מאזדה 3 Mazda טורבו במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-09-25
מאזדה 3 Mazda טורבו. צילום תמונות: טל אבן
רוב נהגי ישראל מכירים היטב את מאזדה 3, הרבה בזכות היותה המשפחתית הנמכרת ביותר במשך 7 שנים ברציפות, ו"מלכת הליסינג" המקומית של אותן שנים.
אלא שמאז, אל שטף הבנזין נוסף שטף של אלקטרונים, עשרות מותגים חדשים הגיעו ארצה, רכבי פנאי תפסו גובה- תרתי משמע, וכל אלה דחקו לפינה את המשפחתית הטיפוסית, שמתחת למכסה המנוע שלה פועם מנוע בנזין.
כעת הגיעה מאזדה 3 עם נפח מנוע גדול, הנעה כפולה ומגדש טורבו, וזה כבר סיפור שונה בתכלית.
יצאנו להתענג על מוטוריקה קלאסית.
מאזדה 3 טורבו - רקע
מאזדה 3 היא מכונית משפחתית קומפקטית שהוצגה בשנת 2003 בגרסאות סדאן או האצ'בק- 4 או 5 דלתות, כמחליפה של ה- 323-לאנטיס שקדמה לה, זו שהיתה להיט מכירות וליסינג בפני עצמה.
לאור הצלחה מקומית היסטרית שהיתה ללאנטיס המוחלפת, היצרן קבע שישראל תהיה השוק הראשון בו משווק הדגם החדש, ומעצבי ה-3 אף שמעו לטעם הישראלי, שהגיעה עם גימור ספורטיבי ואופנתי – כמו הפנסים השקופים המפורסמים- שהחלו להופיע בתעשייה ההמונית בעיקר אחרי ה- 3.
בשנת השיא של הדגם, 2004, נמכרו ממנו כ-18 אלפי יחידות בישראל, שהיוו לא פחות מ-12 אחוזים מכלל שוק המכוניות החדשות לאותה השנה.
ה-3 הנוכחית מבוססת על הדור הרביעי של הדגם שהושק בתחילת 2019, וכוללת מנועים בטכנולוגיית Skyactiv-G המוכרת של מאזדה, המאפשרת שיפור בביצועים לצד חיסכון בדלק, בעיקר על ידי ניהול חכם של תזמון הצתה ושל פעולת הבוכנות לסירוגין.
הייצור יפני, אך הדגם מגיע עם תקינה אמריקאית וגם מיועד לשוק בארה"ב – רומזים על כך, בין היתר, נפח המנוע הגדול ופנסי החזית שלצידם פנסי האיתות המאירים בכתום, שניהם אהובים על ידי הלקוח האמריקאי הטיפוסי.

מאזדה 3 טורבו - עיצוב חיצוני, מימדים
מאז ומתמיד, העיצוב החיצוני של מאזדה 3 היה מוצלח – עם קווים דינאמיים וספורטיביים, שמשדרים Zoom Zoom, מעין כינוי לביטוי באנגלית "We are zooming".
בדור הנוכחי קיים העיצוב שהוא כנראה המוצלח ביותר מכל הדורות, ולמרות 6 שנות קיומו, לא נס ליחו, והוא נראה עדיין עדכני ובהחלט מושך עין ומסקרן את הסביבה.
גרסת 5 הדלתות שהתייצבה למבחן צבועה בכסף-נחושת כהה, צבע שמוסיף לא מעט למראה הדרמטי של ה-3. היציבה רחבה ונמוכה, פנסי הלד מלפנים צרים עם עיגולים קטומים מלמעלה, הנותנים ל-3 מעין מבט אגרסיבי ו"כועס", הגריל בתצורת מעוינים - מושחר וגדול, וגם הפגוש, שחלקו מושחר- מעוצב היטב.
מהצד חישוקי 18", גם הם מושחרים בגרסה הבכירה שאיתנו, חצאיות שחורות, מראות צד- גם הן בשחור, קורה C המתחברת לזנב הרכב וסרחי עודף מינימליים.
מאחור יחידות תאורה המתכתבות היטב עם צורתן של הקדמיות – כאן בקווי לד אדומים, עגולים, קטומים וכועסים, במובן הטוב של המילה.
מעליהן חלון די נמוך עם מגב וספוילר גדול לגג, גם הוא בשחור, בחלקו התחתון של הפגוש 2 יציאות מפלט עגולות ושמנמנות. הכנפיים האחוריות רחבות ועגולות ומוסיפות לא מעט למראה הספורטיבי- שמזכירות במשהו מחוזות מוטוריים אקזוטיים של פעם.
על דלת תא המטען, שאינה מתופעלת חשמלית אך כן יש בה לחצן חשמלי לנעילת הרכב, כיתובי AWD ו- Turbo, על מנת שנבין שלא מדובר במשפחתית ליסינג סטנדרטית.
מידות ה-3 האצ'בק עומדות על 4.46 מ' לאורך, 1.795 מ' לרוחב וגובה בן 1.435 מ'. בסיס הגלגלים גדול יחסית למרכב הקומפקטי – 2.725 מ'.



