אופל פרונטרה OPEL Frontera GS במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-12-10
אופל פרונטרה OPEL Frontera GS. צילום תמונות: טל אבן
השם פרונטרה עושה קאמבק באופל, וכעת מדובר ברכב פנאי בקטגוריית B-SUV, שלמרות היותו לא גדול- הוא מציע גרסת 7 מושבים ובמחיר נגיש.
פגשנו אותו למבחן דרכים.
אופל פרונטרה – רקע
הדגם פרונטרה באופל זכור בעיקר לציבור ששיבה זרקה בשערותיו. מדובר היה בדגם פנאי- שטח חביב למדי המצויד בהנעה כפולה, שיוצר בין השנים 1991 ועד 2005, כשהוא מבוסס על רכב שטח אחר מאותה תקופה ומאותו בית דאז – איסוזו רודיאו.
הפרונטרה המקורי היה ספרטני למדי, אך בדומה לכלי רכב אחרים שיוצרו תחת אותה התפיסה – כמו סוזוקי ג'ימני או הויטרה של פעם – הוא נועד לצלוח קטעי שטח ולהביא אתכם למקומות אליהם רכבי פנאי מודרניים, לרובם הנעה קדמית בלבד, יכולים רק לחלום להגיע.
אלא שבשני העשורים האחרונים תפיסות השוק הצרכניות והגדרות הנחשקות השתנו פלאים, הציבור כיום רוצה כלי רכב שבעיקר נראים כמו רכבי שטח, ואין להם באמת צורך בעבירות או בהתמודדות עם סלעים ובוץ.
בשל כך, רוב רכבי ה-SUV הפכו לרכבי פנאי, והמילה "שטח" הושמטה מתיאור הסגמנט. רובם יפים, מסוקסים, מרווחים, טכנולוגיים ובטיחותיים, אך חיות שטח – הם לא.
ובכן, גם באופל הבינו שניתן לחזור לשם המיתולוגי ללא הנעה כפולה, וכך נולד הפרונטרה המחודש, שנחשף בישראל לראשונה לפני חודשים מספר.
הפרונטרה החדש מחליף את דגם הקרוסלנד, ומהווה דגם-אח לסיטרואן C3 איירקרוס מהדור השני.
הדגם כיום מגיע עם מנוע בנזין המסתייע בתגבור חשמלי קל (מיילד הייבריד MHEV), בחו"ל יש גם גרסה כל-חשמלית עם טווח מוגדל, והיא צפויה להגיע אלינו במהלך השנה הבאה.


אופל פרונטרה – עיצוב חיצוני, מימדים
עיצוב הפרונטרה נע בין סולידי לשובבי, בכל מקרה הוא מזוהה עם עיצובי אופל העכשוויים.
פנסי החזית כוללים יחידות תאורה מעניינות עם עיטורים של פסי לד לרוחב, ביניהם משטח שחור מבריק דמוי משקף של קסדה (Vizor), עם הסמל העדכני של אופל במרכז.
מתחת פגוש המשלב גריל שחור המפוצל לשני פסים לרוחב, צר ורחב, מגלש כסוף וכונסי אוויר מדומים בצדדים.
מהצד חצאיות לדלתות וחיפויים לבתי הגלגלים – כולם בשחור, כך גם בתי מראות הצד, ידיות הדלתות והגג שמעל – שמגיע במראה צף, עם קורה C דו גונית. החישוקים נאים, בקוטר 17".
מאחור יחידות תאורת לד מפוצלות, עם פס בצבע המרכב שמפריד ביניהן, כיתוב רחב של שם הדגם וסמל – שניהם בשחור, פגוש אחורי טריקולור – צבע מרכב, שחור ומגלש כסוף; החלון האחורי שחור ושוליו גולשים לצידי הרכב, עליו מגב זעיר ומעליו ספוילר גג שחור.
האורך הכללי עומד על 4.38 מ', הרוחב 1.80 מ', הגובה 1.66 מ' ובסיס הגלגלים הוא 2.67 מ'.



