וולוו EX30 במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-09-18
וולוו EX30. הוא חולק אמנם פלטפורמה עם כמה דגמים נוספים מבית, אך מקפיד לשמור על שונות וייחוד, שהופכים אותו למכונת נהיגה נוחה וגם שובבה למדי.
מחד, מדובר בדגם הכי פחות יקר כיום מבית וולוו, מאידך, בגרסה הדו מנועית, זה הדגם הזריז ביותר שיצא ממפעלי החברה עד כה.
לפניכם מבחן הדרכים שלנו עם גרסת ההנעה האחורית המאובזרת.
וולוו EX30 - רקע
ה- EX30 של וולוו נחשף בעולם באמצע 2023, והוא האח הקטן של ה- C40 וה- XC40.
כבר בשנה הראשונה לקיומו, הספיק הדגם לקצור לא מעט פרסים נחשבים, כמו "רכב השנה 2024" (CarWow, Electrifying.com) ו-2023 (The Sun), "הלוחם החסכוני" לשנת 2023 (טופ גיר), "הרכב העירוני / החשמלי העירוני לשנת 2024" (Auto Sprint, AutoGids) ועוד.
הדגם מיוצר בסין, וחולק כאמור את פלטפורמת SEA של הקבוצה עם דגמים נוספים מבית ג'ילי- ממותגי סמארט וזיקר.
מעבר להיותו מותג היוקרה היחיד מהשלושה, שכן זיקר וסמארט מוגדרים כמותגי טכנולוגיה אך לא יוקרה, הוולוו מציג מערכת מתלים ובולמים שונה, לצד הגה חד יותר ובסיס גלגלים קצר יותר בעשרה ס"מ, מה שהופך אותו להיות "רכב לנהג" שובב יותר לעומת מתחרותיו מבית.
יחד עם זאת, מתחריו הטבעיים של הדגם הינם בין היתר קיה נירו החשמלי והג'יפ אוונג'ר, גם הם לא נמצאים ברשימות מותגי היוקרה.
הדגם דואג לסביבה ולקיימות, ולכן משתמש באלומיניום, במתכות ובפלסטיק ממוחזרים, עד רמה של כ-25 אחוזים מהרכב, אותם תמצאו בדלתות, במושבים, בדש בורד ועוד.
דגם הכניסה של המותג מקווה להביא לוולוו לקוחות חדשים שרכשו עד כה מותגים אחרים, הרבה בזכות החשמל, המחזור אך גם דרך המחיר, כשהיצרן מקווה לנתח של לא פחות מכ-75% מכלל לקוחות הדגם.
החל מהשנה הבאה, היצרן מתכנן להעביר את קו הייצור של הדגם למפעל שלו בבלגיה, בעיקר כדי להתקרב אל קהל היעד האירופאי של הדגם.
וולוו EX30 - עיצוב חיצוני, מימדים
עיצוב ה-EX30 מעניין. מלפנים חזית אטומה ועליה סמל וולוו עם הקו האלכסוני, עם קימור בצורת קו רוחבי בולט, המחבר בין יחידות התאורה שהן בדמות הפטישים המוכרים של וולוו, רק שכאן הן בנויות קוביות-קוביות.
החלק התחתי של הפגוש כולל גריל שחור, וגם מהצד יש חצאיות שחורות לדלתות, שם ישנן ידיות רגילות לדלתות, שאולי זה אני, אבל אני מוצא אותן פרקטיות לשימוש יומיומי יותר מהשקועות האופנתיות ברכבי החשמל.
מראות הצד תלויות באופן ייחודי ולמעלה גג שחור הנותן מראה של גג צף, כשהקורה העבה מאחור דו גונית , ויחד עם כיתוב שם הדגם מוסיפה עניין עיצובי.
החישוקים עצמם נאים וגדולים (19"), סרחי העודף מינימליים והקווים עגלגלים.
מאחור וולוו משמרת את מבנה יחידות התאורה הניצבות בתנועת S, רק שגם כאן, כמו בקדמיות, הן כאילו מחולקות למעין פיקסלים מלבניים אדומים ונאים.
הדלת האחורית מחולקת לשלושה חלקים, כדי לייצר בידול עיצובי נאה, ולרוחבה מרוח שם המותג, אך לא שם הדגם, המופיע, כאמור, על הקורות האחוריות.
לפגוש חלק תחתי שחור וגדול, להשלמת המראה של קרוסאובר, החלון נמוך ומעליו ספוילר גג.
התוצאה נאה עד מאד והרמונית, והמימדים די צנועים ותואמי הקטגוריה, עם אורך של 4.23 מ', רוחב בן 1.837 מ' וגובה של 1.55 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 2.65 מ'.
