close עדכונים bell

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X במבחן דרכים

מבחני רכב

טל אבן ו 2025-10-19

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X זיקר KRYPTON ZEEKR 7X. צילום תמונות: טל אבן

ה-7X חייב להבריק כדי לבדל עצמו בין שלל מתחרים ראויים, בסגמנט שהוא אחד הרותחים ביותר – רכבי פנאי חשמליים גדולים D-SUV.

האם טווח מוצהר גדול במיוחד ו-646 כ"ס בגרסה הבכירה, המגובים באבזור עשיר ובאיכות גבוהה יספיקו לה כדי לצלוח את המשימה החשובה?

יצאנו לבדוק.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – רקע

זיקר, מותג היוקרה-טק מבית Geely, נולד לפני כ-4 שנים, והחל את פעילותו בשוק המקומי בתחילת שנת 2024. המותג השיק לפני מספר חודשים את הדגם השלישי של זיקר בישראל (והשמיני בעולם אגב) – ה-7X. תמחור הדגם ממקם אותו בין ה-X הקטנה יותר לספינת הדגל של המותג – ה-001.

הדגם הושק לקראת סוף 2024, נמכר תחילה בשוק הסיני, ולשאר השווקים הגיע במהלך 2025.

הדגם הוא הטכנולוגי והמעודכן ביותר מבית, ושם לנגד עיניו לא מעט מתחרים כמטרה, ביניהם טסלה מודל Y, אקספנג G6, BYD סיליון 7 ועוד.

ה-7X משתמש בפלטפורמת SAE בה עושה קונצרן ג'ילי שימוש, במתח 800v, המאפשרת טעינה מהירה לסוללה ורמות יעילות וניצול גבוהות של המנוע/ים. פלטפורמה זו משמשת גם בני דודים של הזיקר, כמו וולוו החשמלית, סמארט ופולסטאר.

למרות המקורות הסיניים של זיקר, ה-DNA שלה הוא גם אירופאי – בשל מרכזי המו"פ של המותג שנמצאים בשבדיה, המשרדים הראשיים שבהולנד, והרבה מאד מעובדי המותג והייצור – הם אירופאים, שדואגים להביא גם את הטעמים ואת הגישה האירופאית לדגמים.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – עיצוב חיצוני, מידות

עיצוב ה-7X אלגנטי, מתוחכם, מודרני והרמוני, אך הרבה יותר גנרי ופחות מתאמץ ליצור ייחוד לעומת שני אחיו, להם עיצובים מוחצנים ובולטים יותר, הגם שמוצלחים למדי. עדיין, העיצוב המפוסל מושך תשומת לב סביבתית.

בחזית יחידות מטריקס לד המהוות חלק אינטגרלי מפס רוחבי שמגיע בשחור מבריק, פגוש גדול בקווים אלגנטיים המשלבים גימור שחור בתחתית, שם יש פתחי אוורור אקטיביים למנוע, ומכסה מנוע משתפל מטה, במרכזו לוגו זיקר בצבע המרכב וקימורים עגולים בצדדיו. המבנה אווירודינאמי, ה"אף" אטום, והם מסייעים לדגם לקבל מקדם גרר של cd0.247.

מהצד חישוקי 20" נאים בשני צבעים, ובגרסת הקריפטון החזקה שכאן קליפרים כתומים ועליהם כיתובי ZEEKR, חיפויים בשחור מעל לבתי הגלגלים ובחצאיות הדלתות, ויחידה בשחור על הכנפיים הקדמיות, המשלבות מצלמות, ממש כמו בקורות B.

כמו חלונות הדלתות, גם מראות הצד נטולות מסגרת במראה יוקרתי, כשחיווי רכב בשטח מת מתבצע מהמשטח עליו הן מותקנות, וידיות הדלתות נשלפות החוצה.

החלונות האחוריים כהים וקורה D קיבלה חלון אחורי ומראה פחות מגושם אגב כך. למעלה גג בצביעה בהירה עם מראה צף וספוילר אחורי המסתיר מגב קטן אך יעיל.

גם מאחור פס רוחבי הכולל ברובו את יחידות התאורה, מעליו, בחלון האחורי, מוארת המילה ZEEKR, וספוילר קטן נוסף בקצה דלת תא המטען המתופעלת חשמלית.

האורך עומד על 4.787 מ', הרוחב 1.93 מ', הגובה 1.65 מ' ובסיס הגלגלים – 2.9 מ'. שלא במפתיע, מידות אלה דומות למדי לאלה של כמה מתחרים ישירים, כמו הטסלה מודל Y.

מרווח הגחון בגרסת הקריפטון, המצוידת במתלי אוויר, נע בין 17.2 ועד 23 ס"מ בהגבהת מרכב מקסימלית, וגם אז - מצב ה- Off-Road שקיים כאן לא באמת נועד לשטח - שימו לב שלא לפגוע בסוללות שנמצאות שם; ההנעה הכפולה נועדה בעיקר להורדת הכוח העצום לכביש.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, איכות חומרים

בתא הנוסעים ישנה אווירה יוקרתית – כשמיד פוגשים אותנו מושבים עטופים בעור נאפה, גוונים בהירים ומסכים גדולים. התחושה הכללית איכותית מאד, והמגע בחומרים הגמישים והיוקרתיים שמסביב נעים.

המסך הראשי בגודל 16", הרזולוציה שבו מעולה (k3.5), הוא מתממשק אלחוטית לאנדרואיד ולאפל ומערכת השמע מבית זיקר כוללת בשתי הגרסאות הגבוהות 21 רמקולים; אחד מהרמקולים נמצא במשענת הראש של הנהג, וזה נוח לניהול שיחה אישית, או לשמיעה ברורה ושקטה של הנחיות ההכוונה במערכת הניווט.

המסך החדש דק במיוחד, הוא מהיר תגובה וכולל תפריטים ואייקונים של קיצורי דרך- חלקם קבועים וחלקם ניתנים להגדרה; עדיין, התפעול המהיר של המסך על תפריטיו השונים והמרובים בעת נהיגה- יכול להיות מסובך.

האייקונים של קיצורי הדרך נוחים  לטובת גישה ישירה למסך הבית, לאנדרואיד אוטו, למערכת השמע, לחימום/קירור/מסאז' של המושבים הקדמיים, לבקרת האקלים התלת אזורית – שגם בה, כפי שכבר התרגלנו בפרמיום טק- כיוון יציאות האוויר מהפתחים נעשה דרך המסך ועוד ועוד.

לוח המחוונים בגודל 13", וגם כאן, בגרסה הבכירה, ישנה תצוגה עילית HUD גדולה במיוחד ומפורטת עד מאד – הכוללת לא רק מהירות, תמרורים ובקרת שיוט פעילה, אלא גם אנימציה של התנועה מסביב, שילוט הכוונה המופיע על הגשרים שמעל הכביש והבחנה יפה בין הולכי רגל, לכלי רכב דו גלגלי או למשאית. תצוגה זו מופיעה באופן מרהיב גם בלוח המחוונים עצמו, לו תצוגות משתנות.

שמחתי לגלות מספר כפתורים פיזיים מתחת למסך הראשי- גלגל נוח לווליום, כפתור חשמלי לפתיחת תא הכפפות, מעבר בין מצבי הנהיגה ועוד. גם הכפתורים שעל ההגה הפכו אינטואיטיביים יותר מדגמים אחרים מבית זיקר שנבחנו כאן, ואפילו נטרול של חלק ממערכות הבטיחות נותר קבוע – גם לאחר התנעה חוזרת.

המערכות שכן נדרכות מחדש מדי כל הפעלה של הרכב – התרעה על עייפות נהג, הסחת דעתו, חריגה ממהירות תמרור וסטייה מנתיב – ניתנות לנטרול מהיר דרך מסך קיצורי הדרך, והדרך לשם אכן קצרה ומייגעת הרבה פחות ממה שזכור לי במסכים של דגמי זיקר אחרים.

ההגה קטום, דו גוני, הוא מצופה עור נאפה נעים למגע ומחומם, רק חבל שאין עליו כפתורים לשליטה במידת הרגנרציה – אותה ניתן למצוא בשתי דרגות לבחירה- באחד ממסכי המשנה.

הכיוון החשמלי של ההגה, כמו מראות הצד, נותר מעט מסובך – דרך המסך הראשי ולאחר מכן- דרך הכפתורים שעל ההגה. לפחות ניתן לשמור את הכיוונים בזיכרונות; גם בורר התאורה הראשית נמצא במסך ולא בכפתורים או בידית פיזית.

על ההגה מימין נמצאת ידית ההילוכים, ולחיצה אחת או שתיים נוספות אחרי D תפעלנה את בקרת השיוט האדפטיבית ו/או את מגביל המהירות.

הקונסולה המרכזית כוללת 2 משטחי טעינה אלחוטית, מתקן כוסות, תא גדול בין המושבים, בו המכסה נפתח אל עבר הנהג וגם לכיוון הנוסע הקדמי ותא אחסון גדול מתחת לקונסולה הצפה. יש כאן לא מעט תאי אחסון ופתרונות חכמים- כמו למשל תאים קטנים בידיות הדלתות הקדמיות ואפילו 2 מגירות גדולות וחכמות במיוחד מתחת למושבים האחוריים.

פתיחת חלונות הצד נותרה דרך כפתורים פיזיים בדלתות – בתפעול הפוך ממה שהורגלנו אליו, וגם פתיחת הדלתות מתבצעת על ידי כפתורים חשמליים. בתוספת מחיר תקבלו גם דלתות הנפתחות ונסגרות חשמלית באופן עצמאי לחלוטין.

למרות הריכוז של התפעול מהמסך הראשי, ניכר כי יש כאן ניסיון להקל על התפעול וליצור הגעה מהירה לפעולות שונות תוך כדי נהיגה, והנדסת האנוש טובה מאד ברובה.

יצוין רק כי רמקול הסנטר הכסוף והעגול שעל הדש בורד בוהק בשמש, ויחד עם ההשתקפות שלו בשמשה הקדמית יוצר בסיטואציות מסוימות סנוור לא נעים; ניתן היה לצבוע אותו בצבע מט כהה, זה לא היה מוריד מרמת המראה היוקרתי של התא.

---

מאחור הדלתות בעלות מפתח נוח מאד של 90 מעלות. יש כאן המון מקום – לראש, לרגליים וגם לכתפיים – אפילו לשלושה מבוגרים. הרצפה שטוחה, מול הנוסע המרכזי יש תא אחסון קטן מתקפל, ועל הקורות הצידיות יציאות מזגן, הניתנות לשליטה דרך המסך הראשי שמלפנים.

המושבים שכאן מתכווננים חשמלית, ויכולים להזיז חשמלית את מושב הנוסע הקדמי, הם מחוממים, ועל חלונות הצד יש הצללה נגללת חשמלית.

על קורה B הימנית יש מצלמה, כדי שהנהג יוכל להביט בילד או בתינוק שיושב מאחור, מבלי שיאלץ להסתובב אליהם באופן מסוכן. הפעלת המצלמה הפנימית נעשית כאן דרך כפתור הכוכב שמתחת למסך, המשמש קיצור דרך הניתן לבחירה, או דרך המסך עצמו. את שקעי ההטענה מאחור תמצאו על גבי משענת היד האמצעית.

---

תא המטען ב-7X גדול – 616 ליטרים, ומלפנים קיים אחד קטן נוסף – בגרסה כפולת ההנעה שאיתנו הוא בנפח 44 ליטרים. (62 ליטרים בשאר הגרסאות).

מתחת למגש התחתון יש מקום אחסון נוסף, לצד ערכת הניפוח לגלגל. בדפנות התא תמצאו 2 רמקולים, שקע מצית 12v וגם 2 כפתורים להעלאת או הורדת המרכב, לשם סיוע בהעמסת התא.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – אבזור, מחיר

מחיר הדגם מתחיל ב-234 אלפי שקלים לדגם ההנעה האחורית, דרך 264,000 לגרסת הטווח המוגדל שלו ועד 290 אלפי שקלים – לגרסת הקריפטון לה 2 מנועים והנעה כפולה.

ה-7X  מגיע מצויד ומאובזר מדלת לדלת, וגרסת הקריפטון הבכירה- באופן מיוחד; מלבד מה שצוין עד כה, הדגם כולל גג פנורמי ענק עם תריס גלילה חשמלי אטום, תאורת אווירה תלת מימדית רבת גוונים, סיוע קולי HI ZEEKR המזהה את מיקום הדובר, מצלמות 360 רבות זוויות וחיישנים היקפיים, סייען חנייה, אפליקציה ממנה ניתן לתפעל פיצ'רים רבים ברכב ועוד.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – בטיחות

שלוש רמות הגימור קיבלו ציון מירבי – 8 .יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם בפני הולכי רגל או רכב דו גלגלי, מניעה אקטיבית מהתנגשות ברכב בשטח מת, והתרעה על עייפות נהג.

בנוסף, יש כאן התרעה על השארת ילד במושב האחורי, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, אזהרה מפני פתיחת דלת כשיש רכב חולף ועוד.

יצוין, כי בקרת השיוט האדפטיבית עובדת באופן לא מספיק חלק, במעין פולסים – והתקרבות או התרחקות מרכב מלווות בבלימות והאצות באופן לא לינארי, שמפר את שלוות הנסיעה הכללית.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – מנועים, הנעה, צריכת חשמל, טעינה

גרסת הקריפטון מגיעה עם הנעה כפולה כאמור, וצמד מנועים שמפיק יחד לא פחות מ-646 כ"ס ומומנט בן 72.4 קג"מ. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש בהתאם – 3.8 שניות בלבד, למרות משקל עצמי הגבוה מ-2 וחצי טונות.

טווח הנסיעה המקסימלי המוצהר בגרסת הקריפטון עומד על 544 ק"מ. בפועל, הצריכה האמיתית נעה במבחן בין 20.5 קווט"ש ל-100 ק"מ ועד 25.3 קווט"ש ל-100 ק"מ בנהיגה דינאמית ובזבזנית של חשמל. עם הסוללה שהיא בקיבולת של 100 קוו"ט, נתונים אלה מצביעים על טווח שבין 395 ועד 488 ק"מ אמיתיים פר טעינה.

הממוצע הכללי של המבחן נעצר על 22.3 קווט"ש ל-100 ק"מ, וחישוב משולש מראה על 448 ק"מ לטעינה. נהיגה מתונה צפויה להשיג נתונים של כ-500 ק"מ לטעינה, פלוס מינוס.

קצב הטעינה המקסימלי עומד על 22 קוו"ט לטעינה ביתית AC, ועד 420 קוו"ט מכובדים לטעינה מהירה DC. היצרן טוען, תרתי משמע, ל-16 דקות בלבד לטעינה בין 10 ועד 80 אחוזים בסוללה, עם נקודת טעינה התומכת בכך, לו היתה כזו לבחינה מקומית בשטח.

 

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – נוסעים

בעיר מגלים בידוד רעשים מצוין, כדאי לשלב כאן למצב קומפורט, בולמי האוויר האדפטיביים שבקריפטון ידאגו לייצר חוויית נסיעה נעימה ורכה – גם מעל לשברים בכביש או פסי האטה, וגם כדי להימנע מפרצי כוח אגרסיביים מדי ולא רצוניים, המתקבלים בלחיצה לא אחראית על הדוושה.

המושבים נוחים מאד, הנסיעה סלונית והתחושה הכללית המתקבלת לא נופלת מזו שבדגם השייך למותג יוקרה.

חבל שהבלימה הרגנרטיבית כוללת רק 2 מצבים ומנוהלת מאחד התפריטים שבמסך – כך גם הנהיגה בדוושה אחת – וכאמור - לא מכפורים ייעודיים על ההגה. מה שכן – היא עובדת מצוין ומגיעה כמעט לעצירה מלאה ברמזור.

מחוץ לעיר רמת הנוחות הגבוהה נשמרת, כך גם רמת בידוד הרעשים, למעט אוושת רוח קלה במהירות גבוהה ומעט רחש מהכביש, אך בשום מצב לא ברמה שתעסיק את מי מהיושבים ברכב.

התאוצות מהמקום כמו תאוצות הביניים, במיוחד תחת מוד ספורט ותחת לחיצה בריאה על הדוושה- מטיסות את ה-7X קדימה באופן ברוטלי למדי, החרטום מתרומם מעט כאילו לפני המראה, והגלגלים הקדמיים מחפשים אחיזה. הנעה כפולה או שלא – לא קל לארבעת הגלגלים למצוא אחיזה ולהוריד את עדרי הסוסים לכביש.

בכביש הדינאמי השלדה מנסה להשתלט על העוצמה מהמנועים, רמת האחיזה גבוהה מאד, אך אם תדחקו את השלדה לקצה, יתקבל תת היגוי, וגם ההגה לא לחלוטין מתקשר- אפילו במצב ספורט המוקשח. הרפיה חריפה מהדוושה לא תמיד מנתקת מייד את הכוח מהגלגלים וכאשר היא עושה את זה – ניתן להשתעשע מעט עם משחקי זנב.

עדיין, התחושה היא שלרכב מסוגו כל העוצמה האדירה הזו היא מעט יותר מדי – יתכן מאד שדווקא גרסת ההנעה האחורית – שגם לה הספק אדיר של 422 כ"ס והיא מגיעה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6 שניות זריזות – יתאימו יותר לנהג המשפחתי, גם אם הוא חובב הגה.

יצוין כי רמת הנוחות מעולה בכל כביש וגם אחרי נהיגה ארוכה ורצופה.  

זיקר KRYPTON ZEEKR 7X – מסכמים

ה-7x  מבית זיקר עושה את הדברים נכון. המראה אלגנטי ומתוחכם, תא הנוסעים מהודר, מאובזר וטכנולוגי, מערכת השמע נהדרת, רמת הבטיחות האקטיבית היא הגבוהה ביותר שניתן לקבל, וטווחי הנסיעה הריאליים אמנם נמוכים ממה שמוצהר, אבל צריכים להפחית מהנהגים את החרדות בנושא.

גרסת הקריפטון מגיעה עם עוצמת מנועים אדירה, הנעה כפולה, מתלי אוויר אדפטיביים ואלמנטים ספורטיביים במרכב.

הנדסת האנוש כאן מצוינת, גם אם לא חפה ממקומות הדורשים ליטוש וחשיבה נוספת, וכוללת תפעול מערכות שונות של הרכב על ידי יותר כפתורים פיזיים, ודרך קיצורי דרך נוחים במסך הראשי הענק.

יחד עם זאת, עם תמחור עצמי של 290 אלפי שקלים, הקריפטון יקרה באופן יחסי, ונשאל אם באמת פתרון המנוע הבודד, שמפיק 422 סוסים ומייצר ביצועים נמרצים מאד לא ייתן תמורה טובה יותר לכל שקל מתוך סך 234 אלפי השקלים, או אפילו – בחירה בדגם הביניים שמציע טווח נסיעה משופר משמעותית מזה של הקריפטון, ויחסוך לכם כ-26 אלפי שקלים ממחיר הקנייה.

בקריפטון אכן תקבלו הנעה כפולה ומתלים מתקדמים, לצד עוד כמה פיצ'רים בתא הנוסעים, אך ניכר שהביצועים שהיא מגישה הם הרבה מעבר למה שנהג רכב הפנאי הגדול המשפחתי והחשמלי באמת צריך, או עוצמה שהוא גם יידע לטפל בה.

קריפטון או שלא, ה-7X  לקחה את משימת ההצטיינות בסגמנט באופן רציני למדי, ובהחלט ניתן לומר שהיא מתברגת בין הטובות ביותר שם.

KRYPTON ZEEKR 7X

מחיר (₪) 289,990
אורך (מ') 4.787
רוחב (מ') 1.93
גובה (מ') 1.65
בסיס גלגלים (מ') 2.90
משקל עצמי (ק"ג) 2,535
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל')

616 / 1,978

(+44 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ) 17.2-23
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) 544 / 448
הספק מנועים (כ"ס) 646
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') 3.8
קיבולת סוללה (קווט"ש) 100
משך טעינה ביתית AC (10%-80%)(דק') 280
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) 16
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) 420 / 11
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) 5 / 100,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8 / 200,000

 

אודות המחבר

טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.

לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.

מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.

מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור. 

 

רכבים למכירה

קדימה-צורן

זיקר ZEEKR X LONG RANGE 2024

₪ 159,900
0 סמ"ק
0 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
קריית עקרון

זיקר ZEEKR X KRYPTON 2024

₪ 169,000
0 סמ"ק
13,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר