יונדאי טוסון המעודכן 2024 במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-11-20
טוסון, אחד הדגמים הפופולריים והחשובים ביותר של יונדאי, עבר עדכון מקיף הכולל בין היתר סביבת נהג חדשה, מנוע שדווקא איבד כמה סוסים, וגם נגיעה עיצובית בחלק מהאלמנטים במרכב. מחיר הדגם, כמו כל השוק, עודכן כלפי מעלה. כיצד הוא עובר כעת את מבחן התמורה למחיר?
פגשנו אותו למבחן דרכים.
יונדאי טוסון – רקע
דגם הפנאי הקומפקטי של יונדאי הושק לראשונה לפני כ-20 שנים. בדור הראשון הוצג מנוע מאד לא שיגרתי לקבוצה, V6 בנפח 2,700 סמ"ק, רמז עבה לכך שהיצרן כיוון עם הדגם אל עבר השוק האמריקאי. הדור השני זכה לכינוי IX35, שם שהיה נפוץ בחלק משווקי העולם.
הטוסון הנוכחי, שהוא יותר פייסליפט של דור 4 מאשר דור חמישי, מבוסס אמנם על הדור הרביעי, שנבחן כאן בקארדייט לפני מספר חודשים, אך מציג לא מעט שינויים ועדכונים לעומתו.
מאז שהושק לראשונה בשנת 2004, מכר הטוסון מעל ל-7 מיליון יחידות בעולם, חמישית מהן בשווקי אירופה, ומעל ל-70 אלף מהן נמכרו בישראל, מה שהופך אותו לאחד מהדגמים הנפוצים בישראל בכלל, והפופולריים בסגמנט רכבי הפנאי מונעי הבנזין בפרט.
מדובר בדגם הפנאי הנמכר ביותר של יונדאי, ומאז שנולד הוא חולק פיתוח, מכלולים ומנועים עם הדגם השייך לחברה האחות- קיה ספורטאז'.
יונדאי טוסון – עיצוב חיצוני, מימדים
כבר בדגם היוצא נחשף הטוסון עם עיצוב חיצוני שונה ונועז, גריל דמוי יהלומים, תאורת יום המשתלבת בגריל בצורות גיאומטריות, בתי גלגלים תפוחים, וקווים מעניינים לאורכו ולרוחבו, שיוצרים מראה דינאמי וייחודי.
כעת, העדכון לא שינה כמעט בדבר את העיצוב, בשיטת "זה עובד – אל תיגע בזה", אך חדי עין יבחינו שיש פגושים חדשים, עם מגלשים כסופים שקיבלו עדכון עיצובי, מלפנים תאורת היום בנויה כעת מיחידות רחבות יותר, ומיחידה אחת פחות בכל צד, וגם יחידות התאורה הראשיות (לד) התעדכנו קלות.
מעבר לכך, הלוגו בחזית צבוע כעת בשחור, החישוקים קיבלו עדכון עיצובי קל, והדגם מגיע עם חישוקי 19" ולא 18" ברמת הגימור הנבחנת, Luxury.
מאחור, יחידות התאורה קיבלו גם הן נגיעה מסוימת של שינוי, והלוגו המוטבע בחלק הפנימי של החלון מאפשר שחלקו החיצוני של החלון יהיה חלק וללא בליטה, מה שמאפשר תנועה מעט רחבה יותר למהלך המגב האחורי שהתארך, ולכיסוי טוב יותר של שטח פני החלון.
למעט אורך המרכב שצמח בס"מ אחד בודד (לכדי 4.51 מ') בשל מבנה הפגושים החדשים, מימדי הטוסון לא השתנו לעומת הדגם היוצא; הרוחב עומד על 1.865 מ', הגובה 1.65 מ' ובסיס הגלגלים- 2.68 מ'; מרווח הגחון נותר כשהיה – 17 ס"מ.
יונדאי טוסון – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, איכות חומרים
אם ניתן להגיד שהשינויים החיצוניים מינוריים, מנגד, סביבת הנהג קיבלה שינויים ראדיקליים.
העיצוב הפנימי יישר קו עם מה שמוכר לנו מהאיוניק 5 ו-6 וגם מחלק מהדגמים האחרונים של היצרן, כמו הקונה החדשה, וזה כולל 2 מסכים גדולים מחוברים (12.3" כל אחד), בורר הילוכים שנמצא כעת לצד ההגה וגם קונסולה מרכזית צפה חדשה לחלוטין, עליה מספר כפתורים חיוניים (תוכניות נהיגה, מצלמה אחורית, אוטו הולד ועוד), וגם משטח להנחת הטלפון (וטעינה אלחוטית בדגם הבכיר – Elite).
