סיטרואן CITROEN C4X החדשה במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-06-23
סיטרואן CITROEN C4X החדשה. צילום תמונות: טל אבן
עיצוב ה-C4X של סיטרואן משלב מוטיבים של משפחתית, רכב פנאי קופה ופאסטבק גם יחד, אך למעשה היא מתמודדת בשוק המשפחתיות של ישראל.
אמנם אין ל- C4Xאת הפרקטיות של תא המטען והדלת החמישית שיש באוקטביה, וגם לא את החיסכון בדלק שמפגינה האלנטרה ההיברידית, אך האם אבזור עשיר, נוחות ללא תחרות ומחיר נמוך משמעותית לעומתן, יכולים לסייע לה להפוך ללהיט מכירות מקומי?
יצאנו לבדוק.
סיטרואן CITROEN C4X החדשה – רקע
C4X מגיעה מהיצרן הצרפתי כגרסה מוגבהת במראה רכב פנאי, וגם ככזו שמציעה פתרון סדאן לדור השלישי של ה-C4 הפופולרית.
כמיטב המסורת של היצרן, הדגם מציע את אחת מחוזקות המותג מאז ומתמיד – נוחות נסיעה גבוהה במיוחד, כאן במסגרת תפיסת "Citroen Advanced Comfort".
הדגם, שמוצע בשווקים אחרים גם בגרסאות כל-חשמליות והיברידיות שודרג ושופר, והחל להימכר בעולם במתכונתו הנוכחית בתחילת 2025; לארץ הוא הגיע בסוף מרץ השנה.
C4X מיוצר במדריד ומשתמש במנוע ובפלטפורמה המודולרית הנפוצים גם ברכבים נוספים מקבוצת סטלנטיס.

סיטרואן CITROEN C4X החדשה – עיצוב חיצוני, מימדים
ה- C4X קיבל בחזית ומאחור את הסמל החדש של סיטרואן, המוקף כעת באליפסה; הסמל גדול ודומיננטי, מחד, יצרנים מגדילים את הסמל כדי להדגיש זהות ולבדל את הדגם מדגמים רבים סביבם שחלקם אולי דומים, לעיתים דומים מדי- בעיצובם, מאידך, ל-C4X עיצוב ייחודי, וכאמור, בשוק הישראלי ובכלל – זה לא עניין של מה בכך.
החזית קיבלה יחידות תאורת לד צרות, עם כמה פסי לד ישרים וזוויתיים מכל צד, שנותנים לה חתימת תאורה ייחודית. הפגוש עוצב מחדש, טמונים בו פנסי ערפל קטנים וגם גריל שחור גדול הנמצא מתחת לפסי גריל רוחביים צרים; על מכסה המנוע בצדדיו 2 גומחות גדולות ומעוצבות.
הלוגו החדש החליף את זה שהיה במרכז 2 פסי ניקל רוחביים בעבר, והתוצאה אלגנטית יותר. את תחתית המרכב מסביב ואת בתי הגלגלים עוטפים חיפויים שחורים, להקניית מראה של רכב פנאי.
מהצד חישוקי 17", חלונות כהים מאחור, קורות דקות וחלק אחורי פאסטבקי הנמתח לאחור. מקדם הגרר הוא 0.29cd.
המרכב הוגבה ויצר מרווח גחון טוב מהאחות ההאצ'בקית, אך הגג עצמו לא גבוה, כך גם גובה חלונות הצד, ונוסעים גבוהים צריכים לשמור על ראשם בעת כניסה לרכב, לא לפני שיניפו רגל קלה כדי לעבור את המפתן.
מאחור פנסי לד, גם הם עם חתימה ייחודית, צמד מפלטים עגולים משני הצדדים וספוילר בקצה מכסה תא המטען.
מידות ה- C4X עומדות על 4.58 מ' לאורך, 1.8 מ' לרוחב ו-1.525 מ' לגובה. בסיס הגלגלים 2.67 מ' ומרווח הגחון- 15.5 ס"מ.



סיטרואן CITROEN C4X החדשה – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
בפנים מקבלים אתכם מושבי עור מלאכותי משובצים במראה כריות מלבניות. היצרן יודע לספר על ארגונומיה המתקבלת, בין היתר, מצפיפות גבוהה של הספוג שמתאימה עצמה למבנה הגוף של הנהג או הנוסע, לטובת נוחות ארוכת טווח.
המראה הכללי כאן נאה ומודרני, הגם שלא שונה כמעט לעומת הדור הקודם. המסכים גדלו – זה של המולטימדיה בגודל 10", המתממשק כעת אלחוטית לאנדרואיד ולאפל, ולוח המחוונים בגודל 7".
הצבעים ברובם כהים, אך יש שבירה עם פסים בהירים בדיפוני הדלתות, בקורות ובחלק מהמשטחים סביב. איכות החומרים וההרכבה טובה מאד, יצוין שחלק מהמשטחים עשויים מפלסטיק קשיח, בעיקר בחלקים המוסתרים מהעין.
יש כאן שימוש בטקסטורות ובחומרים שונים, הקונסולה הראשית עשויה בחלקה מפיאנו מבריק, שתופס די מהר טביעות אצבעות ואבק. בקונסולה זו יש לא מעט תאי אחסון, כולל אחד מוסתר בחלק הפנימי מתחת למשטח להנחת הטלפון, שאגב, הוא אחד מתוך כמה פתרונות מצוינים להנחת הטלפון הנייד, לרבות אחד במצב מאוזן ואחר במצב של טעינה אלחוטית.
מעל יש כפתורים פיזיים לתפעול בקרת האקלים המפוצלת, ביניהם כפתורי גלגל גדולים ונוחים, ממש כמו אחד המשמש עבור עוצמת השמע וכיבוי המדיה; הוא אמנם ממוקם מימין למסך במקום מרוחק מיד הנהג ומעט פחות נגיש, עדיין, התפעול של שתי המערכות הפופולריות ביותר לשליטה בעת נהיגה – מזגן ומדיה - קל ואינטואיטיבי.
יש כאן לא מעט תאי אחסון נוספים, כולל אחד גדול במיוחד בתא הכפפות, גם שם – ישנם כמה מפלסי מדפים; תפעול הגיר נעשה דרך מתגים קטנים, כפתורי ה- P וה- M למצב ידני- מעט קטנים מדי. בנוסף תמצאו כאן את בורר מצבי הנהיגה ודריכה אלקטרונית לבלם היד.
ההגה נושא את הלוגו החדש בגודל שקשה לפספס, וגם התפעול של בקרת השיוט, הווליום והמדיה נוח למדי, ודאי יותר מפתרונות הידיות החבויות מאחורי ההגה- שהיו בעבר בחלק מהדגמים של הקונצרן.
לחיצה על ראש הידית המתפעלת את המגבים מדפדפת בין תפריטי מחשב הדרך. התצוגה בלוח המחוונים ברורה אך דלה. עם מסך בגודל 7" מול העיניים אפשר לעשות הרבה יותר במונחים של אינפורמציה, ובוודאי ברמת העניין, האנימציות והצבע.
יחד עם זאת, הקרנה עילית על השמשה, פיצ'ר שאינו נפוץ בקטגוריה זו של רכבים, מאפשרת לנהג לקבל את המידע הנחוץ בעת נהיגה וכשעיניו במקום הנכון, מבלי שיחפש אותו במסכים; כיוון גובה התצוגה והבהירות של ה- HUD נעשה דרך כפתורים נוחים לתפעול משמאל להגה.




---
מאחור מושבים נוחים, מקום מספק לראש כל עוד גובה היושבים לא עולה על 1.85 מ', כך גם לברכיים. שלושה ילדים או שני מבוגרים ישבו כאן בנוחות; יש מדרגת הינע במרכז שמגבילה את המקום לרגלי היושב האמצעי, וגם המושב שלו מוגבה מעט וצר יותר.
תמצאו כאן פתחי מיזוג חיוניים ושקעי טעינה חיוניים לא פחות- עבור דור ההמשך שמאחור. הישיבה כאן גבוהה יחסית והחלונות לא מאד גבוהים כאמור.
מאחור תא מטען גדול ועמוק, נפחו 510 ליטרים מרשימים, אך כמו בכל רכב סדאן ללא דלת חמישית, המפתח שבין החלון האחורי לפגוש מגביל את גודל החפצים שתוכלו להעמיס כאן, יחד עם זאת, מזוודות תיכנסנה בקלות, שלא לומר כמות מסחרית של שקיות מהסופר.
המפתח הרוחבי טוב, הסף בגובה הנכון ומתחת לרצפה תמצאו מעט מקום נוסף לאחסון, לצד גלגל חלופי, עוד פריט בסיסי וחיוני שהולך ונכחד מתאי המטען המודרניים.


