טויוטה קורולה קרוס המעודכנת במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-10-27
טויוטה קורולה קרוס המעודכנת. צילום תמונות: טל אבן
הקורולה קרוס מביאה איתה מוניטין של אמינות גבוהה ושמירת ערך מצוינת בדומה לקורולה סדאן, פקטורים הנותנים לרוכש ביטחון כמו בהשקעה באג"ח ממשלתי במדינות יציבות במיוחד. מעבר לכך, הקורולה קרוס גם עוטפת אותם במרכב של רכב פנאי, הפרקטי יותר למשפחה.
ההבטחה הרציונאלית על הנייר גבוהה, יצאנו לבדוק כיצד היא מתורגמת לנסיעה בכביש.
טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – רקע
קורולה קרוס היא רכב פנאי קומפקטי, שהחל להופיע בשווקים המערביים בשנת 2021. מדובר בדגם הנמצא בין ה-CHR הקטנה והוותיקה יותר ל-RAV4, וכמו ה-CHR וגרסת הסדאן של הקורולה, הוא משתמש בפלטפורמת ה- TNGA- C של הקונצרן.
הדגם עבר לאחרונה ריענון עיצובי, הכולל בעיקר חזית מעודכנת, תא נוסעים ותוכנת מולטימדיה משודרגים, והיצרן טוען גם לשיפור בחומרי איטום ובידוד אקוסטי לטובת נסיעה שקטה מבעבר.

טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – עיצוב חיצוני, מימדים
חזית הקרוס קיבלה פנסים צרים ומודרניים מבעבר לצד חתימת לד חדשה, מתחת להם פגוש חדש וגריל אינטגרלי המעוצב כחלת דבש. בתחתיתו פנסי ערפל המשובצים בצידי הגריל השחור. בין יחידות התאורה מחבר מעין פס בוהק ובמרכזו הסמל של טויוטה.
מהצד חיפויים שחורים לבתי הגלגלים וחצאיות לדלתות, חישוקי 18", חלונות מושחרים מאחור, על הקורות האחוריות כיתוב של שם הדגם, הקורות עצמן דקות ועל הגג פסי אורך שחורים שישמשו להעמסה נוספת לפיקניק המשפחתי.
מאחור פנסי לד מעודכנים, ספוילר גג, מגב אחורי ופגוש עליו דיפיוזר מדומה. שם הדגם מעט נסתר, כשהוא כתוב מתחת לסמל והאותיות בצבע המרכב.
העיצוב נאה, מודרני ומשדר שנעשו פה בעיקר בחירות פרקטיות לטובת ניצול אופטימלי המרכב ל צרכי המשפחה.
האורך עומד על 4.46 מ', הרוחב 1.825 מ' והגובה- 1.62 מ'. המרחק בין הסרנים עומד על 2.64 מ' (בדומה ל-CHR הקטן יותר). מרווח הגחון הוא 16 ס"מ, אמנם לא לשטח- אך כן לשבילי קק"ל מסודרים.




טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – עיצוב פנים, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
כל מי שרגיל לסביבת הנהג והנוסעים בטויוטה, במיוחד בקורולה, ירגיש כאן מייד בבית. העיצוב עודכן אך עדיין מזוהה מאד עם רכבי המותג.
המושבים שכאן נוחים יחסית, בגרסה שלנו הם עטופים בבד משולב בעור, הם מתכווננים ידנית למעט תפעול חשמלי למשענת באזור הגב התחתון.
הגוונים משלבים בהיר וכהה ואיכות ההרכבה טובה ברובה. החומרים עצמם מרגישים עמידים ושיעשו את העבודה לאורך שנים, אך רוב המשטחים עשויים מפלסטיק קשיח.
המסך הראשי עודכן, בגודל 10.5", ובתעשייה שהרגילה אותנו למסכי ענק כשל מחשב נייד – הוא לא נראה גדול, והוא כולל קישוריות לאפל (אלחוטית) ולאנדרואיד (חוטית).
האינפורמציה שבו ברורה ותכליתית, היא לא כוללת פירוטכניקה, זיקוקים ואנימציות, אך מאידך- גם לא גוונים מסוגננים או עושר עיצובי. כרגיל בקבוצה, רוב הכיתוב שכאן נעשה בשחור על גבי מסך לבן לא מעניין למראה, אך הוא אולי נכון יותר להתמצאות מהירה וגם הרבה פחות תופס את העין בעת נהיגה.
בתא הנהג ישנה עדיין הקפדה על מותגים וכפתורים פיזיים, וטוב שכך. כפתורי הווליום פיזיים מתחת למסך, היה עדיף אם היו בגלגל קטן ונוח לתפעול ולא בלחצנים.
בקרת האקלים קיבלה מקום נפרד, גם כאן גלגלים שולטים בטמפרטורה דו אזורית, עוצמת המזגן- בשני כפתורים במרכז הפאנל.
מתחת נמצאים 2 משטחים להנחת הטלפון, השמאלי עם טעינה אלחוטית, כפתורים של בורר תוכניות הנהיגה (אקו עד ספורט), מצב חשמלי, שקע טעינה בודד, ידית הילוכים רגילה (ולא גיר מתופעל כפתורים), בלם יד חשמלי ואוטו הולד.
בגרסה הבכירה שאיתנו יש גם כפתורים מיושנים למראה של חימום המושבים הקדמיים.
על ההגה כפתורים נוחים לתפעול מערכת השמע, הטלפון ובקרת השיוט האדפטיבית. ניווט בין התפריטים שבלוח המחוונים הדיגיטלי (12.3") מעט מסורבל.
עבור נהגים שהם מעל ל-1.80 מ', אין מספיק מרווח תמרון לגלגל ההגה, והוא עלול להסתיר את החלק העליון של לוח המחוונים, אלא אם הם יבחרו לשבת כשהמושב במצב הנמוך ביותר שלו, ואז התחושה של רכב פנאי מוגבה מעט הולכת לאיבוד.
כמות תאי האחסון ממוצעת למדי, יש תא בין המושבים הקדמיים, מחזיקי כוסות, תא כפפות ותאים בדלתות.