אופל פרונטרה – עיצוב פנים, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
בתא הנוסעים יש מגוון של צבעים ששולטים – בין לבן לאפור בהיר, אפור כהה ושחור. השילוב צעיר ויוצר אווירה נעימה. יש כאן דגש על קיימות, והמושבים עשויים מחומרים ממוחזרים; מייד נגלה שהם נותנים תמיכה טובה והם נוחים מאד, גם לאחר נהיגה רצופה וממושכת.
בפרונטרה נערך חיסכון בתכנון הדגם לטובת תמחור נגיש עד כמה שניתן של הדגם; כלי רכב מהסגמנט של רכבי הפנאי הקטנים לא כוללים בדרך כלל גג שמש או פנורמי, מושבי עור עם הזזה חשמלית ועוד, והפרונטרה לא שונה מהם בסעיף זה.
עם זאת, ניכר כאן חיסכון גם בפיצ'רים שהורגלנו למצוא אפילו במכוניות עממיות; בפרונטרה ההנעה היא עם סיבוב מפתח בסוויץ', אין פתיחה ונעילה ללא מפתח, אין ידיות אחיזה במשקופים לצד הנוסעים, המראות בסוככי השמש ללא תאורה ועוד;
אין ספק שיש כאן גישה פרקטית לנהגים שתמיד יעדיפו מחיר נגיש ועוד 2 מושבים על פני פריטי תפעול או אבזור מסוים, גם אם הורגלנו לקבל אותו ברכב.
הפלסטיק שכאן נוקשה כמעט בכל המשטחים, אך גווניו נעימים לעין וגם איכות ההרכבה טובה ונראית עמידה. בקונסולה המרכזית ידית ההילוכים הזעירה האופיינית לרכבי הקבוצה, מחזיקי כוסות אותם תוחמות 2 רצועות גומי קצרות וממותגות, הניתנות לכיוונון ולהחזקה גם של חפצים גדולים יותר כמו טאבלט, ומשטח טעינה אלחוטית.
ההגה קטום בחלקו התחתון ועליו כפתורים שחלקם נוח לתפעול, ואת חלקם צריך למצוא ולדייק בלחיצה תוך כדי תנועה.
משמאל להגה כפתורים יעילים לנטרול שתיים ממערכות הבטיחות (התרעה על חריגה ממהירות תמרור וסטייה מנתיב) ומאחוריו לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10", ממש כמו המסך המרכזי.
המסך המרכזי דובר עברית, יש כאן ממשק אלחוטי לאפל ואנדרואיד והוא מחובר ל-6 רמקולים איכותיים.
מתחת למסך הראשי נמצאת בקרת האקלים (חד אזורית) המופעלת בכפתורים ייעודיים ונוחים לשימוש.
רכב ההדגמה כולל גם את חבילת החורף שמגיעה בתוספת תשלום, הכוללת חימום למושבים הקדמיים ולהגה.
תא האחסון בין המושבים הקדמיים מוגבל בגודלו, אך מול הנוסע נמצא מעין מדף להנחת טלפון נייד ועוד חפצים קטנים, לצד תא כפפות, תאים בקונסולה המרכזית ותאי אחסון בדלתות.


---
גם בשורת המושבים השנייה המושבים נוחים, המרווח לרגליים טוב ביחס לסגמנט, במיוחד לשני הנוסעים הקיצוניים. לנוסע המרכזי, שמולו יש מדרגת הינע גבוהה יחסית והקונסולה המרכזית משוכה לאחור, מעט פחות נוח לרגליים.
המקום לראש טוב – והמרווח לכתפיים יספק 3 מתבגרים לא גדולים. יש כאן 2 שקעי טעינה, המצטרפים לשניים הקדמיים ולאחד נוסף שמאחור (בגרסת 7 המושבים), אך פתחי מיזוג אין כאן, וחבל. בחסרונם יחושו בעיקר יושבי השורה השלישית; החלונות גדולים יחסית ומאירים את החלל.
שורת המושבים השלישית תתאים בעיקר לילדים- המרווח לרגליים מצומצם מאד, הן למרחק והן לגובה. עדיין, זו אחת מהאופציות הבודדות בסגמנט להסיע 2 נוסעים נוספים; קיפול שורת המושבים השניה מתבצע למשענת הגב בלבד או למושב כולו, הקיפול קל יחסית, דרך משיכת רצועות בד, אך דורש השתחלות למושבים 6+7.



---
תא המטען כמעט ולא קיים (40 ליטרים בלבד) כשכל המושבים בשימוש, וגב המושבים האחוריים כמעט שמגיע לדופן הפנימית של דלת התא.
באופן עקרוני, 2 המושבים האחוריים נועדו לנוסעים קצרים ולנסיעות קצרות בעיקר. אם תרצו לצאת בהרכב מלא של 7 נוסעים לנסיעות ארוכות – תצטרכו להצטייד בפתרון אחסון על הגג.
קיפול 2 המושבים של השורה השלישית מאפשר נפח תא מטען סביר בהחלט (330 ליטרים), ואז גם יש גישה לגלגל החלופי שנמצא מתחת לרצפת התא; קיפול כלל המושבים נותן נפח טעינה מכובד מאד של 1,470 ליטרים.


אופל פרונטרה – אבזור, מחיר
הפרונטרה מגיע ארצה ברמת גימור אחידה – GS, והיא אפשרית עם 5 או עם 7 מושבים. הפער ביניהם הוא 12 אלפי שקלים – 145 ו-157 אלפי שקלים בהתאמה.
האבזור שכאן כולל, מעבר למה שתואר, גם מראות צד מתקפלות חשמלית, גלגל הגה מצופה עור, מצלמת חנייה אחורית, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, חיישני גשם ואורות ועוד.

אופל פרונטרה – בטיחות
ציון הבטיחות האקטיבית של הדגם הוא 2 מתוך 8. יש כאן 6 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולך רגל או רכב דו גלגלי, סיוע אקטיבי לשמירה על נתיב, זיהוי תמרור והתרעה על חריגה מהמהירות, מניעת סנוור הרכב ממול והתרעה על רכב בשטח מת.
בנוסף יש בקרת שיוט סטנדרטית שאינה אדפטיבית.

אופל פרונטרה – מנוע, הנעה, צריכת דלק
יחידת ההנעה היא זו שפגשנו כבר בדגמים אחרים מתוצרת קבוצת סטלנטיס: מנוע בנזין בן 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים, הספקו 136 כ"ס והמומנט – 23.4 קג"מ. אליו משודך מנוע חשמלי זעיר שהספקו 22 כ"ס ויחד ההספק מגיע ל-145 כ"ס.
אל צמד המנועים משודכת תיבה דו מצמדית בת 6 מהירויות קדמיות, והתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 9 שניות עגולות. ההנעה קדמית.
צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 18.5 ק"מ לליטר. בפועל, שיוט רגוע הראה סדר גודל של 15-15.5 ק"מ לליטר, נהיגה תובענית דורשת ליטר בנזין לכל 10.5-11 ק"מ.
בפועל, מבחן נהיגה בן מאות קילומטרים, שלא התיימר להיות חסכוני באופן מלאכותי, שכלל את כל סוגי הנהיגה והכבישים, הסתיים עם 12.8 ק"מ לליטר.