וולוו EX30 - עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
כשנכנסים פנימה מגלים סביבת נהג מודרנית ומאד מינימליסטית, הבנויה מחומרים ממוחזרים, הרבה מהם זה פלסטיק בכמה גוונים ובאיכויות שונות, גג שמש פנורמי גדול ללא כיסוי חיוני לימי הקיץ החמים, ומסך מרכזי.
יש תחילה תחושה ש"מעט עבדו עלינו", רק שמבט נוסף ולמידת התפעול מגלים ארסנל של מערכות ופיצ'רים, ושלא באמת חסר פה משהו.
אין כאן לוח מחוונים מאחורי ההגה המרובע, ואין כאן כמעט כפתורים, אופנה שהתחילה עם טסלה, וסחפה אחריה את כל הענף. על ההגה עצמו כפתורי תפעול לא מאד נוחים לשימוש.
השליטה במסך כאן הכרחית, כולל בתתי התפריטים דרכם תמצאו שליטה בפונקציות השונות, גם הבסיסיות, כמו אורות הדרך, כיוונון מראות הצד והמזגן.
יש שיתרגלו ויאהבו את התפעול המודרני, יש שלנצח ימשיכו לחפש כפתורים פיזיים שנופלים ליד, או סתם לוח מחוונים שייתן אינפורמציה על המהירות ואחוז הטעינה ללא הסטת מבט מהכביש.
החומרים כאמור ממוחזרים ברובם, והמגע בחלקם נעים ובחלקם האחר נעים פחות. הפלסטיק אף הוא לא אחיד בכל המשטחים ברמת האלסטיות שהוא מפגין, וחלקו קשיח לחלוטין.
הגוונים שנבחרו ברכב ההדגמה, עם גווני אפור וכחול – נאים בהחלט.
המסך עצמו בגודל שנחשב כיום ממוצע – 12.3", הוא מתממשק לגוגל, הרזולוציה שבו טובה ולוקח מעט זמן ללמוד ולהבין את כל הפיצ'רים בהם הוא מטפל, והוא מטפל בלא מעט מהם, ביניהם גם עניינים חשובים פחות, כמו שומרי מסך של בר שוקק חיים, יער, פרחים או גלים, שאפילו ילוו, אם תרצו, בסאונד תואם ומרגיע.
המסך תומך באנדרואיד אוטו ובאפל קאר פליי, בדגם שאיתנו הוא מחובר למערכת שמע מצוינת מבית הרמן קרדון לה 9 רמקולים וסאב וופר, יש לו מפה מקורית טובה וגם לכתובות הקבועות כמו בית או עבודה, או סתם ליעד הבא – הוא יציין לא רק את הק"מ עד ליעד, אלא גם את אחוזי הסוללה שיישארו לכם ב-EX30 כשתגיעו לשם, בהנחה שתשמרו על אותו אופי נהיגה וקצב צריכת קווט"שים.
המושבים עצמם נוחים מאד, וניתן להשיג פוזיציית נהיגה מצוינת.
יש כאן המון תאי אחסון גדולים, בעיקר במרכז הרכב- לאחר שידית ההילוכים עברה לצד ההגה, כולל מחזיקי כוסות נשלפים ותר גדול תחתי עם כיסוי.
תא הכפפות לא גדול, הוא נמצא באופן מקורי במרכז הקונסולה ולא מול הנוסע, ונפתח על ידי לחיצה על כפתור, המופיע גם הוא בתפריט קיצורי הדרך שיש במסך.
בצמוד למשענת היד המרכזית ישנם כפתורים, אולי היחידים שכאן, למעט אלה של מערכת האיתור, לפתיחת החלונות והרכב, ואפילו כאן התקמצנו אצל היצרן בכפתורים, כשהחלונות הקדמיים והאחוריים מתופעלים על ידי אותם הכפתורים, בלחיצה/ אי לחיצה על Rear.
---
מעבר אחורה מגלה מושבים די קצרים וזקופים, רצפה שטוחה, ועדיין, המון מקום לרגליים אין כאן – הרבה בשל קיצור בסיס הגלגלים לעומת משתמשות אחרות בפלטפורמה; מבוגרים מעל ל-1.85 מ' יכולים לחוש את מגבלת גובה תקרת הרכב. ילדים ייהנו כאן הרבה יותר.
יש כאן 2 שקעי טעינה אך פתחי מיזוג – אין. יחד עם זאת, יש מקום להנחת הטלפון ואפילו ישנה גישה וניתן להשתמש בשטח האחסון המרכזי שברכב, עם מגירה קטנה ונשלפת.
---
תא המטען מאחור לא ענק (318 ליטרים), פתיחתו חשמלית, ומבנהו חכם: הוא רחב יחסית וסף ההטענה לא גבוה. גם הרצפה שכאן ניתנת לקביעה בין 2 מצבי גובה, מה שמאפשר לנהל את מקום האחסון באופן יעיל, זה עדיין לא תא לצרכים משפחתיים מלאים, אך טוב ממה שרומזים הנתונים. מלפנים יש תא אחסון קטנטן נוסף, בו 7 ליטרים בלבד.
וולוו EX30 - אבזור ומחיר
למבחן התייצבה גרסת מנוע אחד, טווח מוגדל, ברמת גימור Ultra, שמחירה לפני רישוי – 229,900 ₪.
זו הגרסה המאובזרת ביותר של הדגם, ומעבר למה שתואר לעיל יש כאן 2 מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי וזיכרונות לנהג, חימום למושבים הקדמיים ולהגה, טעינה אלחוטית לנייד, וכניסה והפעלה ללא מפתח.
אגב, גם יחידת המפתח עצמה היא ללא כפתורים. זה אמנם הייטקי, אבל כשרוצים לפתוח או לנעול את הרכב מרחוק, זה לא אפשרי.
בנוסף, יש כאן חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מצלמות 360, תאורת אווירה, חנייה אוטומטית, בקרת אקלים דו אזורית, קיפול חשמלי למראות הצד ועוד.
וולוו EX30 - בטיחות
כצפוי מוולוו, כל וולוו, רמת הבטיחות כאן גבוהה, וכל רמות הגימור זכו לציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית המופעלת מידית ההילוכים, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית לפנים ולאחור, זיהוי תמרורים, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי כלי רכב ומניעת התנגשות אקטיבית בשטח מת, אזהרה מפני פתיחת דלת כשיש תנועה חולפת, התרעה על עייפות נהג ועוד.
וולוו EX30 - מנועים, הנעה, צריכת חשמל
ה-EX30 מגיע בשתי תצורות, האחת, דו מנועית ובעלת הנעה כפולה, לה 428 כ"ס ומומנט בן 55.4 קג"מ. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש בגרסה זו, הכתירה אותה בתור "הוולוו שמאיצה הכי מהר בכל הזמנים" – 3.6 שניות בלבד.
לגרסה שאיתנו מנוע בודד, הוא מפיק 272 כ"ס והמומנט בן 35 קג"מ. גם גרסה זו, המשודכת לסוללה הגדולה, ממש לא איטית, עם 5.3 שניות למאה קמ"ש.
ההנעה כאן אחורית ומייד נגלה כמה שניתן להשתעשע איתה, גם בלי לאלחש את בקרת היציבות.
בגרסה המפוארת יש את הסוללה הגדולה מבין השתיים, בקיבולת 69 קווט"ש, לעומת 51 קווט"ש בגרסאות הכניסה.
את הסוללה הגדולה ניתן לטעון בקצב מהיר יחסית גם בטעינה ביתית (22 קווט"ש), את הסוללה הקטנה בקצב רגיל של 11 קווט"ש.
טעינה מהירה מדברת על 153 קווט"ש, וטעינה של פחות מחצי שעה בין 10 ל-80 אחוזים. בסוללה הקטנה יותר, הקצב המקסימלי עומד על 134 קווט"ש.
טווח הנסיעה המוצהר פר טעינה עומד על 475 ק"מ. בפועל, תחצו במעט את קו ה-400 אם תהיו מאד עדינים, ותחצו במעט את קו ה-350 ק"מ אם תהיו יותר ריאליים, ותפעילו לחץ לא מתון על הדוושה הימנית, משהו כמעט מתבקש כשיש המון סוסים על הציר האחורי.
וולוו EX30 - נוסעים
בעיר ההתנהלות חרישית, יש כאן בידוד רעשים מצוין המגובה במנוע שלא מייצר יותר מדי שריקות מלאכותיות המלוות חלק מהדגמים החשמליים שבאים להזהיר את הסביבה על רכב חשמלי שנע בקרבתם.
בגרסה זו יש מצלמות 360, חיישנים היקפיים שמקלים על ההשתחלות העירונית, המגובה גם בקוטר סיבוב לא גדול – 10.6 מ'.
המתלים מצידם מכוילים לצד הרך וזה נוח וסופג כמעט את כל מה שתעברו בדרכים, גם אם מדובר במשובשות שביניהן.