---
מאחור המרווח סביר בלבד, בטח במקרה של ילדים גבוהים או בני נוער, ליושב המרכזי מחכה מדרגת הינע גבוהה יחסית ומולו פתחי מיזוג. בנוסף, יש כאן 2 שקעי טעינה לניידים. שני המושבים הקיצוניים נוחים, האמצעי יתאים יותר לילד לא גבוה.
מעל לנוסעים נמצא גג פנורמי הבנוי משני חלונות (הקדמי נפתח), שמסייע להאיר את התא ולתת תחושה אוורירית יותר.
גב המושבים ניתן להטיה במספר זוויות.

---
תא המטען בנפח נאה של 436 ליטרים, כאן הוא מדופן בשטיח גומי רחיץ ואופציונלי.
סף ההטענה נמוך מספיק לטובת ההעמסה והמפתח רחב. למעט בגרסת הבסיס, דלת התא מתופעלת חשמלית.
מתחת לרצפתו כמה תאי אחסון קטנים וערכת ניפוח שהחליפה, באופן תמוה, את הגלגל החלופי היעיל שנמצא רק בגרסת הבסיס של הדגם.

טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – אבזור, מחיר
הדגם מתומחר ב-180 אלפי שקלים לגרסת הכניסה, אקטיב, ועד 193 לגרסת האדוונצ'ר הבכירה שנבחנת כאן.
מעבר למה שצוין עד כה, הדגם הבכיר כולל כניסה והפעלה ללא מפתח, חיישני חנייה היקפיים, קיפול חשמלי למראות הצד, חיישני גשם ותאורה, מצלמה אחורית, תאורת אווירה לבנה ועוד.

טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – בטיחות
דגם האדוונצ'ר מקבל ציון בטיחות 6 מתוך 8 (4 בלבד בשאר הגרסאות), והוא כולל 8 כריות אוויר, ואת חבילת הבטיחות האקטיבית של טויוטה – Safety Sense 3.0, הכוללת בלימת חירום גם בפני רכב דו גלגלי או הולך רגל, סיוע בהיגוי בשעת חירום, שמירה על מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באור גבוה נגד סנוור ועוד.
וודאי תשמחו לדעת שחלק מהצפצופים שמגיעים מפעילות יתר של חלק מהמערכות – ובראשן זו המתריעה על חריגה ממהירות תמרור, נגיד 52 קמ"ש במקום 50, ניתנים לנטרול די מהיר בלוח המחוונים דרך הכפתורים שעל ההגה.

טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – מנוע, הנעה, צריכת דלק
יחידת ההנעה דומה עד זהה לזו שזכורה לנו ממבחן הקורולה קרוס הראשונה, שנעשה באתר גלגלים לפני 3 שנים בדיוק.
מדובר במנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.8 ליטרים, המפיק 98 כ"ס והמומנט עומד על 14.5 קג"מ. מנוע זה משודך למנוע חשמלי המפיק 95 כ"ס ומומנט -18.9 קג"מ, ויחד המנועים מוציאים 140 כ"ס.
התיבה רציפה, ההנעה קדמית, והביצועים מדברים על 10 שניות עגולות בזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש.
צריכת הדלק המוצהרת הממוצעת עומדת 20 ק"מ לליטר. בפועל, לאחר מבחן בן מאות קילומטרים שחלקם היו לא פשוטים עבור הקרוס ובסל"ד גבוה ורועש, הממוצע נעצר על 16.3 ק"מ לליטר, אבל לנתון זה יש כוכבית- תנהגו באופן חסכוני, תשיגו יותר. אולי לא ממוצע של 20 ק"מ לליטר, אבל 18 ק"מ לליטר נשמע כמו נתון ריאלי ובר השגה.

טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – נוסעים
בעיר הקרוס נעימה למדי, מתנהלת חרישית וגם הבידוד מרעשי הסביבה איכותי. המתלים די רכים, במיוחד הקדמיים, ורוב פגעי הכביש נבלמים ללא דרמות.
שטח הפנים של החלונות גדול יחסית, התמרון קל, החיישנים והמצלמה מסייעים לכך.
במהירות נמוכה ניתן לנוע על טהרת החשמל, יש גם כפתור EVלטובת העניין, אם המחשב ההיברידי בחר אחרת.
גם מחוץ לעיר הקרוס נוחה והמתלים משככים את רוב החריצים, הבורות והמהמורות, ורק בכבישים הגליים הם ינדנדו מעט את המרכב, וגם פעולתם תשמע לעיתים.
יחד עם זאת, ניכר שיוט שקט יותר מבעבר – בעיקר במונחים של רעשי רוח וגלגלים; ניסיון לעקיפה או לשם צבירת מהירות למטרה אחרת מתקבל בשאון מצד המנוע, כשהגיר הרציף דואג להשאיר את מחט הסל"ד במקום גבוה, כל עוד לא תרפו מהדוושה.
בעליות של רמת הגולן, במיוחד בחריפות שבהן כמו זו לראש הר בנטל, ניתן למצוא די מהר היכן המנוע עושה את הדברים בסדר, אך ללא יכולת נשימה של מעבר לכך; במעלה גמלא הקרוס נעה בקצב גבוה אך במהירות קבועה, ללא יכולת להאיץ או לאסוף מהירות מעבר לכך.
יחד עם זאת, רמת האחיזה גבוהה, וגם הנטייה הברורה לתת היגוי צפויה ונשלטת. ההגה מצידו לא משדר יותר מדי לגבי מצב הגלגלים, כאמור, זה רכב עם יומרות משפחתיות ולא ספורטיביות. לטובת אלה עם סדרי העדיפויות ההפוך נולדה הסופרה.



טויוטה קורולה קרוס המעודכנת – מסכמים
למרות שהקורולה סדאן מיוצרת בטורקיה, טויוטה ישראל לא היו יכולים היו להרשות לעצמם להישאר ללא פתרון למשפחה הישראלית המטיילת והמפקנקת– אפילו אם לארדואן היו תוכניות אחרות, ולכן ייבוא מוגבר של הקורולה קרוס היה רק מתבקש.
הקרוס לוקחת את כל מה שהלקוח הישראלי אוהב בקורולה סדאן, והופכת את זה למשהו פרקטי יותר, עם תא מטען נגיש יותר, ישיבה גבוהה וטכנולוגיה מעט מתקדמת יותר.
מדובר ברכב חסכוני מאד, שצפוי להיות גם אמין וסחיר, ושיידע לשמור על ערכו ללא הפתעות. דגם האדוונצ'ר מגיע מאובזר ובטיחותי ברמה טובה, המקום במושב האחורי סביר ותא המטען גדול יחסית.
פחות אהבתי את שאון המנוע תחת לחץ, הגם שבידוד הרעשים שופר, הביצועים פושרים למדי, החומרים טובים אך לא יוקרתיים ותא הנהג נראה פחות מזמין, עשיר וטכנולוגי מאלה שאצל חלק מהמתחרים.
האדוונצ'ר רחוק אמנם רק ב-13 אלפי שקלים מ"גרסת הליסינג" הבסיסית, אך עם מחיר שעל הכביש כבר נוגע ב-200 אלפי שקלים, הוא יכול למצוא כמה מתחרות לא רעות בכלל, חלקן מגיעות מקוריאה, שעלולות לעשות לו חיים קשים מבעבר.
יחד עם זאת, בכל זאת טויוטה, הקהל הנאמן למותג לא יאכזב, וימשיך לשים גם את הדגם הזה במקום מכובד בטבלת המסירות.



(NEW) TOYOTA COROLLA CROSS ADVETURE
| מחיר (₪) | 192,990 |
| אורך (מ') | 4.46 |
| רוחב (מ') | 1.825 |
| גובה (מ') | 1.62 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.64 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,380 |
| נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 436 / 1,328 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 16 |
| צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר/ מבחן) | 20 / 16.3 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,800 |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, מנוע חשמלי |
| תיבת הילוכים, הנעה | רציפה E-CVT, קדמית |
| הספק מנוע (כ"ס) | 140 |
| מומנט (קג"מ) | 14.5 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 10.0 |
|
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
3 / 100,000 ניתן לרכוש במהלך האחריות כיסוי גם לשנים 4,5 ובכפוף לאותו ק"מ מקורי (100k) |
|
משך אחריות למערכת הנעה חשמלית /EV היברידית (שנים) |
5 |
|
משך אחריות קיבולת סוללה חשמלית עד 70% מהמקור (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
8 / 160,000 |
אודות המחבר
טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.
לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.
מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.
מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור.