אופל פרונטרה – נוסעים
מתיישבים במושב הנהג הגבוה- הראות החוצה טובה, הרבה בזכות חלונות גדולים וקורות דקות מלפנים, ההגה מתכוונן פנימה והחוצה באופן מעט מוגבל מדי, הייתי שמח אם יכול היה לצאת מעט יותר אל עבר הנהג.
מפעילים את המנוע החשמלי על ידי סיבוב המפתח בסוויץ' – פעולה ישנה עם טכנולוגיה חדשה- לרוב היינו רגילים שפעולת סיבוב המפתח מלווה בטרטור הסטרטר שאיננו כאן.
תנועה עירונית ממחישה ראות מוגבלת בנסיעה אחורה- הן בשל קורות C הרחבות, משענות הראש בשתי השורות והחלון הנמוך יחסית מאחור – אולם המצלמה- יחד עם החיישנים- עושים עבודה טובה בתמרונים הצפופים.
הנדסת האנוש מאפשרת תפעול מהיר של בקרת האקלים החד אזורית על ידי כפתורים נפרדים וייעודיים, שלא נשאבו אל המסך, וטוב שכך, לצד נטרול מהיר כאמור של מערכות בטיחות שהתרעתן עלולה להציק יותר מאשר לעזור.
מאידך, הנדסת האנוש לא מושלמת, למשל כשחיישני החנייה מזהים קרבה לרכב – בעיקר כשעומדים בפקק, המסך שלהם דורס כל מסך אחר, ולא מצאתי שיטה לחזור אליהם עד שהסכנה, כפי שהרכב הגדיר את הסיטואציה בכל אופן, מתרחקת.
המתלים נוקשים יחסית, אך מתמודדים היטב עם פגמים בכביש ופסי האטה. בעיר, שילוב המנוע עם הגיר יכול לייצר מעט רעידות בתא הנוסעים, בעיקר בזחילה איטית בפקקים.
מחוץ לעיר, בידוד רעשי המנוע והכביש טובים למדי גם במהירות גבוהה – שם תחושו במעט רעשי רוח. המנוע יישמע בעיקר תחת מאמץ, אך לא בשיוט רגוע.
המושבים כאמור נוחים מאד, וגם ביצועי המנוע מספקים בהחלט לכל מטלה של עקיפה או האצה.
בכביש הדינאמי האחיזה גבוהה, ההגה מתקשר בצורה לא רעה וגם התנהגות הכביש מהנה למדי, בטח לרכב מסוגו. ישנן זוויות גלגול די מתונות והבלמים בולמים היטב. יש כאן מצב L שלא באמת הצלחתי להרגיש את פעולתו לטובת מניעת העברת הילוך או בלימת מנוע בירידות.



אופל פרונטרה – מסכמים
אופל פרונטרה 2025 הוא רכב פנאי קטן ומעוצב, המציע משהו שלרוב המוחלט של מתחריו אין – אפשרות לגרסת 7 מושבים.
אמנם המושבים הנוספים נועדו בעיקר לילדים, ועדיף שלנסיעות קצרות, אך עדיין יש בכך פתרון עירוני, למשל לשינוע הילדים וחברים שלהם לחוגים.
רמת האבזור לא גבוהה במיוחד, ולעיתים ניכר שוויתרו על פיצ'רים מסוימים שכבר מזמן לא נתפסים כמותרות, אפילו ברכבים עממיים. רמת הבטיחות האקטיבית גם היא בסיסית, ובולטת בהעדרה בעיקר בקרת השיוט האדפטיבית.
עם זאת, תא הנוסעים אמנם עשוי מחומרים נוקשים יחסית, אך הם מרגישים עמידים והתא עצמו נאה ומרווח, המנוע מנפק ביצועים טובים והוא גם די חסכוני בדלק- בעיקר אם תנצלו יותר את פעולת המנוע החשמלי בזחילות עירוניות.
דגם 5 המושבים יצטרך להילחם לא מעט על מקומו ועל ליבו של הלקוח מול מתחרות ראויות בסגמנט, אולם דגם 7 המושבים מציע הצעת ערך די ייחודית, ודי בכך כדי לשכנע את מי שיש לו הרבה ילדים קטנים, ומחפש רכב עם עיצוב סטייליסטי ובתקציב שפוי.



OPEL FRONTERA
| מחיר (₪) | 156,990 |
| אורך (מ') | 4.385 |
| רוחב (מ') | 1.795 |
| גובה (מ') | 1.653 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.67 |
| משקל עצמי (ק"ג) גרסאות 5/7 מושבים | 1,375 |
| נפח תא מטען (ל') גרסה 7 מושבים / כששורה שניה מקופלת / כשכל השורות מקופלות | 40 / 330 / 1,470 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 20 |
| צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר/ מבחן) | 18.5 / 12.8 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,200 |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 3, טורבו מיילד הייבריד MHEV 48V |
| תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 6 דו מצמדית, קדמית |
| הספק מנוע משולב (כ"ס) | 145 |
| מומנט (קג"מ) | 23.4 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 9.0 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 4 / 120,000 |
אודות המחבר
טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.
לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.
מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.
מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור.
