אופל קומבו (5 מושבים) במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-11-04
קומבו, הטנדר הקטן מבית אופל, הציג לאחרונה דור חדש שמשפר לא מעט את חוויית הנסיעה, תוך שהוא עורך ויתור קל על יכולת ההעמסה שלו כרכב עבודה.
מדובר בסגמנט מעניין, שנותר הרחק מאור הזרקורים.
השאלה היא אם יש כאן אופציה לא יומרנית, של רכב שיוכל לשמש כמסיע משפחות מדופלם, המציע אפילו גרסת 7 מושבים, לצד היותו רכב עבודה.
יצאנו לבדוק.
הרעיון שמאחורי הטנדר – רקע
טנדרונים נולדו כרכבי עבודה סגורים, בהם הדגש הוא על פונקציונליות שתשמש ככלי עבודה בידי נהגיהם, אנשי עבודה כטכנאים, שיפוצניקים, מפיצים וקבלנים זעירים.
בתחילת דרכם של הטנדרונים האבזור לא היה עשיר במיוחד, להיפך, הם היו ספרטניים להפליא, הגיר לרוב היה ידני, וגם רמת הבטיחות לא תמיד קיבלה דגש כנושא אקוטי בתכנון הרכב.
שלא כמו רכבי הפיק-אפ להם ארגז פתוח מאחור, שחלקם זכו עם השנים למראה מסוקס וקרבי, וגם למנועים שנלקחו הישר ממדפי סדרות הביצועים של היצרנים (פורד, קרייזלר/ דודג' למשל), מה שסייע להם להפוך, בעיקר בארה"ב, ל- Best sellers ולסמלי סטטוס של ממש, הטנדרונים הקטנים המשיכו להימכר בעיקר בשל היותם רכבי עבודה קטנים, יעילים וכאלה הנמכרים במחירים שפויים.
מעל לכל, רוב הטנדרונים היו, ועדיין, צבועים בלבן, וגם אם תתלו עליהם סולמות וחבלים, עדיין ינועו כשקופים על הכבישים, כשהעיצוב שלהם הוא בעיקר, ניחשתם נכון, פונקציונלי.
אופל ערכה מספר שינויים עם הקומבו, במסגרת המגבלות כמובן, בכמה מהנושאים המוזכרים לעיל, ופתאום רכב העבודה הקובייתי והתכליתי הפך לכזה שאף עשוי להנעים את זמנה של המשפחה המטיילת.
כפי שיורחב בהמשך, עיצוב החזית הוא כעת של אופל מודרני, האבזור הועשר לרבות מסכים, טכנולוגיה וקישוריות, הגיר אוטומטי והמנוע יכולתי, וכך הפך לו הקומבו למעודן ולנעים הרבה יותר מבעבר- לנהיגה ולנסיעה.
אופל קומבו - רקע
הקומבו חגג אשתקד 30 שנים כדגם עצמאי שאינו נשען על דגם קאדט הותיק מבית אופל.
כפי שבעבר היה מושתת על רכבים דומים כפיאט דובלו, פיג'ו פרטנר וסיטרואן ברלינגו, גם בדור העדכני, חמישי במספר המכונה קומבו לייף, הדגם מציג דמיון רב עד מאד לדגמים אלה, לצד יצרן נוסף שהצטרף – טויוטה, עם הפרו-אייס.
מחד, הוא מאובזר ונעים יותר לנוסעים, מאידך יכולת ההעמסה שלו (629 ק"ג) פחותה במעט ממתחריו הישירים. בגרסת 7 המושבים הארוכה יותר של הקומבו ניתן להעמיס כמעט 100 ק"ג נוספים (ובסה"כ 725 ק"ג).
אופל קומבו – עיצוב חיצוני ומידות
מימדי הקומבו ממוצעים לקבוצה עם 4.4 מ' לאורך, 1.85 מ' לרוחב ו-1.88 מ' לגובה. בסיס הגלגלים עומד על 2.785 מ'.
גרסת 7 המקומות התארכה לכדי 4.75 מ', הגובה והרוחב זהים, אך בסיס הגלגלים שם צמח לכדי 2.975 מ'.
ממש כמו בפיק אפ, יכולת התמרון העיצובי שיש בידי מעצבי הדגם נמצאת בעיקר בטיפול בחזית הרכב, שכן הארגז מאחור מכתיב מראה ריבועי, והדלת האחורית הרחבה, המכסה את כל שטח הפנים של אחורי הרכב, מכתיבה גם היא פנסים אחוריים צרים וארוכים במסגרת שמסביב.
ואכן, מעצבי הרכב נתנו לחזית הקומבו החדש מראה כשל רכב פרטי מבית אופל – וזה אומר פנסי לד נאים, יחידות תאורת מטריקס לד, גימור שחור מבריק בין הפנסים עם הטבעת הלוגו, פגוש מסוגנן הכולל פתחי גריל לאוורור, ובצדדים פנסי ערפל.
מהצד חלונות שקיבלו חיתוך בצורת משושים, כדי לשבור את רצף הקווים הישרים, גלגלי 16" עליהם חיפויי פלסטיק, בתי גלגלים תפוחים ודלתות הצד נפתחות בהזזה על מסילה.
בחלק האחורי חלון מושחר וגדול, ממש כמו שאר חלונות הרכב (האחוריים מושחרים גם הם), שיוצרים תחושה מוארת ואוורירית, ספוילר גג שחור שמחפה על צירי הדלת העיליים, הדלת האחורית עצמה נפתחת כולה כלפי מעלה, עם אפשרות לפתיחת החלון בלבד, זה טוב בעיקר להנחת ציוד קל או כשחונים בסמוך לקיר, ואין מקום להנפה לאחור של דלת שאורכה קרוב למטר וחצי.
הפגוש האחורי נמוך ופונקציונלי להעמסה.
אופל קומבו – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
בפנים נגלה מושבי בד נוחים, לוח המחוונים הפך דיגיטלי 10", המסך הראשי צמח לכדי 10", בלם היד הפך חשמלי וידית ההילוכים הזעירה היא חשמלית, כמותה פגשנו לא מעט ברכבי הקונצרן.
עדיין, למרות כל אלה, תא הנהג של הקומבו משמר תחושה כלשהי של רכב ישן וטוב; כוונון המושבים ידני, משענות היד מלפנים הן ידיות צרות ומתקפלות, יש כאן לא מעט משטחי פלסטיק קשיח, לצד עיצוב קלאסי של הדש בורד.
בין המושבים נעדר אמנם תא אחסון עם סגירה, ובמקומו מעין מדפים קטנים אי שם למטה, אך על כך מפצים המון תאי אחסון, החל משני תאי כפפות, סטנדרטי ואחד שנפתח מהדש בורד, תא אחסון פתוח מאחורי המסך הראשי, תא נוסף וגדול הנפתח מעל לחופת לוח המחוונים, תאים בקונסולה הראשית, ביניהם גם לטלפון הנייד, וכמו בכל רכב עבודה – ישנו מדף עילי לרוחב ומעל לסוככי השמש, לאחסון כל תעודות המשלוח שלכם.
פרט משעשע הוא שדווקא בסוכך השמש של הנהג ישנה מראת איפור עם תאורה, במושב הנוסע סוכך השמש לא כולל אף אחד מאלה.
ההגה קטום קמעה משני צדדיו, מאחוריו כפתורים לשליטה ידנית בגיר.
מתחת למסך הראשי כפתורים פיזיים ששולטים בעוצמת השמע, מסך הבית וגישה מהירה לפונקציות שונות, כמו מערכות בטיחות – שם אולי תרצו לנטרל התראה על חריגה ממהירות תמרור או את מערכת העצור/סע.
המסך עצמו לא מאד אינטואיטיבי ודורש הסתגלות, מה גם שהתגובות שלו לא תמיד מהירות. קישוריות אלחוטית לאנדרואיד ולאפל – קיימת כאן.
בקרת האקלים הדו-אזורית מתופעלת גם היא על ידי כפתורים פיזיים – טמפרטורה ועוצמה, אלה המתפעלים את העוצמה נמצאים בצידה הימני והמעט מרוחק מהנהג. מתחת תמצאו שקעי טעינה טייפ C.
החומרים בכללותם מרגישים איכותיים מספיק כדי שיהיו עמידים במטלות המגוונות של הרכב, ושלא במפתיע או בשונה מרכבי הסגמנט - התחושה הכללית יותר תכליתית אמנם מאשר מפנקת, אך ההתקדמות הטכנולוגית והעשרת ארסנל האבזור – מורגשים.
---
מאחור מרווח מאד, לרגליים אך בעיקר לראש, כשהתקרה הגבוהה נמצאת אי שם מעל.
3 המושבים מופרדים זה מזה ומעניקים נוחות גם לשלושה מבוגרים. בגב המושבים הקדמיים ישנם מגשים מתקפלים וכיסי אחסון. אין כאן פתחי מיזוג אך במפתיע – יש כאן חלונות צד חשמליים, ולא מאלה המאפשרים הסטה ידנית הצידה לטובת חרכי אוורור.
משיכת דלתות ההזזה האחוריות מבפנים וגם מבחוץ לא תמיד קלות לתפעול, בטח לא לילד קטן שמנסה לסגור אותן.
---
בתא המטען כיסוי עילי המתקפל לשני חלקים, מתחתיו תא גדול מאד (775 ליטרים) לאחסון של ארגזי קרטון או כלי עבודה.
במידת הצורך, תוכלו להסיר את המגש ולהטעין את התא עד לתקרה, ואז הנפח צומח לכדי 1,355 ליטרים, מבלי לקפל את המושבים האחוריים. כדי שלא לגזול מקום יקר, הגלגל החלופי מוחזק חיצונית מתחת לתא המטען.
אופל קומבו – אבזור ומחיר
הקומבו משווק בארץ בשתי תצורות – 5 ו-7 מקומות ישיבה, עם רמת גימור אחידה לכל אחת מהן. במקרה שלנו, מדובר בדגם 5 המקומות, Edition Plus, והמחיר 174,990 ₪.
תמורת 15,000 שקלים נוספים תקבלו את גרסת 7 המקומות, ובה יהיו גם חישוקים קלים, חיישני חנייה קדמיים, ניטור שטח מת במראות הצד, חימום להגה ועוד.
מעבר לאבזור שתואר לעיל, תמצאו בקומבו מצלמה אחורית עם מבט על, חיישני חנייה אחוריים, חיישני גשם ואור, מצבי נהיגה (רגיל וחסכוני), כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת שמע מפתיעה (6 רמקולים) שהיא עוד סעיף שקיבל כאן תשומת לב בניגוד למה שהיה נהוג בעבר בטנדרים, מראות צד מתקפלות חשמלית ועוד.
אופל קומבו – בטיחות
הקומבו קיבל ציון בטיחות 5 מתוך 8. יש כאן 6 כריות אוויר, תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, מניעת סנוור אוטומטית, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט רגילה עם מגביל מהירות (הבקרה לא אדפטיבית) ועוד.
אופל קומבו – מנוע, הנעה, צריכת סולר
לרשות הקומבו מנוע דיזל מוגדש טורבו בנפח 1,500 סמ"ק, המניע את הגלגלים הקדמיים. הוא מפיק 130 כ"ס והמומנט המירבי – 30.6 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים פלנטרית מבית אייסין, לה 8 יחסי העברה קדמיים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 11.2 שניות.
היצרן מצהיר על צריכה ממוצעת של 17.8 ק"מ לליטר. בפועל, בנהיגה רגילה לחלוטין ולא בהכרח כזו המתחשבת בחיסכון בסולר, קל היה לסיים את המבחן- שכלל בין היתר לא מעט פקקים וגם טיפוס הררי בכבישים עוטפי ירושלים- עם צריכה ממוצעת של 14.4 ק"מ לליטר סולר.
אופל קומבו - נוסעים
מנוע הדיזל מתעורר ונדמה שקולו עודן, אך עדיין נוכח בתא הנוסעים. כבר בתנועה עירונית מגלים שהמנוע יחד עם הגיר מספקים את הסחורה, תרתי משמע כאן. התגובות זריזות ומאפשרות תמרון קל, לו מסייעים גם קוטר סיבוב קטן יחסית, חיישנים ומצלמה אחורית.