סיטרואן CITROEN C4X החדשה – אבזור, מחיר
דגם ה-C4X מגיע ברמת גימור אחת עיקרית MAX, ומחירה 159 אלפי שקלים. אמנם קיימת גם גרסת ליסינג, אך היא פחות רלוונטית למגזר הפרטי.
האבזור כולל כניסה והנעה ללא מפתח- עם זיהוי קרבה לרכב, חיישני חנייה היקפיים, חיישני גשם ואורות, מנופים על ההגה לשליטה בהילוכים וקיפול חשמלי למראות-צד.
חובבי חלון השמש או הגג הפנורמי, ההזזה החשמלית של מושב הנהג או פתיחה חשמלית לתא המטען- יחושו כאן בהעדרם של אלה, אך כאמור, ביחס לסגמנט- ובטח עבור רמת המחיר של ה- C4X, מדובר באבזור סטנדרטי נדיב בהחלט, שאף מפתיע בכמה מהפיצ'רים שתמצאו פה, כמו ריפודים דמויי עור, הקרנה עילית, מצלמות 360, חימום במושבים הקדמיים ומשטח טעינה אלחוטית.

סיטרואן CITROEN C4X החדשה – בטיחות
הדגם קיבל אמנם ציון בטיחות 3 מתוך 8, אך רוב המערכות החיוניות נמצאות כאן.
לצד 6 כריות אוויר, תקבלו שמירה על נתיב ומרכוז, בקרת שיוט אדפטיבית עד לבלימה מוחלטת ותחילת נסיעה אוטומטית, התרעה על רכב בשטח מת, בלימת חירום גם בפני רכב דו גלגלי או הולכי רגל וזיהוי תמרורים עם אפשרות התאמת מהירות לפיהם.
בנוסף, קיימת מערכת להתרעה על חוסר ערנות נהג ושליטה אוטומטית באורות גבוהים.

סיטרואן CITROEN C4X החדשה – מנוע, הנעה, צריכת דלק
הדגם מצויד במנוע המוכר של הקבוצה – בנזין 3 צילינדרים מוגדש בנפח 1.2 ליטרים המפיק 130 כ"ס ומומנט בן 23.4 קג"מ.
המנוע משודך לגיר אוטומטי פלנטרי בן 8 הילוכים קדמיים מבית אייסין, ההנעה קדמית, והתאוצה היא 10.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 6.3 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם 15.87 ק"מ לליטר. בפועל, המבחן הסתיים עם 12.7 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת. שיוט רגוע מאד הראה נתון צריכה נקודתית שיכול להתקרב לזה המוצהר, אך לא בחיי המעשה האמיתיים, בטח לא עם מזגן ובתפוסה של 2-4 מבוגרים ברכב, ובטח ובטח לא בשיוט מהיר בכביש 6.

סיטרואן CITROEN C4X החדשה – נוסעים
לחיצה ארוכה על כפתור ההנעה מעירה את המנוע בצליל המוכר.
בעיר הנסיעה נעימה מאד, ההגה קל והראות קדימה טובה. הגיר פועל באופן חלק רוב הזמן, מספר קפיצות קלות בין הילוכים נרשמו רק בזחילה איטית בפקקים. המנוע שקט והתגובות מספקות.
למתלים מהלך עם שיכוך פרוגרסיבי, לבולמים יש מעצורים הידראוליים וזה מורגש במעבר מעל לפגמים בכביש או פסי האטה, הפעולה סופגת ורכה, ונוחות הנסיעה גבוהה, תוך כדי שהם סופגים פגמים באופן מרשים.
תפעול המסך הראשי נוח ואינטואיטיבי בהרבה מבעבר, ואפילו תמצאו כאן משחקים שיעבדו במצב נייח, אם נתקעתם בפקק כלשהו ללא מועד תפוגה.
מצלמת הרוורס פועלת בדיליי מסוים, תחילה תופעל התצוגה הגרפית של הסביבה, עם אזהרות בצהוב או אדום, שניה לאחר מכן תתקבלנה תמונות מהמצלמות. החיישנים ההיקפיים מסייעים גם הם בחנייה ובהשתחלות העירונית.


