומרים סביב מרגישים איכותיים ונעימים למגע, ולא רק בחלקים העליונים והגלויים לעין. איכות ההרכבה והנדסת האנוש מרשימות.
---
מאחור מרווח נאות לברכיים, פתחי מיזוג, שקעי טעינה ותאי אחסון קטנים. הרצפה עצמה שטוחה וגם הנוסע האמצעי צפוי להתרווח שם. מרווח הראש טוב ורוחב המושב מספק גם לשני מבוגרים פלוס ילד ביניהם, או 3 מבוגרים בגודל ממוצע.
תא המטען לא גדול לרכב מסוגו (425 ליטרים), רצפתו יחסית גבוהה וכך גם סף ההטענה. מתחת למגש התחתי מקום לאחסן את ערכת הניפוח וציוד נוסף. בדופן הימנית נמצא הסאב-וופר של מערכת האינפיניטי המצוינת שכאן, לה 10 רמקולים.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - אבזור, מחיר
למבחן הגיע דגם הכניסה, ברמת גימור Boost, מחירו לשנת 2025 לא השתנה, וכפי שנחשף בהשקה בשלהי 2024 – נותר על 210 אלף שקלים.
רמת הגימור גבוהה, ומעבר למה שתואר כוללת גג פנורמי עם וילון גלילה, חישוקי 19" דו גוניים, קיפול חשמלי למראות הצד, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם חימום ואוורור, מפתח חכם לרבות טכנולוגיית NFC, כניסה והנעה ללא מפתח, תצוגה עילית רחבה וקישוריות לניידים.
מעבר לכך ישנם עדכוני תוכנה מהאוויר, עוזרת קולית Hi BYD, מצלמות 360, חיישנים היקפיים, ערכת V2L לחיבור מכשירים חיצוניים בשטח ועוד.
מה שמבחין באבזור את גרסת הדיזיין המעט יקרה יותר היא בעיקר תוספת של 2 מצבי נהיגה – בוץ וחול, מעבר ל-4 תוכניות הנהיגה הסטנדרטיות – חיסכון, רגיל, ספורט ושלג.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - בטיחות
ראשית, הדגם נבחן וקיבל ציון 5 כוכבים במבחני ריסוק של יורו N קאפ.
מעבר, הוא קיבל ציון בטיחות 6 מתוך 8, עם 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית,
גם בפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי רכב בשטח מת ומניעת התנגשות, שליטה אוטומטית באור גבוה, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב, אזהרה לפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת, בלימת חירום בעת חציית רכב בצומת, בלימת חירום בנסיעה לאחור, בקרת עייפות נהג ועוד.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - הנעה, סוללה, טווחים
טכנולוגיית ה- DM-i יוצרת פתרון מתקדם לשילוב ההיברידי בין מנוע הבנזין לחשמלי. מלבד אפשרות טעינת הסוללה (פלאג-אין), יש כאן מנוע בנזין בעל 2 תפקידים: האחד- לשמש כגנרטור עבור הסוללה החשמלית, כך הסוללה לא תגיע למצב טעינה הנמוך מ-25 אחוזים. השני – בעת הצורך, המנוע יירתם למשימה, ויסייע למנוע החשמלי גם בהנעת הגלגלים (הקדמיים בגרסה שאיתנו).
התוצאה היא רכב שב-90 אחוז מהזמן מרגיש ומתנהג כרכב כל-חשמלי. מנוע הבנזין הופך מוחשי רק בעת עקיפה מהירה, האצה או במעלה הררי.
מנוע הבנזין בנפח 1.5 ל', ויחד עם המנוע החשמלי ההספק המשותף עומד על 218 כ"ס והמומנט כ-30 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מעמידה אורכת 8.9 שניות.
סוללת הלהב (blade) בייצור עצמי של BYD בקיבולת 18.3 קווט"ש, הטווח החשמלי המוצהר עומד על 80 ק"מ, והטווח המשולב עומד על לא פחות מ-1,080 ק"מ.
כל עוד הסוללה טעונה, צריכת הבנזין המוצהרת עומדת על 0.9 ליטרים לכל 100 ק"מ נסועה, ובחיים האמיתיים, ועם סוללה הנטענת על ידי מנוע הבנזין – 6.4 ליטרים לכל 100 ק"מ.
טעינת הסוללה במטען רגיל מתבצעת בקצב של 11 קווט"ש, ב-DC – 18 קווט"ש, קצב שיימלא את הסוללה מ-30 ל-80 אחוזים ב-35 דקות.
בפועל, נסיעה משולבת לאורך מעל ל-600 ק"מ הצביעה על 6.5 ליטרים לכל 100 ק"מ, נתון קרוב עד מאד לזה המוצהר, והטווח המשולב הצביע על קרוב ל-1,000 ק"מ אמיתיים לחלוטין.
הטווח שקיבלתי היה בהינתן העובדה שמיכל הדלק היה מלא, אך הסוללה היתה טעונה ב-88 אחוזים בלבד בעת תחילת המבחן;
טעינה מלאה יכולה להצביע על טווח אמיתי לחלוטין החוצה את קו אלף הק"מ לטעינה ותדלוק מלאים, ויש בכך בשורה אמיתית.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - נוסעים
מושב הנהג גבוה והראות החוצה טובה, למעט החלון האחורי הנמוך, אך על כך מתגברת סוללת המצלמות המצוינת שיש כאן, יחד עם חיישני החנייה.
בעיר התחושה היא של רכב חשמלי, במיוחד כשהסוללה טעונה, וגם אם מתרחש מעבר למנוע הבנזין, הוא חלק ושקט למדי.
המסך הראשי מרובה מסכי משנה, הוא עובד מהר וכולל כאמור כמה קיצורי דרך הניתנים לארגון לפי טעם אישי, אך עדיין, אין תחליף לכפתורים פיזיים שנעלמו מהמכוניות של הדור החדש.
סיבוב המסך ב-90 מעלות מתבצע בלחיצה על כפתור מההגה או מהמסך עצמו, מדמה במצבו המאונך מסך של טלפון נייד, רק שעדיין – הקישוריות לניידים עובדת במצב מאוזן בלבד דווקא, מה שהופך את הפיצ'ר הזה למרשים למדי, במיוחד עבור הילדים, אך די מיותר.
בניגוד לתופעה של מתלים יותר נוקשים במכוניות מחושמלות, המתמודדות עם עודף המשקל הנובע מהסוללות הכבדות, המתלים בסיל יו רכים דווקא. זה נעים במהירויות עירוניות, אך מייד נגלה שהם נוטים ליצור תחושת שיוט או טלטול בכבישים המהירים והגליים במיוחד.
יחד עם זאת, המתלים יכולים להיות רועשים על כבישים לא מושלמים, לצד רכינה צידית ותת היגוי מורגשים בסיבובים המהירים, כבישים המדגישים כי הסיל יו לא באמת נועד לכבישים הדינאמיים, זאת לצד הגה קל, ולמרות האופציה להקשיח אותו במצב ספורט.
הכוח מגיע כאן באופן לינארי למדי, אפילו כששני המנועים עובדים במשותף, אך אלה מאפשרים להאיץ למהירויות שיוט גבוהות ולהישאר בהן בקלות רבה.
כשהסוללה מגיעה למינימום שנקבע עבורה, שאינו נופל מ-25 אחוזי טעינה, מנוע הבנזין עובד כאמור כגנרטור שטוען אותה. זה נשמע בתא הנוסעים בנסיעות ארוכות, ומפר מעט את השקט הכללי שבו. רעשי רוח קלים יתווספו וישמעו רק בשיוט במהירות גבוהה.
סיל יו - BYD Seal U DM-I - מסכמים
לסיל יו בגרסת הפלאג אין יש המון מה להציע.
הוא מתומחר באופן אטרקטיבי ביחס למתחרים ולסגמנט. הטווחים הריאליים (לרבות הטווח החשמלי נטו) אותם ניתן להשיג- מפתיעים, והכי רחוקים מלייצר חרדת טווח המאפיינת נהגי מכוניות כל-חשמליות, וגם הנסיעה שבו- אפילו למרחקים ארוכים - נוחה, נעימה ושקטה מאד בסה"כ.
מעבר לכך, העיצוב החיצוני מוצלח, קיט האבזור- כבר מגרסת הכניסה – נדיב, הוא בטוח, עשוי מחומרים טובים וגם הנדסת האנוש ברוב המקרים טובה.
מעל לכל- המותג BYD כבר הספיק לייצר לעצמו מוניטין שכפי הנראה יבטיח שמירה איתנה על הערך העתידי שלו.
בצדדים הפחות מרשימים נציין זמני טעינה יחסית ארוכים, תא מטען לא ענק שלא תמיד יספק צרכים משפחתיים מלאים, תפקוד מעט רועש של המתלים וגם של המנוע כגנרטור והתנהגות כביש רכה בכבישים המהירים ובמיוחד באלו המפותלים- למי שמחפש התנהגות ספורטיבית ונהיגה מתקשרת.
אך אם לסכם את סך התועלות ואת מאפייני הנהג הטיפוסי לדגם, מדובר פה באחד מרכבי הפלאג-אין המשתלמים והאטרקטיביים בשוק.
BYD SEAL U DM-I BOOST
מחיר (₪) | 209,990 |
אורך (מ') | 4.775 |
רוחב (מ') | 1.89 |
גובה (מ') | 1.67 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.765 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,860 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 425 / 1,440 |
טווח חשמלי 100% (מוצהר) | 80 |
צריכה משולבת ממוצעת – בנזין, כשהסוללה טעונה (ליטר ל-100 ק"מ) וכשהסוללה לא טעונה |
0.9 /6.4 |
מנוע בנזין, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,500 |
הספק מנוע משולב בנזין ומנוע חשמלי (כ"ס) | 218 |
מומנט משולב (קג"מ) | 30 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.9 |
קיבולת סוללה חשמלית (קווט"ש) | 18.3 |
קצב טעינה מירבית AC 0-100% (קווט"ש / משך בדקות) | 11 / 120 |
קצב טעינה מירבית DC30%-80% (קווט"ש / משך בדקות) | 18 / 35 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) משך אחריות סוללה (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
6 / 150,000 8 / 200,000 |