מאזדה 3 טורבו - עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
מייד עם כניסה מזהים תא נוסעים מאד "מזדאי" במראה המוכר, והחומרים שכאן משופרים, רכים למגע ואיכותיים, כך גם רמת ההרכבה. מסביב יש לא מעט עור וקווי תפירה. בעצם, מאזדה תמיד כיוונה גבוה, וראתה במתחרותיה הישירות גם מכוניות יוקרה, וכאן תא הנוסעים בהחלט נוגע במקומות האלה.
הגרסה הבכירה שכאן – טורבו האצ'בק פרימיום – מגיעה עם ריפוד עור בגוון אדום בורדו העוטף לא רק את המושבים, אלא גם את החלק העליון של הדש בורד וחלק מדיפוני הדלתות, ויחד עם שילוב שחור מדובר בעיצוב ספורטיבי ומוצלח מאד; הדש בורד, אגב, מורחק מעט לכיוון השמשה, על מנת לתת תחושה מאווררת מעט יותר ליושבים מלפנים.
לצד אלה הפתעה משמחת – המון כפתורים פיזיים, שלמדנו כל כך להעריך אחרי שנבחנו כאן לא מעט דגמים שכמעט כל התפעול שלהם מתבצע מאין ספור תפריטי משנה במסכים. הכפתורים שכאן שולטים בבקרת האקלים, בחימום המושבים הקדמיים, מצבי הנהיגה וגם כפתור גלגל ווליום הממוקם היכן שהוא צריך להיות – בקונסולה המרכזית.
המסך הראשי (10.25") מתופעל על ידי גלגלת מרכזית גדולה, סביבה כפתורים נוספים לגישה מהירה למסך הבית, למערכת השמע, לניווט ועוד.
המסך עצמו מתממשק אלחוטית לאפל, אך דורש כבל לחיבור לאנדרואיד. בגרסה זו מותקנת מערכת שמע מעולה מבית BOSE עם 12 רמקולים. תפריטי המסך כאן פשוטים יחסית ונקיים, לא דבר של מה בכך כשצריך בעת נהיגה הסטת מבט מהירה כדי להגיע למה שמחפשים.
גם על ההגה ישנו סידור מוכר של כפתורים, הפועלים היטב וניתן להתמצא בתפעול שלהם די מהר בעת נהיגה. מאחוריו כפתורים לתפעול ידני של הגיר הפלנטרי.
מאחורי ההגה יש לוח שעונים הבנוי משלושה עיגולי מחוונים, ולא במנהרות עגולות כמו שהיו בדורות הראשונים של ה-3, כשרק האמצעי (7") ניתן להגדרה – בין מד מהירות רגיל לדיגיטלי בעיקר. גם נתוני מחשב הדרך ניתנים לקביעה במספר תצורות.
המושבים נוחים, לופתים במידה, הישיבה נמוכה כפי שכל רכב עם אופי ספורטיבי צריך להציע.



---
מאחור מושבים נוחים – בעיקר למבוגרים לא גבוהים או לילדים, ובעיקר בשני המושבים הקיצוניים. במרכז תעלת הינע גבוהה מאד, ואין כאן פתחי מיזוג אחוריים או שקעי טעינה.
למרות בסיס גלגלים של 2.72 מ', המרווח לרגליים לא גדול במיוחד, כך גם לכפות הרגליים.
בשל התקנת גג נפתח קטן ולא גג פנורמי, מאחור התקרה אטומה, והמבנה שלה נותן כמה סנטימטרים נוספים לראשי היושבים, וזה נוח בעיקר אם הם נשענים לאחור.
הקטגוריה היא אמנם של רכב משפחתי קומפקטי, בפועל, כפי שנגלה מייד, זה הרבה יותר רכב לנהג.
תא המטען כאן לא גדול (295 ליטרים), המבנה פונקציונלי, כך גם גובה סף ההטענה. מתחת לרצפתו נמצא גלגל זמני רזרבי, ובמרכזו מותקן סאב וופר של Bose.


מאזדה 3 טורבו - אבזור, מחירים
לדגם קיימות 3 רמות גימור (קומפורט, ספיריט ופרימיום), 2 תצורות מרכב כאמור (4 ו-5 דלתות) ואפשרות לקבל את הרכב כשהוא נעזר בהגדשת טורבו או שלא. אם בחרתם בגרסת הטורבו – הרכב מגיע כפול הנעה.
מנעד המחירים נע בין 169,900 ₪ לגרסת הכניסה קומפורט, במרכב סדאן 4 דלתות, בעל הנעה קדמית וללא טורבו, ועד לגרסה הבכירה, פרימיום, במרכב 5 דלתות, AWD ועם הגדשת טורבו, היא זו הנבחנת כאן, ומחירה 214,900 ₪.
גרסת ה-5 דלתות יקרה ב-5,000 שקלים לעומת גרסת הסדאן 4 דלתות המקבילה לה- מבחינת רמת אבזור ומכלולי הנעה.
---
אבזור ה-3 הבכירה כולל, מעבר למה שצוין עד כה, גם כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דו אזורית, חימום למושבים הקדמיים, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, משטח טעינה אלחוטית, ומושב נהג מתכוונן חשמלית, לרבות זיכרונות גם למראות הצד.
בנוסף, ישנם חיישנים היקפיים, מצלמות 360, חימום לגלגל ההגה, תצוגה עילית המוקרנת על השמשה ועוד.

מאזדה 3 טורבו - בטיחות
גרסאות הטורבו מקבלות ציון בטיחות 4 מתוך 8, יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי רכב בשטח מת ובלימה אוטומטית לפנים- גם לפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, בנוסף לעצירת חירום אוטומטית לאחור.
עוד יש כאן שליטה אוטומטית באור גבוה, התרעה מפני סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי והתרעת עייפות נהג.
המערכות שנעדרות מהתפריט ובשל כך הופחת ציון הבטיחות, כוללות בעיקר אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת, מניעה אקטיבית ממעבר נתיב כשיש רכב בשטח מת, התרעה על שכחת ילדים ברכב ובלימת חירום כשישנו רכב חוצה בצומת.

מאזדה 3 טורבו - הנעה, מנוע, צריכת דלק
מנוע הבנזין כאן בן 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטרים ומוצמד אליו מגדש טורבו כאמור. התפוקה היא 227 כ"ס ו-42.8 קג"מ. ההנעה כאן כפולה, המעבירה עד 50 אחוזים מהמומנט לגלגלים האחוריים, כשהמחשב שברכב מרגיש שיש צורך בכך; לא נראה שהיצרן מתכנן לנו גרסה היברידית לדגם בעתיד הקרוב.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים פלנטרית בת 6 מהירויות קדמיות, והתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 6.5 שניות.
נתון צריכת הדלק הממוצעת המוצהר עומד על 11.49 ק"מ לליטר. בפועל, צריכת הדלק האמיתית במבחן שהיה מגוון מאד בתנאיו- נעצר על 8.9 ק"מ לליטר בנזין.