מחוץ לעיר הבידוד האקוסטי מצוין, וגם במהירות של 120-130 לא נרשמו רעשי רוח או כביש חריגים.
הנוחות מחוץ לעיר נהדרת, המושבים נוחים מאד, והמתלים עושים עבודה מצוינת – מחד – לא נותנים למרכב לנוע על ציריו יותר מדי במעין נדנוד בכביש גלי, מאידך, שיכוך הפגמים מצוין, גם אם ניתן לשמוע לעיתים מעבר מעל למכסה ביוב או בור בכביש, עדיין, מתקבלת תחושת ריחוף נעימה.
הגיר מתגלה כהססן, הוא לא ממהר לבצע קיק דאון, גם במוד ספורט, וגם בשימוש בשיפטרים הידניים; אחרי הורדת ההילוך והקפצת הטורים, ה- C4X אוספת מהירות בקצב משביע רצון, כל עוד לא מדובר בעקיפה שחייבת להתבצע בזריזות, כי אחת כזו כדאי לתכנן היטב, או פשוט להימנע ממנה.
בכביש המפותל אחיזת הכביש הגבוהה מייצרת תחושת בטחון, יש זוויות גלגול מוחשיות וגם ההגה הקל לא לגמרי משדר את מה שקורה במפגש הגלגלים עם האספלט. יחד עם זאת, זה לא הרכב האידאלי לתקוף פניות בשביל הכיף. לא מדובר בגרסה מוגדלת של אותה C2 VTS מפעם. זה רכב משפחתי ללא יומרות ספורטיביות.



סיטרואן CITROEN C4X החדשה – מסכמים
ה-C4X מציגה מרכב עם עיצוב סטייליסטי ומובחן מהעדר, שאפילו משלב כמה קטגוריות של סגנונות מרכב.
יש לה כמה חוזקות בדמות מתלים ונוחות נסיעה, בעיר ומחוץ לעיר, אבזור נדיב, מרווח טוב ומחיר תחרותי, בטח מול מתחרות שתשקלו לרכוש מאותה הקטגוריה.
לצד אלה, תקבלו קיט בטיחות עדכני, גם אם אינו כולל את כלל הפיצ'רים שיש בשוק כיום, אך בטח את העיקריים שבהם, וגם אחריות ארוכה ומקיפה, בדמות 5 שנים או 120 אלף ק"מ.
בצד הפחות מרשים גילינו צריכת דלק שלעצמה היא סבירה, אך אינה עומדת בסטנדרטים שמציבות מתחרות היברידיות (אלנטרה, קורולה – בימים של יבוא הדגם) או היברידיות קלילות (אוקטביה), וגם שילוב גיר-מנוע שנותן ביצועים מעט עצלים, בטח למי שמחפש הנאה מנהיגה, או סתם נהיגה נמרצת.
לנהג הלא ממהר שמחפש משפחתית סדאן קלאסית אך עם עיצוב שונה ובעלת שיק צרפתי, שתהיה נוחה במיוחד, מאובזרת ומתומחרת היטב – ה- C4X עונה היטב על הצרכים.


NEW CITROEN C4X MAX
| מחיר (₪) | 158,990 |
| אורך (מ') | 4.58 |
| רוחב (מ') | 1.80 |
| גובה (מ') | 1.525 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.67 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,290 |
| נפח תא מטען / כשהמושבים מאחור מקופלים (ל') | 510 / 1,360 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 15.5 |
| צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר/ מבחן) | 15.87 / 12.7 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 1,200 |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 3, טורבו |
| תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 8, קדמית |
| הספק מנוע (כ"ס) | 130 |
| מומנט (קג"מ) | 23.4 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 10.9 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 120,000 |