המתלים מצידם רכים ומגהצים היטב את פגעי הכביש. הרכב לא נבחן תחת העמסת ציוד רב מאחור, ניתן רק לשער שכאשר הוא עמוס לחלוטין הנסיעה תהיה נוקשה מעט יותר, בכל אופן, כשברכב שהו 4 נוסעים, רמת הנוחות היתה גבוהה.
החלונות הגדולים, כולל זה האחורי, מסייעים גם הם לתמרון, מלבד תחושה מוארת של התא.
מחוץ לעיר ריבוי יחסי ההעברה בגיר מאפשרים שיוט רגוע ונינוח בסיבובי מנוע נמוכים, מה שמוריד את מפלס רעש המנוע. הנסיעה כולה שקטה למדי, למעט במצב של מעלה הררי, עקיפות או תאוצות. במהירות תלת ספרתית נרשמה אוושת רוח קלה.
המנוע מספק ביצועים מספקים בהחלט, וזה אומר שאין כאן תאוצות מסעירות ודחף מגיע באופן לינארי ללא פרצי כוח, אך המנוע מאיץ בקלות ומגיע די מהר למהירות שיוט.
רמת הנוחות גבוהה אף יותר במהירות שיוט, וגם הנוסעים מאחור הופתעו ממידות הנוחות והרכות להן לא ציפו מרכב מסוגו של הקומבו.
אופל קומבו - מסכמים
אופל קומבו נועד לתת פתרון רחב היקף המלווה במינימום פשרות. ניתן רק להניח שמטרת האב של מתכנני הקומבו היתה ליצור רכב עבודה פרקטי, שבשעות הפנאי ייתן גם רמה גבוהה של נוחות למשפחה המטיילת.
וכך, רמת האבזור שכאן גבוהה יחסית, בטח לסגמנט, המושבים נוחים ומרווחים, המנוע מספק את הסחורה וגם צריכת הסולר טובה למדי.
יחד עם זאת, עדיין חשוב לשמור על מאפיינים שלו כרכב שבא לשרת אנשי מקצוע, לכן ישנם תאי אחסון רבים הפזורים בחלל תא הנוסעים, תא המטען פונקציונלי וגם התא עצמו מפגין עמידות ואת הקשיחות הנדרשת למטלות יום היומיות.
בצד הפחות, הייתי שמח למצוא בקומבו שגם חבילת הבטיחות האקטיבית עשתה צעד גדול לכיוון המשפחתיות המודרניות, ולא רק דרך מסכים שגדלו, להם קישוריות אלחוטית לניידים, בלם יד שהפך חשמלי וכניסה ללא מפתח, אלא גם באמצעות בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטח מת (הקיים רק בגרסת 7 המושבים).
כנראה שרוב בעלי המקצוע יסתפקו ביכולת הנשיאה של תא המטען בקומבו (629 ק"ג כאמור, 725 בגרסה הארוכה), במיוחד כשמדובר בארגזי כלים, צינורות, כבלי חשמל או ציוד אלקטרוני.
מי שצריך מעבר לכך (גננים, קבלנים), כדאי שיבדוק מתחרים מהסגמנט להם יכולות נשיאה גבוהות יותר, או שישקול רכישה של פיק אפ, שם יכולת הנשיאה, ברוב המקרים, מגיעה לטון ואף מעבר לכך.
OPEL COMBO Edition Plus - 5 seats
מחיר (₪) | 174,990 |
אורך (מ') | 4.403 |
רוחב (מ') | 1.848 |
גובה (מ') | 1.88 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.785 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,471 |
נפח תא מטען עד גובה כיסוי אחורי / כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 775 / 3,000 |
נפח תא מטען עד לתקרה / כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 1,355 / 3,000 |
כושר העמסה (ק"ג) | 629 |
מרווח גחון (ס"מ) | 15.5 |
צריכת סולר ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 17.8 / 14.4 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | טורבו דיזל, 1,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4 |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 8, קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 130 |
מומנט (קג"מ) | 30.6 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 11.2 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
4 / 120,000 |