מעבר לכך תמצאו בתא הנהג והנוסע הקדמי הרבה מקום לאחסון, לרבות מגש להנחה של טלפונים (או כל דבר אחר) הממוקם בדש בורד - אל מול הנוסע הקדמי, פתחי מיזוג מוסתרים שמצאו מקום נמוך בהרבה מבעבר, כפתורי מגע חדשים לשליטה בבקרת האקלים, כפתורים פיזיים וגלגלות לשליטה במערכת השמע ובפונקציות עיקריות, לרבות הגעה למסך הבית וקיצור דרך לנטרול מערכות בטיחות שמצפצפות ביתר, הגה חדש ועליו פס עם 4 נקודות "מורס" שהחליף את לוגו יונדאי ועוד.
איכות החומרים מצוינת, מהטובות בסגמנט, וגם הצבעים הפנימיים שנבחרו נעימים למראה- בשילוב גוונים בהירים וכהים. יש כאן לא מעט חומרים רכים, וגם משטחי הפלסטיק הקשיח המפוזרים בתא- מרגישים עמידים. תאורת האווירה שכאן מוסיפה רבות לתחושה האיכותית והיוקרתית שבתא, עם עיצוב הייטקיסטי, נקי ומודרני.
---
במושבים מאחור השינויים פחות מורגשים, אם בכלל, לעומת הדור היוצא. עדיין, המושבים נוחים גם ל-3 מתבגרים, את משענות הגב ניתן להטות בכמה זוויות, המרווח לרגליים ולראש טוב ולכתפיים – ממוצע לסגמנט.
מול הנוסע האמצעי מדרגת הינע, אך גם פתחי מיזוג, שליטה בטמפרטורה ושקעי טעינה. לחלונות יש הצללה המתקפלת בגלילה לתוך הדלת.
תא המטען גדול, נפחו 515 ליטרים, סף ההטענה לא גבוה מדי ורצפתו יחסית גבוהה, הרבה בשל העובדה שמתחתיה שוכן גלגל רזרבי בגודל מלא, תופעה שהולכת ונכחדת, וחבל שכך, בקרב מכוניות חדשות.
יונדאי טוסון – אבזור, מחיר
לרשות הצרכן עומדות 4 רמות גימור לבחירה, לכולן מנוע זהה והן נבדלות זו מזו רק ברשימת האבזור.
המחירים עומדים על 185 אלף שקלים לגרסת הכניסה, פרימיום, ועד 220 אלף שקלים לגרסת ה-Elite. זו שנבחנת כאן, Luxury, השלישית מתוך הארבע, מתומחרת ב-205 אלף שקלים.
ברמת גימור זו תמצאו גג שמש פנורמי, חיבורים אלחוטיים לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, מצלמה אחורית וחיישני חנייה מלפנים ומאחור, מנופי העברת הילוכים הסמוכים להגה, קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, כניסה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לתא המטען ועוד.
עבור ריפודי עור, הזזה חשמלית ואוורור/ חימום למושבים הקדמיים, תאלצו לדלג לרמת הגימור הבכירה.
יונדאי טוסון – בטיחות
2 רמות הגימור הבכירות זכו לציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר (בדור החדש נוספה כרית בין הנהג לנוסע הקדמי), בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על מרכז הנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, כולל בפני הולכי רגל, דו גלגלי וכשיש תנועה חוצה בצומת, זיהוי רכב בשטח מת ותיקון אקטיבי, בלימה אוטומטית כשיש מכשול מאחור, התרעה על עייפות נהג, אזהרה מפני פתיחת דלת כשיש תנועה חולפת ועוד.
רק בגרסה הבכירה תמצאו בנוסף תמונת מצלמות בלוח המחוונים עם הפעלת האיתות, וגם מצלמות היקפיות.
יונדאי טוסון – מנוע, הנעה
מנוע הטוסון נותר בנפח 1.6 ליטרים מוגדש בטורבו, 4 צילינדרים, רק שהוא איבד בעדכון האחרון 20 כוחות סוס, בעיקר בשל התאמות לתקנים בינלאומיים של זיהום אוויר וחסכון בדלק.
בשל כך, המנוע החדש מפיק 160 כ"ס בלבד, אך המומנט נותר כשהיה- 27 קג"מ.
התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש היא כעת 9.9 שניות, לעומת 8.8 שניות בדור הרביעי.
התיבה כפולת המצמדים DCT - עברה גם היא עדכון (ונראה שגם משהו בעידון), ולה 7 יחסי העברה קדמיים. הטוסון מתאפשר גם בדור הנוכחי עם הנעה קדמית בלבד.
יונדאי טוסון – נוסעים, צריכת דלק
כבר בתחילת תנועה ניתן לגלות שהשימוש במסכים אינטואיטיבי למדי, הם פועלים מהר והמידע ברור.
הצפצוף המנדנד של החריגה ממהירות תמרור מתיש, ושמחתי לגלות שדרך קיצור הדרך בכפתור הכוכב, ניתן לנטרל אותו די מהר, שכן, ללא קיצור הדרך, מדובר במעבר בין תפריטים ולחיצה על לא פחות מ-5 כפתורי מגע במסכים שונים, פלוס גלילה כלפי מטה.
הישיבה במושב הנהג גבוהה ושלטת, וניכר בידוד אקוסטי מצוין מרעשי הסביבה. המנוע פועל חרישית וגם הגיר מבצע העברות נעימות וחלקות.
שיכוך המתלים טוב בפגמים "רגילים" של הכביש, פסי הרעדה ובורות מורגשים בתא, עדיין, ברמה סבירה.
למרות שנמוך הספק המנוע, התגובה לדוושה אמנם מהוססת מעט תחילה, אך אחריה מתקבלת תגובה נחושה למדי בהשתלבות או האצה מרמזור, במיוחד במצבי נהיגה רגיל וספורט, והטוסון מזנק בזריזות.
מחוץ לעיר רמת הנוחות מצוינת, הבידוד מרעשי הכביש, המנוע והרוח מצוין. המנוע מפתיע בתגובותיו, בטח ביחס לציפיות, ועדיין נזכרים שמגדש טורבו ו-160 סוסים זה לא מעט לרכב נטול סוללות חשמליות, שמשקלו העצמי 1,429 ק"ג בלבד, ובטח לרכב פנאי משפחתי ללא יומרות ספורטיביות.
רמת הנוחות הכללית שהיתה טובה גם בעיר אף משתפרת, ונדמה שאיכות הנסיעה הכוללת טובה במשהו מהדגם היוצא.
הטוסון לא באמת נועד לתקוף כבישים דינאמיים, אך גם שם מגלים זוויות גלגול מתונות מאד, שלדה מרוסנת, בלמים נשכניים והגה די מתקשר. יחד עם הצמיגים הרחבים (235 מ"מ) ניכר שהשלדה והמכלולים סביב יכולים היו לטפל בעוד סוסים.
---
נתון צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 14 ק"מ לליטר. בפועל, את המבחן סיימנו עם 10.9 ק"מ לליטר, בנהיגה שמדמה עד כמה שניתן "נהיגה רגילה ואמיתית" – בכל סוגי הכבישים, במהירויות שונות ותחת עומסים שונים.
שיוט רגוע בכביש המהיר הניב צריכה ממוצעת של 12.8 ק"מ לליטר.
יונדאי טוסון – מסכמים
הטוסון היה מאז ומתמיד מעין אמת מידה לרכב פנאי משפחתי שעושה הכל נכון.
בשל כך, ניכר גם בעדכון האחרון שהיצרן הקפיד לשנות רק את מה שבאמת הוא היה סבור שדרש את זה.
העיצוב החיצוני שהושק לפני כ-4 שנים בדור 4 מוצלח מאד, ולכן העדכונים ששם מינוריים, כאלה שרק מי שמכיר את הדגם על בוריו יוכל לזהות.
העיצוב הפנימי עבר שינוי מהותי ויישר קו עם הדגמים המתקדמים ביותר של יונדאי, אלה שמובילים עבור היצרן את הקדמה הטכנולוגית, כפי שהוא רואה אותה.
המנוע עודכן לטובת תקני זיהום וחיסכון ולמרות שסוסים דווקא נגרעו ממנו, הוא מציג בפועל ביצועים נאותים שיספיקו לרוב המכריע של הנהגים וברוב המכריע של הכבישים.
האבזור הרב, המרווח הפנימי והנוחות נותרו, פחות או יותר, כשהיו, כאמור, סוס מנצח לא מחליפים, ותחת אמירה זו, הטוסון ממשיך גם להציע מנוע בנזין מוגדש, ולא הנעות חלופיות. לשם כך יש את האיוניק 5.
בשל כל אלה, ולמרות שהדגם התייקר ביחס לקודמו, הוא עדיין מציג חבילה משתלמת מאד, בטח ביחס לשאר השוק שגם הוא התייקר, ובמקרים מסוימים בשיעורים אף גבוהים יותר מהטוסון.
Hyundai Tucson 1.6T Luxury
מחיר (₪) | 204,900 |
אורך (מ') | 4.51 |
רוחב (מ') | 1.865 |
גובה (מ') | 1.65 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.68 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,429 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 515 / 1,694 |
מרווח גחון (ס"מ) | 17 |
צריכת דלק ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 14 / 10.9 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,600 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' כפולת מצמדים 7, קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 160 |
מומנט (קג"מ) | 27 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 9.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |