בי ויי די סיליון 7 BYD SEALION במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2025-09-01
בי ויי די סיליון 7 BYD SEALION. צילום תמונות: טל אבן
משפחת האוקיינוס של הענקית הסינית מתרחבת, ולכלבי הים והדולפין מצטרף שחקן חיזוק חשוב בדמות אריה ים – SeaLion.
מדובר ברכב פנאי-קופה חשמלי וגדול יותר מדגם ה- Seal U, שבא לתת תשובה לטסלה מודל Y בעיקר.
פגשנו אותו למבחן דרכים.
7 BYD SEALION – רקע
הקונגלומרט BYD הפך להיות יצרן המכוניות החשמליות הגדול ביותר בעולם, ולמעשה, כל רכב חדש שלישי שעולה על כבישי סין – הוא מבית BYD.
דגם הסיליון 7 המיועד לשווקים המערביים הושק בשלהי 2024. שלא כמו הדגם הקטן יותר, Seal U שנבחן כאן, אריה הים משווק רק בגרסאות חשמליות, ללא אפשרות להנעה היברידית פלאג אין עם טכנולוגיית הבנזין שמשמש כגנרטור לייצור חשמל בעיקר - dmi.
מדובר במרכב גדול למדי בצורת קופה 5 דלתות, והיצרן מגדיר אותו כרכב פנאי- קופה -ביצועים, בעיקר את הגרסה כפולת ההנעה והמנועים – הנבחנת כאן.
המתחרה העיקרית של BYD סיליון 7 היא טסלה מודל Y כאמור, אך גם יונדאי איוניק 5, קיה EV6, אקספנג G6, זיקר 7X, סרס 5 ואחרות- נמצאות אצלה בתחום הרדאר.

7 BYD SEALION – עיצוב חיצוני ומידות
העיצוב החיצוני של הסיליון 7 מעניין, מודרני ונאה מאד, ולמרות קווים ואלמנטים המזוהים מאד עם דגמי BYD, מזוויות מסוימות ניכר שיש כאן השפעה אירופאית- וזה לא מפתיע לאור העובדה שהמעצב הראשי של החברה הגיע מאלפא רומיאו.
מלפנים יחידות תאורה צרות שעוצבו "בהשראת האוקיינוס", הכוללות חתימה אופיינית למותג, עם לדים בצורת C, יש בפגוש הגדול כונסי אוויר בצדדיו, קווים דומיננטיים והאף בולט החוצה, מתחת למכסה המנוע המשתפל מטה.
מהצד מראה הקופה מתקבל בין היתר על ידי מתיחת חלון הגג הגדול היורד בקו אחד אל השמשה האחורית המהווה המשך ישיר שלו, כשרק קורה עליונה ועליה ספוילר מפרידה ביניהם. החלונות הכהים מאחור וצביעה חלקית של קורה D בשחור נותנים מראה של גג צף.
ידיות הדלתות שקועות ונפתחות בצורת "ח"– שזה נוח יותר לפתיחה מאלה הנשלפות באלכסון. החישוקים הדו גוניים גדולים בגרסה הבכירה שכאן (20") וסרחי העודף מינימליים.
מאחור יחידות התאורה מתוחכמות עם מראה תלת מימדי, גם כאן מעולם המים – במראה של טיפות, והן מחוברות ביניהן עם פס לד אדום ורחב. על קצה דלת תא המטען יש ספוילר קטן נוסף.
היצרן כה גאה בנתון ההאצה ב-4.5 שניות ל-100 קמ"ש בדגם כפול ההנעה והמנועים, עד שהוא הוסיף את הספרות 4.5S מתחת לשם הדגם בדלת האחורית, ובצידה השני מופיע הכיתוב AWD שמדגיש שמדובר בהנעה כפולה, שכאן מתקבלת משני מנועים, כל אחד אחראי לציר של גלגלים.
מימדי הסיליון מנחיתים אותו הישר לסגמנט SUV D, כשאורכו עומד על 4.82 מ', רוחבו 1.925 מ', גובהו 1.62 מ' ובסיס הגלגלים – 2.93 מ'.




BYD SEALION 7 – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
נכנסים לסיליון ומייד מזהים 2 מאפיינים עיקריים - חומרים שנראים מוקפדים ומבטיחים והמגע בהם מאשר שהם מאיכות מצוינת, והמסכים הגדולים - הראשי ולוח המחוונים; הריפוד על המושבים יוקרתי מאד, עשוי מעור נאפה.
סביבת הנהג נקייה למראה ואסתטית, יש תפרים על המושבים, בקונסולה המרכזית ובדלתות, ויחד עם פסים מתכתיים מחומר נעים למגע ואיכותי ותאורת אווירה משולבת- נותנים מראה ואווירה יוקרתית.
הישיבה גבוהה ושולטת, המושבים הקדמיים נוחים מאד, יש להם הזזה חשמלית, חימום ואוורור וגם הדום נשלף חשמלית.
ההגה דואג שלא להסתיר את לוח המחוונים הדיגיטלי הגדול (10.25") שמאחוריו. רק הראות אחורה מוגבלת בשל חלון אחורי קטן ומשופע לצד קורות רחבות מאחור, יחד עם זאת, מצלמות 360 יעילות וחיישנים היקפיים מאפשרים תמרון קל.
מערכת השמע מצוינת מביתDynaudio עם 12 רמקולים – והשם שלה מפאר חלק מכיסויי הרמקולים – בעיקר על הקורות הקדמיות ועל הסאב שנמצא בדופן תא המטען.
המסך הראשי בגודל 15.6" אינטואיטיבי, ברור, חד ומהיר תגובה, יחד עם זאת, הפיצ'ר שמאפיין את מסכי BYD – סיבוב חשמלי ממצב מאוזן למאונך וחוזר חלילה – נראה יותר כגימיק שצריך להראות לחבר'ה, ופחות משהו שימושי ליום יום, במיוחד כשחלק מהפונקציות בקישוריות לאפל או אנדרואיד, המתממשקים אלחוטית, לא זמינים במצב מאונך.
בשל כך, מצב מאונך לא באמת הופך אותו ל"טלפון סלולרי ממש גדול". ומעבר לכך – לא נתקלתי במישהו שיעדיף לראות מפה גדולה במצב מאונך על פני מצב מאוזן.
לדעתי זה פיצ'ר די מיותר; לפחות במצב מאונך, ולמרות גודלו המשמעותי, הוא (כמעט) לא מסתיר את פתחי המיזוג ו(כמעט) לא מפריע לשדה הראיה של הנהג – מעל לדש בורד.
אגב המסכים, ניתן לקבוע להם רקע שחור או לבן, או מצב אוטומטי; ידית ההילוכים הזעירה מתפקדת היטב, והיא ממוקמת במקום נגיש ונוח. לידה יש 2 משטחים להנחת הטלפונים של הנהג והנוסע הקדמי, אחד מהם משמש לטעינה אלחוטית משמעותית (50w).
שמחתי לגלות שכיוונון פתחי המיזוג, מראות הצד, הווליום של המערכת ובורר מצבי הנהיגה נותרו ידניים ולא נתפסו בטופרי המסך הגדול- וכך התחמקו מלהפוך לאייקון שניתן למצוא אי שם בין תפריטי ומסכי המשנה; גם הכפתורים על ההגה (לחצנים וגלגלים) נוחים מאד לתפעול.
ברחבי התא יש הרבה תאי אחסון, כולל מתחת לקונסולה המרכזית הצפה, גם כאן ההקפדה על הפרטים מובילה למשטחי לבד נעים למגע, תא גדול בין המושבים, מחזיקי כוסות עם עומק משתנה ועוד.



---
מאחור הריצפה שטוחה ויש הרבה מאד מקום לרגלים, ומי שאינו גבוה מ-1.85 מטרים – גם מרווח הראש יהיה מצוין עבורו. יצוין שהמושבים מאחור נוחים ומרווחים.
מול היושב המרכזי ישנם פתחי מיזוג, כפתורים לחימום המושבים של השניים שלצידיו, וגם מכסה מתקפל שכולל 2 שקעי טעינה. בגב המושבים הקדמיים כיסי אחסון קטנים (לניידים) וגדולים. גם כאן ניכרת ההקפדה על איכות החומרים, תאורת האווירה והתפרים שיוצרים אווירה יוקרתית.
מעל נמצא גג פנורמי ענק שאינו נפתח, וכן, יש כאן תריס גלילה חשמלי אטום, עוד פלוס על פני טסלה ודומיה שהחליטו משום מה שזה אביזר מיותר.

---
תא המטען נפתח חשמלית עם מחוות רגל והוא גדול יחסית- בנפח 520 ליטרים, המבנה רחב וסף ההטענה לא גבוה מדי. מדף הרצפה ניתן להנחה בשני מצבים – כשהנמוך נמצא 4 ס"מ מתחת לרגיל, מתחתיו תא אחסון די עמוק, המתאים לערכת הניפוח או לכבלי טעינה, בנוסף קיים גם תא מטען אחד מלפנים בנפח 58 ליטרים, לטובת תיק גב או חבילה קטנה.


7 BYD SEALION – אבזור, מחיר
לסיליון 7 ישנן 4 רמות גימור, ומנעד המחירים נע בין 219 ל-263 אלפי שקלים. זו האחרונה היא כפולת ההנעה הנבחנת כאן, Excellence.
רמת האבזור גבוהה, וכוללת בנוסף למה שצוין כניסה ללא מפתח עם חיישן קרבה, קיפול חשמלי למראות הצד בעלות הזיכרון, תפעול קולי Hi BYD, אפליקציית היצרן להפעלת מזגן מרחוק, מציאת הרכב בחניון ועוד, מצלמת דרך וחיבור V2L למכשירי חשמל חיצוניים.
בנוסף, יש זיכרון למושב הנהג, תצוגה עילית המוקרנת על גבי השמשה הקדמית ועוד.



7 BYD SEALION - בטיחות
כלל רמות הגימור מקבלות ציון בטיחות מלא של 8 מתוך 8. יש כאן 9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית- גם בנסיעה לאחור, כולל בפני רכב דו גלגלי והולכי רגל, זיהוי רכב בשטח מת ותיקון היגוי למניעת התנגשות ובקרת שיוט אדפטיבית.
בנוסף, ישנה אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חוצה, מניעת סטייה מנתיב ומרכוז, בלימת חירום בעת תנועה חוצה בצמתים, התרעה על היסח דעת נהג, שכחת ילדים ברכב ועוד.
בקרת השיוט, יחד עם השמירה על הנתיב, מדויקות בפעולתן; צפצוף החריגה ממהירות התמרור מתגלה כמציק יותר ממועיל, וטוב שניתן לנטרלו די בקלות דרך מסך קיצורי הדרך.

7 BYD SEALION – מנוע, הנעה, סוללה וצריכת חשמל
בגרסה הבכירה שאיתנו 2 מנועים, קדמי ואחורי, המייצרים הנעה כפולה ותפוקה של לא פחות מ-531 כ"ס וכ- 70.4 קג"מ. לא מפתיע שהתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 4.5 שניות קצרות כאמור.
קיבולת הסוללה היא 91.3 קווט"ש, והטווח המוצהר מדבר על 502 ק"מ מקסימליים.
הנתון המוצהר של צריכת החשמל בנסיעה משולבת עומד על 21.9 קווט"ש לכל 100 ק"מ. בפועל, בתנאי המבחן – שחלקם היו במהירות גבוהה, במעלה הררי ולא בתנאים חסכוניים במיוחד, יחד עם תפוסה מלאה ברכב ומזגן שהתמודד היטב עם השרב שבחוץ, הצריכה בפועל הסתכמה ב- 25.3 קווט"ש ל-100 ק"מ; חישוב קצר מצביע על ממוצע של 435 ק"מ ריאליים בתנאים אלה.
בתור אחת מיצרניות הסוללות ל- EV הגדולות בעולם, הסוללה כאן מתקדמת, מסדרת הבלייד (להבים) המוכרת של היצרן, עם תאים הנבנים ישירות לשלדה לטובת קשיחות וחוזק. ההרכב הכימי שלהן מתקדם, פחות מסוכן לסביבה ובטיחותי יותר.
הטווח הכללי סה"כ טוב אך רחוק מהצהרות היצרן, ואם נשווה למתחרות כמו טסלה מודל Y או אפילו יונדאי איוניק 5 או קיה EV6 – הטווחים שמתקבלים שם טובים יותר וקרובים יותר למוצהר.
משך הטעינה המוצהר בין 10-80 אחוזים קורה ב- 24 דקות. בפועל, חיבור לתחנה של 250 קוו"ט, כשהרכב נטען לבדו בתחנה, העלתה טעינה מ- 29-80 אחוזים תוך 45 דקות. כשקצב הטעינה התעקש, משום מה, שלא להיות מהיר מ-80 קוו"ט, למרות שמדובר בטווח הפעולה האפקטיבי של הטעינה, שאמורה להיות מהירה.


7 BYD SEALION - נוסעים
כבר בתחילת התנועה בעיר מגלים בלמים נושכים, ולוקח כמה מטרים ראשונים על מנת להתרגל לאופי פעולתם. מצד שני, דוושת התאוצה פרוגרסיבית ונותנת לנהג לנוע בדיוק במהירות ובקצב בהם הוא מעוניין.
לבלימה הרגנרטיבית 2 דרגות, יש אפילו גישה מהירה מכפתור פיזי בקונסולה המרכזית, יחד עם זאת, גם ברמה הגבוהה האפקט שלה לא מספיק נשכני, ובטח לא מדמה נהיגה בדוושה אחת.
נוחות הנסיעה בעיר טובה, שיכוך בורות ומעבר מעל לפסי האטה מצוין, וגם הנסיעה שקטה מאד, הרבה בזכות זיגוג כפול לחלונות. רק במהירות תלת ספרתית נרשמו מעט מאד רחשי רוח וכביש.
התחושה בתא הנוסעים יוקרתית, ממגע במשטחים השונים מסביב ועד לאופי הפעולה של הורדת החלון השקטה להפליא. המסכים מגיבים מהר והנתונים ברורים, חלק מהפונטים- בעיקר בלוח המחוונים, מעט קטנים מדי.
המנוע מופעל עם לחיצה על דוושת הבלם והנעילה יכולה להתבצע מהכפתור שעל הידית החיצונית או עם התרחקות מהרכב, למרות זאת, אהבתי את כפתור הסטארט/סטופ שמאפשר להפסיק את פעולתו עם יציאה מהרכב.
מחוץ לעיר מגלים ביצועים מעולים, הגרסה הזו זריזה במיוחד, כצפוי מעדר כזה גדול של סוסים, וההנעה הכפולה מורידה את הכוח לגלגלים מבלי שאלה יפרפרו עצמם לדעת.
531 סוסים זה אומר שלא חסר כוח בשום שלב, בשום מהירות ובשום כביש, להיפך, הקפידו לפזול מעת לעת אל עבר לוח המחוונים, שמרו על הרישיון שלכם.
אריה הים המגודל פשוט נעתק מהמקום ומזנק קדימה, גם בהאצות ביניים במהירויות בין עירוניות, למרות ששם האפקט מעט מתקהה לעומת הזינוק מהמקום.
בשיוט מהיר המתלים והבולמים גורמים לנסיעה מעט פחות שלווה, לעיתים נגרם נדנוד באופן די מפתיע, שהרי שיוט נינוח ומפנק הוא בגדר מטרת האב בסוג כזה של כלי הרכב, עדיין נסיעות ארוכות לא מעייפות ומתבצעות ללא מאמץ.
בכביש המפותל, הרצון של הסיליון להימנע מבריחת כוח והחלקת גלגלים מוריד לחץ מהגלגל הסורר, ובשל כך התגובות צפויות מאד ובטוחות מחד, מאידך, כמעט שלא ניתן להוציא אותו משלוותו, ודי קשה להשתובב עם היגוי יתר רצוני ונשלט, גם בשל ההנעה הכפולה שכאן.
מעבר לכך, זוויות הגלגול מוחשיות יחסית וההגה הקל, ממנו נהנינו במהירות עירונית, נותר די קל גם כאן ולא באמת מתקשר (גם לא במצב נהיגה ספורט) – נתונים המרמזים שסגנון הנהיגה הזה הוא פחות הפורטה שלו.



7 BYD SEALION – מסכמים
הסיליון 7 לקח ברצינות את המשימה של לבלוט בסגמנט שכולל כל כך הרבה מתחרות חזקות. המראה החיצוני ספורטיבי ונאה מאד, וכולל יחידות תאורה מתוחכמות, תוך שהוא מקפיד לשמר את הזהות המותגית.
תא הנוסעים מודרני, אסתטי וטכנולוגי מאד, המסכים גדולים (למרות שהייתי מוותר על פונקציית סיבוב המסך המיותרת), החומרים עשירים, איכותיים מאד ונעימים למגע, הנדסת האנוש מצוינת, הרבה בזכות שימוש בהיגיון בריא והשארת תפעול של מערכות בסיסיות מחוץ למסך הראשי.
תא הנוסעים מרווח מאד – לכל החמישה, וגם תאי המטען גדולים ופרקטיים – גם זה שמלפנים.
הדגם מגיע בטיחותי ברמה הגבוהה ביותר וזה שאיתנו – גם מאד מאובזר ועל הכביש – מאד חזק ועם יכולות גבוהות מאד. השם והמוניטין, לצד טכנולוגיית הסוללה המתקדמת, ועצם העובדה שזו האחרונה היא פרי פיתוח של היצרן עצמו – יכולים להכריע לבדם את הכף אצל רבים מהלקוחות הפוטנציאליים – לטובת הסיליון 7.
בצדדים הפחות מרשימים הייתי מציין את הבולמים והמתלים בנסיעה המהירה, שם הם יכולים לנדנד מעט את המרכב בכבישים לא מושלמים וגליים. מעבר לכך, ויחד עם הפחתת הכוח מגלגלים מסתחררים, עלולים כל אלה לגרום למרכב להתנהג באופן פחות ספורטיבי בכבישים הדינאמיים לעומת חלק מהמתחרות הישירות.
כמו כן, קצב הטעינה לא הצליח להרשים בימי המבחן וגם הטווח שהוא לכשלעצמו סביר, אך רחוק מדי מזה המקסימלי המוצהר.
בסך הכל מדובר במתחרה מצוינת לסגמנט החשמליות – פנאי – D – קופה, המעלות שלה רבות, ובאופן ניכר, מהחסרונות או מהנקודות שצוינו שזקוקות לעדכון, ותקבלו פה לא מעט עבור כל שקל שתשלמו.


BYD SEALION 7 EXELLENCE AWD
| מחיר (₪) boost עד excellence | 262,990 |
| אורך (מ') | 4.82 |
| רוחב (מ') | 1.925 |
| גובה (מ') | 1.62 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.93 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 2,435 |
| נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') |
520 / 1,789 (+58 מלפנים) |
| מרווח גחון (ס"מ) | 16 |
| טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ מבחן) | 502 / 435 |
| הספק מנוע (כ"ס) | 531 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 4.5 |
| קיבולת סוללה (קווט"ש) | 91.3 |
| משך טעינה ביתית AC (0%-100%)(דק') | 420 |
| משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 24 |
| קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 230 / 11 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 6 / 150,000 |
|
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
8 / 150,000 (200,000 לסוללה) |
אודות המחבר
טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.
לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.
מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.
מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור.