יש כאן 2 רמות של רגנרציה וגם מצב של דוושה אחת, המביא לעצירה מוחלטת. זה טוב לטווח, זה מאריך את משך חיי הבלמים וקל להתרגל לנהיגה הזו.
המנוע כאן חזק, התגובה מיידית, ואם לא תשימו לב- הזנב ינסה לצאת בכל יציאה מכיכר או פניה, וזה מלווה גם בחריקת הצמיגים האחוריים שמנסים לדהור קדימה.
כבר כאן מרגישים שהניהוג נותן חוויית נהיגה מהנה יותר מזו שאליה הורגלנו בכלי רכב חשמליים – אולי זה הכוח והתאוצה המרשימה, אולי זה ההגה הקצר שבמצב המוקשח שלו הוא גם די מתקשר ונותן פידבק טוב יותר משני המצבים האחרים שלו, אולי בזכות המשקל ה(יחסית) קל של המרכב, בסיס הגלגלים הקצר יותר או בזכות כיול המתלים.
כנראה שמדובר בשילוב של כולם יחד, וזה הופך אותו ל"מכונית לנהג" יותר ממכוניות אחרות המתחרות בו, מבית או מבחוץ.
כיף להיות עם ה- EX30 קצת חוליגן ולהשתעשע עם הזנב, עליו לוקחת בקרת היציבות פיקוד, אלא אם תאלחשו או שתבטלו אותה (מה שלא מומלץ כלל).
כבר בעיר ניכר כי דגש המהנדסים בדגם הזה הוא על הנהג ולא על היושבים מאחור.
---
יוצאים מהעיר, רכות המתלים ממשיכה להעניק נוחות ברמה טובה, הם רכים ולעיתים אולי רכים מדי, עם נדנוד קל בכבישים גליים. רמת השקט כאן גבוהה, ונרשמו מעט רעשי רוח וכביש במהירויות גבוהות, אך לא ברמה שתפריע למישהו.
תוך כדי תנועה יכולת התאוצה מתמתנת מעט לעומת היציאה הנחושה מהמקום או האצה במהירויות עירוניות, אך עדיין, קל מאד לסיים עם ה-EX30 עקיפות, מהר ממה שתחשבו.
בכביש המפותל כיף לשמור על קצב גבוה, עם שלדה שמגיבה, הגה שמתקשר יותר מהגאים אחרים שחווינו בעולם החשמל, מתלים מצוינים ומנוע עם יכולת. כאן תהנו אפילו יותר מההנעה האחורית ומבסיס הגלגלים הקצר, ומי שמחפש חוויה ספורטיבית, צפוי להגניב כאן לא מעט חיוכים.
וולוו EX30 - מסכמים
בקטגורית רכבי הפנאי החשמליים הקטנים יש לא מעט מתחרים. רובם ראויים והם מתומחרים בסביבות מחירי דגם ה-EX30, שמתחילים בכ-180 אלף ₪ לדגם החד מנועי הבסיסי, ומסתיימים בכ-240 אלף ₪ לדגם המאובזר בעל 2 המנועים וההנעה הכפולה.
רובם יציעו יותר מרווח פנימי, בעיקר במושב האחורי ובתא המטען, שיהפכו אותם ליותר מתאימים למשפחות. חלקם יציעו תפעול נוח יותר, הכולל לוח מחוונים מול הנהג או לפחות הקרנת נתונים בסיסית על השמשה שלפניו. אחרים יציעו טווח ריאלי גדול יותר מזה שבוולוו.
יחד עם זאת, ל-EX30 עיצוב מוצלח ומובדל, ויכולות ניהוג מהנות ודינאמיות יותר, הרבה בשל המידות הקומפקטיות, המשקל הנמוך יחסית וכיול השלדה–הגה–מתלים המוצלח שכאן.
מעבר לכך, לוולוו היסטוריה עשירה שהצמידה למותג ערכים של בטיחות ושל יוקרה, הנעדרים מחלק מהמתחרות, ועבור רבים יהוו אלה לבדם יתרונות מכריעים לטובת ה-EX30.
VOLVO EX30 Single motor, Long Range, Ultra
מחיר (₪) | 229,900 |
אורך (מ') | 4.233 |
רוחב (מ') | 1.837 |
גובה (מ') | 1.549 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.65 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,830 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') |
318 / 904 (+7 מלפנים) |
מרווח גחון (ס"מ) | 17.7 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 475 / 380 |
הספק מנוע (כ"ס) | 272 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 5.3 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 69 |
משך טעינה ביתית AC (10%-80%)(דק') | 180 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 28 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 153 / 22 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / ללא הגבלה |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
8 / 160,000 |