מאזדה 3 טורבו - נוסעים
המנוע מתעורר בגרגור שקט אך מבטיח. כיף לי לתפעל רכב שהוא קצת מפעם – כפתורים פיזיים, ידית הילוכים "רגילה", הכל מוכר, הכל קל מאד ללימוד ברגע, פשוט לשלב הילוך ולזוז.
בעיר המתלים משכילים לשלב בין נוקשות ספורטיבית ואי רכינה לבין נוחות טובה לנוסעים, ואלה לא יתלוננו כנראה, כשעוברים בכבישים לא מושלמים.
מצלמות ה-360 שכאן מציגות תמונה רחבה וברורה, ומפצות על חלון אחורי קטן, המהווה מחיר שיש לשלם עבור העיצוב החיצוני המרהיב; המסך פשוט יחסית לתפעול ולא כולל יותר מדי תחכום או מסכי משנה. היופי שבפשטות פשוט צועק כאן החוצה.
הגיר לא מאד מהיר, אך חלק מאד בפעולתו ובהעברות ההילוכים; המושבים נוחים מאד, גם אחרי נהיגה ממושכת, ובידוד הרעשים מצוין. רעשי המנוע, הגם שצליליו נעימים לאוזן, וגם רעשי הכביש – מוחרשים היטב בנהיגה עירונית.
מחוץ לעיר, בשיוט, תמיד מתקבלת תחושה שיש מספיק כוח לכל מטלה או עקיפה. קיק דאון שמוריד הילוך או שניים, והרכב הנעקף נמצא הרחק מאחור.
כאן השקט המופתי שהיה בנהיגה עירונית מוחלף ברחש מסוים, מעין תהודה עמומה שמגיעה מהגלגלים, עדיין, לא ברמה טורדנית. רעשי רוח – כמעט ולא מורגשים כאן, גם במהירות גבוהה.
בכביש המפותל, ה-3 זוקפת את גבה ונותנת את הופעת חייה. ההגה נהדר ומשדר אינפורמציה כפי שנדיר למצוא, אם בכלל, בקבוצת הרכבים שלה, והשלדה נענית בחדווה להוראות הנהג, להעברות משקל ולדוושת הכוח.
גם תחת האצה תחת עומס מלא על הדוושה, התאוצה עצמה ליניארית אך עוצמתית לאורך כל הדרך מעמידה, ופוטנציאלית – כנראה שגם עד למהירות של עמידה לדין. אין כאן מכות כוח, דרמות או בעיטות בגב, ה-3 פשוט נעתקת מהמקום, ומאיצה בכוחניות קדימה.
ה-3 טורבו נהדרת בכביש המפותל, יש למנוע הרבה עוצמה, רמת האחיזה גבוהה והתגובות להגה מדויקות ומהנות. יש כאן שילוב מצוין בין איכות נסיעה גבוהה לשמירה על גינונים ספורטיביים בדרכים בהן הנהיגה הופכת למהירה מאד ודינאמית.



מאזדה 3 טורבו - מסכמים
מאזדה 3 החדשה, ובמיוחד בגרסת טורבו הגבוהה, נותנת מראה, סטייל, כוח וביצועים לצד תא נוסעים מהודר ויוקרתי, באופן מובלט ומובחן לעומת המתחרות הישירות והטבעיות שלה; היא אמנם לא זולה, אבל היא מאד מיוחדת.
לצד אלה, ה-3 החדשה מאפשרת פרקטיות משפחתית סבירה, כשהמגבלות הן בעיקר מקום מאחור למבוגרים גבוהים ותא מטען לא גדול, במיוחד בגרסת ההאצ'בק.
היא מעוצבת נהדר, ולמרות עיצוב לא חדש, עדיין מדובר באחת ממכוניות ההאצ'בק היפות ביותר שנעות כיום על הכביש; העיצוב אמנם בן 6 שנים ואין מערכת הנעה מתקדמת (היברידית) באופק, אבל אולי זה דווקא סוד הקסם שלה.
תא הנוסעים איכותי מאד כאמור, שומר על רמת שימושיות גבוהה דרך כפתורים פיזיים רבים, ומעניק לא מעט ערך- הלקוח ישירות מעולם הפרימיום, יש כאן אבזור טוב וגם את רוב מערכות הבטיחות האקטיביות. מצד שני, הוא לא חסכוני בדלק, במיוחד כשאתם נהנים מהיכולות הגבוהות של המנוע.
היא לא חשמלית, לא רכב פנאי וגם לא מרגישה שום צורך להתנצל על כך. כרכב לנהג – ה-3 טורבו תעניק לכם חוויות מהנות מאד מדי יום, מהסאונד, דרך הזריזות והביצועים ועד לרמת הדינאמיות המאד גבוהה, להגה המהיר והמתקשר, ואם אתם נהגים שמעריכים הנאה מנהיגה – זו בהחלט אלטרנטיבה שאתם חייבים לבחון מאד ברצינות.

MAZDA 3 - 2.5 TURBO AWD PREMIUM
| מחיר (₪) | 214,900 |
| אורך (מ') | 4.46 |
| רוחב (מ') | 1.795 |
| גובה (מ') | 1.435 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.725 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,543 |
| נפח תא מטען/ כשהמושבים מאחור מקופלים (ל') | 295 / 1,334 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 13.5 |
| צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר) | 11.49 / 8.9 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,500 |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4, טורבו |
| תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 6, 4x4 |
| הספק מנוע (כ"ס) | 227 |
| מומנט (קג"מ) | 42.8 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.5 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
3 / 100,000 24 החודשים הראשונים ללא הגבלת ק"מ |
אודות המחבר
טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.
לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.
מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.
מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור.



